| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Oporna nauka

Oporna nauka

Zdarza się, że pracownicy nie zawsze chcą uczestniczyć w organizowanych dla nich szkoleniach. Nawet jeśli zapiszą się na jakiś trening, w ostatniej chwili potrafią zmienić zdanie i nie zjawić się na zajęciach. Czasem wynika to z tego, że uważają szkolenie za stratę czasu. Z czego mogą wynikać takie zachowania i postawy? Co zrobić, by je zmienić?

Planowanie rozwoju

Pracownicy chętniej uczestniczą w szkoleniu, kiedy widzą, że buduje ono ich ścieżkę kariery i wynika z przemyślanego planu rozwoju. W trakcie prowadzenia rocznych rozmów oceniających warto, żeby przełożony z pracownikiem omówili nie tylko miniony rok, lecz także spojrzeli w przyszłość. Mogą zastanowić się, jakie umiejętności będą pomocne, jak je chcą rozwijać i co może być przydatne w ich zdobyciu. Gdy wspólnie z pracownikiem zbudujemy plan i wybierzemy formy jego realizacji, mniejsza jest obawa, że pracownik uzna, że szkolenie jest mu niepotrzebne.

Wszyscy się uczą

Jeśli pracownik widzi, że wszyscy w jego firmie się szkolą, chętniej będzie uczestniczył w szkoleniu. Przełożony, który się uczy, koleżanka pracująca przy biurku obok, która właśnie ukończyła szkolenie, to dla wielu osób motywatory do własnego rozwoju.

To, że organizacji zależy na stałym rozwoju pracowników, często zapisane jest w misji firmy, zasadach pracy bądź kanonie wartości. Warto się na te zapisy powoływać, tłumacząc, dlaczego zależy nam na tym, by pracownicy się uczyli.

Promocja i informacja

Aby brać udział w szkoleniach, trzeba o nich wiedzieć. I nie tylko chodzi o temat i program szkolenia, lecz także o to, dla kogo szkolenie jest przeznaczone, co trzeba zrobić, by wziąć w nim udział, jakie są zasady udziału w szkoleniu. Informacja powinna być jawna i dostępna dla każdego pracownika, a zasady udziału konsekwentnie przestrzegane. Wykorzystajmy ponadto możliwości i rozwiązania już obecne w organizacji (np. gazetki firmowe, tablice, ekrany informacyjne) do informowania o dostępnych formach rozwojowych. Promujmy osoby, które ukończyły szkolenia i wykorzystujmy te miejsca do dzielenia się zdobytą wiedzą.

Komunikowanie szkoleń

Ważne jest, w jaki sposób zaprosimy uczestnika na szkolenie. Gdy przełożony chce zaproponować szkolenie pracownikowi, musi się zastanowić, co motywuje pracownika, co wyzwala w nim energię do działania, co sprawia, że mu się chce.

Osoba nastawiona na wartości materialne koncentruje się na osobistych korzyściach – to nie muszą być konkretnie pieniądze, ale inne rzeczy, które sobie „przeliczy”. Dla niej istotne będzie, by zyskać na szkoleniu. Zapraszając ją na szkolenie, warto wspomnieć takiej osobie, np. ile ono kosztuje.

Osoba, której głównym motywatorem jest nacisk, uczestniczy w tych szkoleniach, w których musi, które są niezbędne z jakiegoś powodu. I nieważne, czy ukończenie szkolenia jest wymagane prawnie, czy wynika np. z zasady, że każdy pracownik w firmie raz w roku uczestniczy w dowolnej formie kształceniowej.

Osoby nastawionej na rozwój nie trzeba namawiać do uczestnictwa w szkoleniu – one chętnie pomnażają swoją wiedzę i umiejętności. Na pewno je zainteresuje, czego konkretnie się nauczy i jaki jest program szkolenia.

Osoby nastawione na osiągnięcia chcą się wykazać. Łatwo je przekonamy do uczestnictwa w szkoleniu, gdy powiemy, jak ta forma doskonalenia wpłynie na ich ścieżkę kariery, gdy będzie ona zgodna z jego celem zawodowym.

Osoby nastawione na relacje chętnie wezmą udział w szkoleniu, gdy będą to mogły zrobić w grupie osób, które lubią i znają, z którymi dobrze się czują. Dlatego zwykle, gdy dowiadują się o szkoleniu, sprawdzają, kto się już zapisał.

Zatem co robić, gdy pracownicy nie chcą się szkolić? Dotrzeć do przyczyn takiej sytuacji. A następnie wprowadzić działania, które je zlikwidują.


Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mrugas

ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »