| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Wyzwania HR w branży handlowo-spożywczej

Wyzwania HR w branży handlowo-spożywczej

Jakie wyzwania stoją przed pracownikami działów HR w branży handlowo-spożywczej? Najważniejszym z nich wydaje się być temat rekrutacji. Warto angażować studentów i uczniów do pracy jeszcze na etapie edukacji.

Justyna Orzeł, Dyrektor Zasobów Ludzkich w Carrefour Polska, firmie znajdującej się w gronie Członków Strategicznych Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami

Rekrutacja w branży handlowo-spożywczej

Pracodawcy powinni dbać o to, aby uczniowie i studenci „zasmakowali” w karierze jeszcze na etapie edukacji. Ułatwi to ich efektywne wejście na rynek pracy oraz zwiększy podaż pożądanych przez firmy pracowników.

W branży handlowo-spożywczej dużym wyzwaniem w obszarze HR jest z pewnością temat rekrutacji. Chodzi tutaj o pozyskiwanie talentów zarówno wśród specjalistów średniej i wyższej kadry menedżerskiej, ale także wykwalifikowanych pracowników niższego szczebla, takich jak cukiernicy, piekarze, czy wędliniarze, dla których mamy wiele ofert pracy w Carrefour. Naszą receptą na wsparcie procesów rekrutacyjnych jest aktywne angażowanie się w praktyczną edukację młodych ludzi, jeszcze na etapie planowania przez nich swojego przyszłego rozwoju zawodowego.

Redakcja poleca produkt: Personel i Zarządzanie

Potrzeby rekrutacyjne na każdym szczeblu

Problemem z którym spotykamy się w obszarze rekrutacji specjalistów i menedżerów jest fakt, że percepcja firm z branży spożywczej (takich jak Carrefour) odbywa się głównie przez pryzmat sklepów. Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy ze skali działalności takich firm, z tego że mogą być one perspektywicznym pracodawcą, także dla wysoko wykwalifikowanej kadry z różnych specjalności, np. architektów, prawników, logistyków czy technologów żywienia. Kolejna poprzeczka to brak odpowiedniego przygotowania absolwentów uczelni wyższych do podjęcia pracy w zawodzie. Myślę tu szczególnie o niedoborze wiedzy praktycznej (którą można zdobyć np. podczas praktyk, czy staży) oraz tzw. kompetencji miękkich, istotnych z punktu widzenia rynku pracy. Jest to często wynikiem programu edukacji, który nie przykłada dostatecznej wagi do kształcenia praktycznego, skupiając się wyłącznie na przekazywaniu wiedzy teoretycznej. Tymczasem takie umiejętności, jak praca w zespole, komunikatywność, zarządzanie czasem, analiza i rozwiązywanie problemów - to w naszej branży ogromne, wręcz niezbędne atrybuty pracownika.

Z kolei rekrutacja wyspecjalizowanych pracowników niższego szczebla to z kolei efekt pogłębiającego się deficytu absolwentów szkół zawodowych. Malejąca podaż niezbędnych dla nas piekarzy, cukierników czy wędliniarzy stanowi dla Carrefour ogromne wyzwanie, zwłaszcza że nie zapowiada się na to, by zainteresowanie szkolnictwem zawodowym dynamicznie wzrosło, przynajmniej w najbliższym czasie. Szkolnictwo zawodowe w ogólnym ujęciu wciąż kojarzy się z niską jakością nauczania, oderwaną od realiów biznesu oraz z brakiem prestiżu, co przekłada się na małe zainteresowanie uczniów aplikowaniem do szkół zawodowych. Zamiast tego nadal króluje społeczny trend, zgodnie z którym młodzi ludzie (przy aprobacie rodziców) w zdecydowanej większości wybierają licea ogólnokształcące, jako naturalną ścieżkę edukacji. Wielu młodych ludzi jest więc nieświadomych tego, że branża handlowo-spożywcza ma wiele do zaoferowania zarówno absolwentom szkół wyższych, jak i właśnie szkół zawodowych.

Zadaj pytanie: FORUM

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »