| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Na co zwrócić uwagę, wybierając zewnętrzną firmę szkoleniową?

Na co zwrócić uwagę, wybierając zewnętrzną firmę szkoleniową?

Podjęliśmy w firmie decyzję o skorzystaniu z usług firmy doradczo-szkoleniowej, która ma przeprowadzić szkolenia z zakresu sprzedaży. Moim zadaniem jest jej wybranie. Czym powinnam się kierować, by wybrać kompetentnego partnera?

Wybór odpowiedniego partnera biznesowego do realizacji projektów szkoleniowych z zakresu sprzedaży to nie lada wyzwanie dla menedżerów oraz specjalistów z działów HR. Szybko rosnąca konkurencja na rynku szkoleniowym daje możliwość wyboru spośród niezliczonych ofert. Niełatwo też odróżnić, które firmy szkoleniowe będą w stanie najlepiej wesprzeć realizację celów zleceniodawcy. Ponadto różnorodna forma funkcjonowania na rynku (duże firmy szkoleniowe, instytuty badawczo-szkoleniowe, średnie i małe firmy oraz trenerzy niezależni, czyli tzw. freelancerzy) może przyprawić o zawrót głowy. Ogromne zróżnicowanie cenowe również nie ułatwia firmom podjęcia racjonalnej decyzji.

Trener – praktyk w sprzedaży

Wybierając firmę doradczo-szkoleniową do przeprowadzenia szkoleń z zakresu sprzedaży, jak zresztą z każdej innej dziedziny szkoleniowej, z pewnością warto kierować się zasadą, że w największym stopniu za jakość świadczonych usług odpowiadać będą trenerzy, którzy ostatecznie pojawią się na sali. To oni bowiem będą wpływać na wiedzę, umiejętności oraz postawy uczonych przez siebie osób. To również z reguły oni odpowiedzialni są za zbadanie potrzeb rozwojowych, przygotowanie procesu szkoleniowego oraz ewaluację jego efektów w organizacji. Firma szkoleniowa, która w swoim zespole posiada trenerów praktyków z obszaru sprzedaży, powinna być zdecydowanie brana pod uwagę w pierwszej kolejności. Zatrudnienie np. trenerów psychologów z nawet najwyższymi uprawnieniami w Polsce, ale brakiem kilkuletniego choćby doświadczenia w pracy w handlu, jest dość ryzykowne. Trener, który w swojej praktyce zawodowej zetknął się z takimi samymi problemami jak uczestnicy jego warsztatów, będzie skuteczniejszy i bardziej wiarygodny. Jego wiarygodność ma kluczowe znaczenie dla zaangażowania się uczestników w ćwiczenia, szczególnie w tzw. scenki, które są nieodłącznym elementem treningów sprzedażowych.

W swojej praktyce zawodowej wielokrotnie spotykałem się z opowieściami trenerów, absolwentów studiów psychologicznych czy pedagogicznych, niemających praktycznego doświadczenia w pracy w biznesie, którzy stykali się z niezwykle trudną dla siebie sytuacją, gdy pierwsze pytanie zadane przez grupę brzmiało „A Ty co w swoim życiu sprzedałeś?”. Niestety, w większości przypadków odpowiedź „Być może nie mam wielkiego doświadczenia w sprzedaży, ale posiadam wykształcenie psychologiczne”, nie przekonywała handlowców, i trudno im się dziwić. Nie oznacza to, że wykształcenie związane z psychologią czy też pedagogiką powinno wykluczać trenerów z prowadzenia warsztatów sprzedażowych. Nie może jednak być stawiane ponad praktyczną wiedzą o procesie sprzedaży zdobytej „w akcji”.

Równie istotne, jak sprzedażowe doświadczenie trenerów, których firma szkoleniowa angażować będzie do prowadzenia szkoleń, jest liczba godzin, jakie spędzili na sali szkoleniowej. Nie zawsze działa tu zasada „im trener ma więcej zrealizowanych szkoleń za sobą, tym jest lepszy”. Niemniej jednak warto sprawdzić, czy wiodący w projekcie szkoleniowiec przepracował chociażby 1000 godzin, z czego 500 godzin, szkoląc sprzedawców.

Przygotowanie zawodowe i kompetencje trenera

W omawianym przez nas przypadku nie można pominąć przygotowania zawodowego trenerów. Dużo większą wartość od ukończenia wyższej uczelni ma uzyskanie dyplomu uznanej w Polsce lub za granicą akademii trenerskiej. Posiadanie tytułu magistra psychologii czy pedagogiki z pewnością będzie dodatkowym atutem trenera, jednak praca w obszarze edukacji biznesowej ludzi dorosłych wymaga znacznie więcej. Obecnie w Polsce można bez trudu znaleźć około 50 szkół trenerów. Jednak tych, które oferują rzetelnie sprawdzony i profesjonalny system rozwoju trenerów biznesu, nie jest wiele. Te dobre posiadają wieloletnie doświadczenie w kształceniu trenerów i zapewniają najwyższe standardy szkoleniowe na naszym rynku.

Ukończenie sprawdzonej akademii trenerów pozycjonuje szkoleniowca pod względem metod pracy i standardów, według jakich pracuje. Najważniejszą korzyścią dla zleceniodawcy jest jednak to, że wybrany trener posiadł przydatną w praktyce wiedzę i z dużą pewnością ustrzeże się wielu błędów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Józef Edmund Nowicki

CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »