| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak dobierać pracowników do zespołu?

Jak dobierać pracowników do zespołu?

Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?

Role w zespole

Zadaniem każdego menedżera jest zbudowanie skutecznego zespołu, takiego, w którym każda osoba odgrywa określoną rolę, do której jest przypisana. Rola w zespole, czyli sposób zachowania podczas realizacji zadań zespołowych, ma kluczowy wpływ na efektywność jego działania. Teorie zarządzania zespołami systematyzują członków zespołów według kilku schematów, używając różnego nazewnictwa, pokazując określone typy zachowań, charakterystyczne dla osób o różnych cechach osobowych i temperamentach.

Różnorodność kompetencji a sukces zespołu

Stwierdzenie, że różnorodność w zakresie kompetencji osobowych stanowi o sukcesie zespołu, nie odnosi się oczywiście do zespołów o jednorodnym charakterze zadań, np. osoby zajmujące się sprzedażą, pomimo że stanowią jeden zespół, powinny cechować się podobnymi kompetencjami. Różnorodność zespołu, rozumiana jako kompetencje pracowników i typ osobowości predestynujące ich do przejęcia poszczególnych ról w zespole, stanowi o jego skuteczności.

Dana osoba zawsze będzie wybierała rolę przez siebie preferowaną, która zgodna jest z jej charakterem i daje jej najwięcej zadowolenia. Jednocześnie jest w stanie czasowo podjąć się innych ról, ale wiąże się to zawsze z pewnym kosztem zarówno dla danej osoby, jak i dla organizacji. Każda z ról wnosi wartości dodane do organizacji i dlatego zespół powinien składać się z osób o różnych cechach osobowych.

Istnieje kilka podziałów na typy pracownika ze względu na podejmowane role. Wymienić można osiem typów ról i będących ich podstawą cech osobowości:

  • filar firmy (konsekwentny, pracowity, przewidywalny),
  • lider (opanowany, pewny siebie, motywujący, ukierunkowany na cele, elastyczny),
  • człowiek czynu (zaangażowany, rozpoczynający działania, działający),
  • twórca (indywidualista, niekonwencjonalny, lubi wyzwania),
  • człowiek kontaktu (ekstrawertyk, entuzjasta, komunikatywny),
  • oceniający (trzeźwo myślący, oceniający, wartościujący, potencjał intelektualny),
  • dusza zespołu (towarzyski, buduje nastrój i klimat w grupie),
  • perfekcjonista (precyzja w działaniu, nastawiony na jakość i osiąganie celu, skrupulatny).

Menedżerowie budujący zespoły powinni być świadomi ról, jakie odgrywają w zespołach ich pracownicy, i jakich mogą się podjąć nowe osoby wprowadzane do grupy. Dotyczy to zarówno zespołów pracowników niższego i średniego szczebla, jak i wyższej kadry menedżerskiej pracującej w tzw. management team. Jednocześnie bardzo istotne jest, aby wszyscy członkowie zespołu wykazywali się dojrzałością i tolerancją na inny, niż ich własny, profil osobowy, aby potrafili doceniać mocne strony innych i nie oceniać ich przez pryzmat podobieństwa do siebie samego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Siwek Gaczyński & Partners

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »