| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak wspierać rozwój osób o niskich kompetencjach – opis praktyk

Jak wspierać rozwój osób o niskich kompetencjach – opis praktyk

75 proc. polskich pracodawców widzi sens w szkoleniu osób o niskich kwalifikacjach, zwłaszcza jeżeli dzięki temu można poprawić konkurencyjność firmy – wskazują wyniki badań PARP. Jednak pracownicy o niskich kwalifikacjach są najrzadziej kierowani na szkolenia. Dlatego warto przyjrzeć się firmom, które w praktyce dbają o rozwój zawodowy tej grupy.

Badanie „Każdy pracownik jest ważny – podnoszenie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” zrealizowane zostało przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wśród 1290 pracodawców i 1621 pracowników w ciągu całego minionego roku. Okazało się, że tylko 15 proc. pracowników o niskich kwalifikacjach uczestniczyło w szkoleniach. Pracodawcy – mimo że w większości popierają ideę szkolenia tej grupy zatrudnionych najchętniej organizują je wtedy, kiedy są całkowicie bezpłatne dla firmy (74 proc. respondentów). To zainteresowanie spada do 45 proc., jeżeli za udział jednego pracownika trzeba zapłacić do 100 zł.

Są jednak firmy, które organizują regularne szkolenia dla osób nisko wykwalifikowanych. Często jest to wynikiem braku na naszym rynku pracowników, którzy mogą wykonywać w firmie konkretne czynności, z drugiej strony – braku szkół zawodowych, które przygotowałyby odpowiednie kadry. Firmy same więc szkolą ludzi na potrzeby własnej działalności – tak jak to odbywa się w Pfleiderer Grajewo, Warsaw Airport Services czy RWE Polska.

System szkoleń w Pfleiderer

Grupa Pfleiderer Grajewo należy do koncernu Pfleiderer AG. W Polsce zatrudnia ponad 1,7 tys. pracowników w sześciu fabrykach. Firma produkuje materiały dla przemysłu meblarskiego. Fabryki położone są tam, gdzie jest dostęp do lasów i tartaków. Oznacza to, że nie są to lokalizacje zaludnione, co ma swoje konsekwencje w polityce personalnej firmy.

Rotujące szkolenia

Faktem determinującym działanie firmy jest też sezonowy charakter branży meblowej. Najwięcej zamówień przedsiębiorstwo odnotowuje w IV kwartale roku. Wówczas chętnie korzysta z pomocy agencji pracy tymczasowej, co oznacza jednocześnie nieustanną rotację kadr. Zatrudniani są w ten sposób pracownicy o niskich kwalifikacjach – bez zawodowego wykształcenia i doświadczenia, którzy w fabryce pojawiają się na określony czas. Firma, chcąc zapewnić sobie rozwój i ciągłość produkcji, musi mieć zatem odpowiedni system szkolenia. Trzeba bowiem cyklicznie i w krótkim czasie przygotowywać ludzi do pracy.

Zdaniem Przemysława Walczaka, dyrektora ds. personalnych w Pfleiderer Grajewo, tradycyjne podejście do szkoleń nie sprawdza się. Tu nie ma czasu na wielomiesięczne szkolenie i zapoznawanie ze wszystkimi procesami. Trzeba znaleźć metodę, która sprawdzałaby się w warunkach dużej rotacji pracowników, niemających przygotowania zawodowego. Należy uczyć najbardziej niezbędnych rzeczy w krótkim czasie, sprawdzać przygotowanie teoretyczne i praktyczne (wiedzę, umiejętności i zachowania) oraz zapewniać jednolity standard obsługi maszyn i urządzeń.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »