| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Każdy pracownik jest ważny

Każdy pracownik jest ważny

Co kryje się pod stwierdzeniem „pracownik o niskich kwalifikacjach”? Czy chodzi tu o deficyt wykształcenia zawodowego, czy niezbędnych kompetencji? Nie rozstrzygnęły tego dylematu ani prezentacja badań Pentor Research International i Ecorys, ani dyskusja podczas konferencji zorganizowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 8 marca w Warszawie. Niewątpliwie jednak uczestnicy debaty – haerowcy, szkoleniowcy, trenerzy – uzyskali ciekawe sugestie co do kierunków skutecznego wsparcia pracowników, których kwalifikacje należy podnosić w interesie ich samych i firmy.

Wnioski z badania pod nazwą „Każdy pracownik jest ważny. Jak skutecznie wspierać rozwój zawodowy pracowników o niskich kwalifikacjach” zaprezentowali jego współtwórcy: Jacek Szut z agencji badawczej Pentor Research International i Iwona Kania z firmy konsultingowej Ecorys. Omówili oni jedynie najważniejsze wątki z przebogatego materiału, uzyskanego z ankiet 1290 przebadanych pracowników i równolegle prowadzonych wywiadów z ich pracodawcami, a także z reprezentantami instytucji rynku pracy, firm szkoleniowych, ekspertów.

Status niewykwalifikowanych

Pierwszym skojarzeniem z hasłem „pracownik o niskich kwalifikacjach” bywa często postać niewykwalifikowanego robotnika z łopatą w ręku – obraz tyle krzywdzący, co nieprawdziwy. Badania Pentora i Ecorys pokazały, że rzeczywistość jest o wiele bardziej skomplikowana. W zależności od branży, firmy czy konkretnego przedsięwzięcia biznesowego rola takiego pracownika będzie inaczej definiowana, chociaż będą tu cechy wspólne, np. kryteria stanowiskowe, takie jak: proste lub powtarzalne obowiązki, praca pod nadzorem, limitowana odpowiedzialność itp. Z deklaracji pracodawców wynika, że to duża grupa „aktorów” rynku pracy – w Polsce aż 49 proc. ogółu zatrudnionych – a zapotrzebowanie na obsadzenie tego typu stanowisk rośnie. Pytanie o ich status i wspieranie rozwoju nabiera więc szczególnego znaczenia.

Pracodawcy, pytani o cechy wyróżniające pracownika o niskich kwalifikacjach, wymieniali przede wszystkim: niskie wykształcenie lub jego całkowity brak (48 proc. wskazań), brak doświadczenia zawodowego lub jego niski poziom (16 proc.), niewielkie lub żadne umiejętności (12 proc.) i brak wyuczonego zawodu (10 proc.). Ale – co godne uwagi – tylko 7 proc. pracodawców zaznaczyło odpowiedź „pracownik wykonujący proste prace”, a 3 proc. – „pracownik fizyczny”. Tymczasem kryterium niskiego wykształcenia okazało się najbardziej mylące. Z ankiet badanych pracowników wynika bowiem, że tylko 4 proc. osób z tej grupy miało rzeczywiście wykształcenie gimnazjalne lub niższe, ale 24 proc. legitymowało się wykształceniem zasadniczym zawodowym i aż 21 proc. średnim ogólnokształcącym. Badanie pokazuje, że określenie „niskie kwalifikacje” należałoby raczej zastąpić sformułowaniami „kwalifikacje niższe” albo „nieodpowiednie”, „źle ukierunkowane” itp. Taki kierunek wyznaczają zarówno wnioski z badań, jak i doświadczenia praktyczne, których kilka zostało zaprezentowanych na konferencji.

Specyficzne kompetencje

Ciekawe doświadczenia z tego obszaru zarządzania personelem zaprezentowała Ewa Górska, dyrektor personalna RWE Polska. Pani dyrektor pokazała, że w spółce RWE Stoen Operator w Warszawie za osoby o niskich kwalifikacjach uważani są... wszyscy pracownicy bez wykształcenia wyższego (!). Co więcej, wypełniają oni większość odpowiedzialnych funkcji, kluczowych dla działania firmy – od monterów do dyspozytorów sieci. Kompetencje wymagane na poszczególnych stanowiskach w firmie będącej operatorem sieci energetycznej są na tyle specyficzne, że nie można ich zdobyć nigdzie na zewnątrz. Dlatego każdy, kto przychodzi do pracy w energetyce, jest traktowany jako osoba bez niezbędnych kompetencji i musi przejść schodkową strukturę, szkoląc się ustawicznie na każdym kolejnym stanowisku. Temu podporządkowany jest cały system szkoleń wewnętrznych w RWE. Pracownikom zapewnia to możliwość rozwoju i realizowania się w pracy, a firmie przynosi wymierne efekty ekonomiczne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Wojtowicz-Janicka

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »