| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.

Obszar indywidualny

W szkoleniu uczestniczą konkretne osoby, to one są adresatami treningu, dlatego ich pominięcie podczas identyfikacji potrzeb i przygotowywania programu może bardzo niekorzystnie wpłynąć na przebieg i efektywność szkolenia. Od poszczególnych pracowników warto dowiedzieć się, z czym mają trudności i na czym polegają wyzwania, z którymi muszą sobie radzić podczas wykonywania obowiązków służbowych. Można również zapytać o strukturę ich dnia pracy, sposoby osiągania celów. Nierzadko dowiadujemy się rzeczy, o których nikt nam wcześniej nie powiedział. Analizując te dane, należy pamiętać, że jest to indywidualne spojrzenie poszczególnych osób, które nie zawsze odzwierciedla sytuację istotną dla całego zespołu.

Nieco podobnie należy podejść do odpowiedzi na pytanie: czego oczekuje pan/pani od szkolenia? Odpowiedzi te zwane „zachciankami” stosunkowo rzadko definiują faktyczne, indywidualne potrzeby w kontekście efektywności danego szkolenia. Często mają związek z jakąś modą na szkolenia, na przykład z asertywności, negocjacji czy z coachingu. Z kolei informacja o liczbę szkoleń, w których osoba brała udział, jej nastawienie do uczenia się i stosunek do tego konkretnego treningu wpływają na przygotowanie programu. Znając podejście poszczególnych osób, możemy przewidzieć opory w grupie, zaplanować odpowiednie pozycjonowanie szkolenia czy wprowadzić ćwiczenia, które ułatwią uczenie się.

Osiągnięcie celów szkoleniowych jest uzależnione od poziomu zaangażowania w trening jego uczestników. Dlatego rozmawiając z nimi, poszukujemy odpowiedzi na pytanie: w imię czego będą chcieli się uczyć? Co spowoduje, że zaangażują się w szkolenie i będą gotowi zmieniać swoje dotychczasowe przyzwyczajenia?

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »