| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak korzystać z portali społecznościowych w rekrutacji?

Jak korzystać z portali społecznościowych w rekrutacji?

Jestem menedżerem ds. rekrutacji w firmie produkcyjnej. Ostatnio, rekrutując na wyższe stanowiska, postanowiłam skorzystać z portali społecznościowych. Mam jednak pewne wątpliwości dotyczące tego źródła. Czy wypada „zaczepiać” i namawiać do zmiany pracy osoby z konkurencji? Jak to jest postrzegane przez kandydatów? Czy informacje przedstawiane w takim portalu są prawdziwe? W jaki sposób oceniać przedstawione przez kandydatów informacje na swój temat?

Z tym wiąże się nasz punkt drugi – nie zawsze dane podane przez właściciela profilu na portalu profesjonalnym muszą, a niekiedy nawet nie powinny być ścisłe. Jeżeli ktoś obecnie specjalizuje się w elektronice i technologiach, może nie warto przyznawać się do humanistycznego wykształcenia? Profil można tak skonstruować, aby podkreślił funkcję ekspercką, poprzez wyeksponowanie pewnych informacji, a ukrycie lub pominięcie innych. Na portalach profesjonalnych profile nie są weryfikowane, traktujmy je więc jako informację wstępną o kandydacie.

Referencje, czy zawsze prawdziwe?

Dodatkową możliwością profesjonalnych portali społecznościowych są referencje. Niektórzy użytkownicy umieszczają je nawet przy każdym stanowisku, na którym pracowali. Referencje robią bardzo profesjonalne wrażenie, a ich autora od razu można „zweryfikować” poprzez przejrzenie jego profilu. Jednak znam przypadek osoby, która po odejściu z firmy nie otrzymała referencji od swojego bezpośredniego szefa. Przełożony odmówił ich zamieszczenia, argumentując, że nie będzie mógł z czystym sumieniem wpisać tam pozytywów. Osoba ta skierowała wówczas swoją prośbę o referencje do kogoś innego w firmie, z kim miała zawodowo o wiele mniejszy kontakt i pozytywne referencje zostały zamieszczone. Referencje w portalach mogą być udzielane przez osoby niebędące bezpośrednimi przełożonymi posiadacza profilu, a często jego kolegami. Tego typu opinie zazwyczaj nie są uznawane za referencje przy procesach oceny kandydatów do pracy, prowadzonych przez profesjonalne firmy rekrutacyjne.

Dodatkowe aktywności

Przeglądając profile kandydatów, można zauważyć również fakt obudowywania swoich profili dużą liczbą dodatkowych aktywności, mających świadczyć (i być może świadczących) o profesjonalizmie i umiejętnościach posiadacza profilu. Portale profesjonalne oferują tu różne możliwości, często zapożyczone z portali społecznościowych, takich jak Facebook. Są to np. grupy dyskusyjne, pokazywanie swoich aktywności, artykułów, których treścią jesteśmy zainteresowani lub których jesteśmy autorami, linki do prowadzonych blogów, eksperckich wypowiedzi (wypowiedzi te później są widoczne w profilu, można je również wysyłać innym). Profil użytkownika jest często ukształtowany jak produkt, zgodny z oczekiwaniami i potrzebami odbiorców (rekruterów, klientów). Nieodparcie nasuwa się wniosek, że twórcy „top profili” bardzo dobrze znają Kotlerowską zasadę marketingowych bodźców, czyli czterech P: Product, Place, Promotion i Price.

Ja jednak mam w pamięci uwagę pewnego znajomego, który namawiany do tego, aby założył swój profil na portalu profesjonalnym, co umożliwi mu otrzymywanie ofert pracy, uparcie się przed tym bronił, tłumacząc, że najbardziej wartościowych menedżerów, których spotkał w przeszłości na swojej drodze zawodowej na tych portalach nie ma. Wciąż nie zgadzam się z nim, bo prawie codziennie napotykam na tych portalach profile profesjonalistów naprawdę znakomitych, lecz wiedzy i potwierdzenia tego, że właśnie tacy są, nie czerpię z tego źródła. Do czego wszystkich namawiam.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »