| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Bony stały się nieodłącznym elementem życia gospodarczego firm. Jednak dziś udział klasycznych bonów towarowych jest znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Emitenci bonów stale dopasowują swoją ofertę do zmieniającej się sytuacji gospodarczej, społecznej i do ewoluujących potrzeb firm i pracowników, dostarczając coraz więcej nowych, skrojonych na miarę, produktów.

W Polsce bony już na trwałe wpisały się w zestaw narzędzi motywacji pozapłacowej stosowanej w firmach. Stało się tak przede wszystkim dzięki odziedziczonej jeszcze po czasach PRL-u tradycji obdarowywania pracowników paczkami czy premiami na koniec roku. Wprowadzone w połowie lat 90. bony towarowe skutecznie zastąpiły te formy pozafinansowej gratyfikacji, w czym zdecydowanie pomogło funkcjonujące przez kilka lat zwolnienie bonów z opodatkowania. Dziś chyba każdy pracownik zetknął się z jakimś rodzajem bonów. Firmy doceniają je jako wygodne i praktyczne narzędzie gratyfikacji pracowników i motywacji pozapłacowej.

Standard czy motywacja?

Bony są wykorzystywane przez firmy najczęściej jako forma dodatkowego wynagrodzenia pozapłacowego z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy, z okazji firmowych jubileuszy, świąt branżowych. Taka sytuacja ma miejsce przynajmniej od kilku lat, stąd pojawia się pytanie - czy bony są traktowane przez pracowników jako stały element wynagrodzenia, coś, co im się należy i czego się po prostu spodziewają, czy jednak zachowały swoją motywacyjną siłę?

Odpowiedź na to pytanie należałoby uzależnić od tego, o jakich bonach mówimy. Czy o klasycznych tzw. bonach podarunkowych realizowanych najczęściej na zakupy i traktowanych przede wszystkim jako forma wsparcia quazi-finansowego, ułatwiająca przygotowania do świąt, czy o wielu innych rodzajach bonów, które pojawiły się na rynku na przestrzeni ostatnich lat.

W tym pierwszym przypadku przekazywane w okresie przedświątecznym bony podarunkowe dla wielu pracowników nie mają bardzo silnego charakteru motywacyjnego. Po pierwsze dlatego, że ich przekazywanie stało się swego rodzaju tradycją. Po drugie dlatego, że wraz ze wzrostem wynagrodzeń wielu Polaków takie bony stają się słabym motywatorem. Potrzebują oni już po prostu czegoś nowego. Ten dynamiczny wzrost wynagrodzeń nie objął jednak wszystkich w równym stopniu i wciąż w Polsce wielu ludzi zarabia stosunkowo niedużo - dla nich bony podarunkowe to wciąż ważny składnik w przedświątecznym budżecie i przez nich zawsze będzie doceniany.

Poznać potrzeby w celu motywacji

Dla coraz większej grupy pracowników, szczególnie tych lepiej zarabiających i z dużych miast, klasyczne bony podarunkowe mogą być prezentem coraz mniej motywującym. Ci pracownicy zarabiają już na tyle dużo, że stać ich na przygotowania do świąt. Dla tych pracowników należałoby przewidzieć coś, co zaspokoi ich inne potrzeby. Tylko wtedy uda się nam osiągnąć efekt motywacyjny. Stąd na rynku pojawiają się takie bony, jak kupon kulturalno-rekreacyjny, dzięki któremu można opłacić kino, teatr czy siłownię, czy bon SpaTravel. Ten ostatni może dla pracowników lepiej zarabiających skutecznie wypełnić lukę po bonie towarowym. Można go zrealizować na weekendowe wypady do hoteli SPA, do pensjonatów albo na wizytę w miejskim centrum odnowy SPA. Słowem, na wypoczynek w wysokim standardzie, co jest bardzo przez tę grupę pożądane i wysoko cenione. A przy tym 250-300 zł na pracownika, co odpowiada średniej wartości przekazywanych do tej pory bonów podarunkowych, wystarczy na weekendowy wypad do pensjonatu albo na atrakcyjne zabiegi w salonach DaySPA.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Pasieka Derlikowski Brzozowska i Partnerzy

kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »