| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Czy można kupić lojalność pracownika?

Czy można kupić lojalność pracownika?

Lojalność rozumiana jako cnota wierności uległa swoistej degradacji. Współczesny marketing przenikający wszystkie sfery życia przekonuje, że przywiązanie klienta można po prostu kupić. Czy można kupić lojalność pracownika?

Urszula Stoczkowska

dyrektor personalny, Dell Polska

To inwestycja, z której oczekujemy zwrotu

Dell stosuje programy motywacyjne w postaci finansowania szkoleń, edukacji, nauki języków obcych, a także opcje i akcje przyznawane pracownikom na stanowiskach kierowniczych. Mamy też bogaty program świadczeń dodatkowych, tak zwanych benefitów, w postaci m.in. programu ubezpieczeń medycznych, ubezpieczeń na życie, firmowych kart fitness. Wymienione benefity są dostępne dla każdego pracownika i nie stosujemy przy ich przydziale tak zwanych złotych kajdanek – jest to część naszej standardowej oferty jako atrakcyjnego pracodawcy.

Programy lojalnościowe dotyczą pierwszej grupy motywatorów: szkoleń, edukacji, nauki języka, opcji i akcji. Stoimy na stanowisku, że te szczególne świadczenia, adresowane do wybranej grupy pracowników, wyróżniających się w zakresie wyników pracy bądź kluczowych kompetencji, są INWESTYCJĄ, z której oczekujemy zwrotu. Typowe dwu- czy trzydniowe szkolenia traktujemy jako dobrą metodę na poprawienie wąskiego zakresu umiejętności i nie stosujemy tu żadnych specjalnych umów. Natomiast szkolenia czy kursy specjalistyczne, jak ACCA czy CIMA, edukacja, w tym również MBA, nauka języka – to w naszej opinii doskonały sposób na stałe podnoszenie wartości naszego kapitału intelektualnego oraz uzyskanie lepszych wyników w długim okresie i w szerokim zakresie, natomiast dla pracownika szansa na trwałe i znaczące zwiększenie wartości na rynku pracy, zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią. Zatem każda ze stron tej inwestycji odnosi określone korzyści – ale też oczekuje określonego wkładu: pracownik wsparcia finansowego, pracodawca gwarancji, że z finansowanych czy współfinansowanych programów skorzysta organizacja.

W praktyce wprowadziliśmy umowy o finansowaniu bądź współfinansowaniu takich świadczeń, które zakładają bądź określoną frekwencję, bądź też określony czas, jaki pracownik musi przepracować po zakończeniu programu. Nasze programy lojalnościowe spotykają się z uznaniem ze strony pracowników – rozumieją oni racje obu stron i doceniają gotowość pracodawcy do wsparcia ich rozwoju.

Czy takie programy są stuprocentową gwarancją na utrzymanie naszych kluczowych pracowników? Oczywiście nie, ale dają na to znacznie większe szanse. Poza tym uzyskana przez pracownika wiedza naprawdę procentuje w organizacji, zatem takich inwestycji nie traktujemy jako ryzykownych – raczej jako konieczne w firmie opartej na kapitale intelektualnym.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »