| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak z korzyścią dla siebie czytać poradniki doskonalenia umiejętności menedżerskich?

Jak z korzyścią dla siebie czytać poradniki doskonalenia umiejętności menedżerskich?

Jestem osobą umotywowaną do pracy nad rozwojem własnych umiejętności menedżerskich. Oprócz uczęszczania na odpowiednie szkolenia staram się poświęcać czas na lekturę poradników dla menedżerów, które opisują, w jaki sposób warto zarządzać zespołem i komunikować się z podwładnymi, aby osiągać pożądane wyniki. Czasami jednak mam wrażenie, że lektura tych poradników w niczym mi tak naprawdę nie pomaga, że treści zawarte w nich są często dyskusyjne, a niekiedy wręcz nieżyciowe. Zastanawiam się, czy jest tak, że to ja nie potrafię zrozumieć przesłania tych lektur, czy też owe lektury upowszechniają rady, z których nie warto po prostu korzystać.

Ważny kontekst

W poradnikach najczęściej nie uwzględnia się w szczegółach licznych kontekstów, w których dana umiejętność może być zastosowana i pomocna. Trudno wszakże w poradniku opisać wszelkie możliwe sytuacje i związane z nimi niuanse stosowania rekomendowanych technik. Dla czytelnika oznacza to, że rady tam zawarte należy traktować nie tyle jako gotowy przepis, ile wskazówkę, którą trzeba samodzielnie przysposobić do warunków i osób, wobec których będziemy z nich korzystać. Lektura poradników wymaga od nas aktywności. Nie powinniśmy biernie przyswajać rad zalecanych przez autora. Naszym celem powinno być ich przemyślenie w świetle własnych celów i aktualnych możliwości działania. Czytanie poradników jest więc raczej w pewnym sensie interpretacją tekstu, w trakcie której zainspirowani lekturą tworzymy adekwatne dla siebie rozwiązanie, niż zapoznawaniem się z gotowym rozwiązaniem przedstawianym wprost przez autora.

Nie tylko czytanie

Wnioski, do których dochodzimy na podstawie lektury poradnika, jeśli mają rzeczywiście przyczynić się do udoskonalenia naszych umiejętności menedżerskich, muszą zostać przez nas wcielone w codzienną praktykę kontaktowania się ze współpracownikami i podwładnymi. Samo przeczytanie poradnika nie stanowi aktywności wystarczającej do nauczenia się lub rozwoju kompetencji. Konieczne jest aktywne eksperymentowanie z nowymi zachowaniami i testowanie ich przydatności w różnych sytuacjach oraz wobec różnych osób. W tym kontekście należy wspomnieć o paradoksalnym, podstępnym i szkodliwym dla rozwoju efekcie (nazywanym niekiedy efektem atrofii). Wiąże się on z osłabieniem motywacji do doskonalenia danej kompetencji po przeczytaniu poradnika, który zawiera rady, jak pracować nad jej rozwojem. Wiele osób nieświadomie utożsamia lekturę poradnika z działaniem wystarczającym do opanowania prezentowanej w nim umiejętności. Takie myślenie ma charakter życzeniowy. Jest oczywiste, że nierealistyczne oczekiwania nie mogą zostać spełnione. Wynikająca z tego frustracja jest jednak jak najbardziej realna i motywuje daną osobę albo do zaprzestania czytania jakichkolwiek (także tych dobrych) poradników, albo do sięgnięcia po kolejny poradnik w nadziei, że tym razem pozna sekretne techniki, które bez większego wysiłku oraz bez konieczności eksperymentowania i testowania nowych zachowań pozwolą jej osiągać pożądane rezultaty. W tym kontekście łatwo docenić rolę omawiania inspirującej lektury z trenerem. Trener podpowie, w jaki sposób przełożyć wskazówki zawarte w poradniku na konkretny i wykonalny plan działania, a następnie pomoże nam we wdrażaniu planu w codzienną praktykę.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »