| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie rozmów oceniających bywa stresującym zadaniem zarówno dla ocenianych, jak i dla oceniających. Ci ostatni czują się często potraktowani niesprawiedliwie (np. niedocenieni), zaś oceniający nie wiedzą, w jaki sposób przekazać informację zwrotną, by pracownik nie poczuł się urażony. Trudności zaczynają się zwykle, gdy górę biorą emocje i oceniany zaczyna nagłe płakać, czy też grozić nam odejściem z firmy, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie. Warto wiedzieć, w jaki sposób przeciwdziałać tego typu sytuacjom, a także, co robić, gdy jednak się pojawią.

Warto także komunikować swoje intencje, np. „Widzę w Tobie duży potencjał i zwracam Ci uwagę na pewne zachowania, ponieważ zależy mi na Twoim rozwoju”. Jeśli pracownik rozpacza, bo liczył na awans, warto podkreślić, że tak naprawdę mamy wspólne cele, np. „Ja też chcę, abyś się rozwijał i awansował. Przypominam Ci, że w naszej organizacji awans należy się za przekraczanie oczekiwań. Zastanówmy się zatem wspólnie, co możesz zrobić, aby w nadchodzącym roku przekraczać oczekiwania stawiane na Twoim stanowisku pracy”.

Zdarza się również, że osoba, która zaczyna płakać, nawiązuje do swojego życia prywatnego. W takiej sytuacji konieczne jest jasne oddzielenie życia prywatnego od zawodowego i przekazanie, że jest nam niezmiernie przykro, że znalazł się w tak niekomfortowej sytuacji, ta rozmowa tyczy się jednak życia zawodowego, a sytuacja prywatna nie ma wpływu na ocenę pracowniczą.

Atak na przełożonego

Bardzo często zdarza się, że pracownik, chcąc obronić siebie, zaczyna atakować przełożonego. Mówi na przykład „bo Ty mi nie powiedziałeś, że...”, „bo ja nie wiedziałem, że Ty oczekujesz...” itd. Z jednej strony, warto zastanowić się, czy faktycznie w ciągu całego roku komunikowaliśmy podwładnemu nasze oczekiwania i czy uczciwie zwracaliśmy mu uwagę na niepokojące zachowania (bardzo niesprawiedliwe jest bowiem, jeżeli w ciągu roku milczymy na temat nieakceptowanych zachowań i wspominamy o nich po raz pierwszy w trakcie rozmowy oceniającej, gdy pracownik nie ma już szans na poprawę). Z drugiej strony, rozmowa oceniająca tyczy się konkretnej osoby i jeśli ma ona jakieś zastrzeżenia do naszego stylu zarządzania, możemy powiedzieć, że z chęcią wysłuchamy uwag i spostrzeżeń, gdy tylko skończymy omawiać wyniki jej pracy. Uwag pracownika należy wysłuchać oczywiście na spokojnie, uczciwie oddzielając rzeczy, z którymi możemy się zgodzić, od tych, z którymi zgodzić się nie możemy, np. „Nie jestem w stanie sprawdzać każdego e-maila, którego wysyłasz do klienta, ponieważ jesteś samodzielnym i odpowiedzialnym pracownikiem. Mogę sprawdzać e-maile, które są dla Ciebie wyjątkowo trudne czy kłopotliwe”. Pokażmy, że potrafimy spokojnie przyjmować informacje zwrotne na temat naszej pracy, gdyż w ten sposób uczymy, jak w konstruktywny sposób przyjmować nie zawsze przyjemne informacje.

Groźby odejściem

W stosunku do pracownika, który grozi nam, że odejdzie z zespołu, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie, należy postępować stanowczo, aczkolwiek ustalić najpierw, co takiego się dzieje, że jest skłonny do podjęcia tak radykalnego kroku. Nie zapominajmy także, że osoba, która nagle komunikuje nam chęć opuszczenia firmy, działa pod wpływem bardzo silnych emocji i warto zachęcić ją do ponownego, spokojnego przemyślenia tego pomysłu. Dobrze jest powiedzieć „Widzę, że jesteś teraz bardzo zdenerwowany, a emocje nie są tutaj dobrym doradcą. Umówmy się, że przemyślisz sobie, co jest dla Ciebie ważne, na czym Ci tak naprawdę zależy i jakie są nasze wzajemne oczekiwania wobec dalszej współpracy i wrócimy do tej rozmowy za jakiś czas”. Nie trzeba chyba dodawać, że nie wolno ulegać pracownikowi i jego groźbom.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

EFT International

EFT International zajmuje się pomaganiem firmom w osiągnięciu sukcesu na zagranicznych rynkach, głównie w Wielkiej Brytanii i Indiach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »