| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding, czyli jak ważna jest adaptacja nowego pracownika

Onboarding, czyli jak ważna jest adaptacja nowego pracownika

Tak, kolejny obco brzmiący wyraz już na dobre rozpanoszył się po naszych rodzimych przedsiębiorstwach. Niezależnie od tego co sądzimy o barbaryzmach językowych, dobrze jest wiedzieć co będzie kryło się pod hipotetycznym stwierdzeniem rekrutera, że z całą pewnością otrzymamy onboarding na najwyższym poziomie.

Nie miejcie obaw, to nic innego jak wdrożenie do pracy, z zachowaniem wszelkich norm i etykiety firmowej, tak aby pracownik jak najszybciej poczuł się na tyle swobodnie, by mógł szybko poczuć się częścią załogi. To zresztą jedno z najtrudniejszych i najważniejszych zadań osób odpowiedzialnych za rekrutacje w firmie. Otoczenie opieką i wyjaśnienie wszelkich niuansów, a także ciepłe powitanie, działają na takiej samej zasadzie jak pierwsze wrażenie – to na jego podstawie wyrabiamy sobie opinię, którą później trudno już zmienić.

Szybka aklimatyzacja powoduje, że pracujemy wydajniej i efektywniej, zaś nawet nowe obowiązki stają się dużo łatwiejsze do opanowania. Świadomość, że otaczają nas ludzie, którzy nie mają problemów z udzielaniem porad, to najlepszy lek odstresowujący i dodający pewności siebie.

Polecamy książkę: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami

Onboarding nie jest wręczeniem notatek z rozpiską obowiązków do rąk rozemocjonowanego pracownika, a także regulaminem do zakucia na pamięć. To empatyczne gesty połączone z profesjonalizmem są kluczem do stworzenia satysfakcjonującej dwie strony relacji. Zawiera się w nim zarówno sposób postępowania, który wychodzi od rekrutera, ale i niejednokrotnie prezesa przedsiębiorstwa. Mądry manager wie, że osobiste przywitanie nowego pracownika i uściśnięcie mu dłoni jest nie tylko sympatycznym gestem, ale i buduje morale członka załogi.

Jednym z najczęściej pojawiających się zażaleń związanych z funkcjonowaniem w przedsiębiorstwie jest brak klarownej informacji odnośnie zakresu obowiązków pracownika. Tymczasem jest to kluczowe w procesie adaptacji, tak jak i indywidualne szkolenia wprowadzające oraz sprawny coaching.

Zobacz: HRM

To również oprowadzenie pracownika po firmie, przedstawienie mu współpracowników, założenie adresu e-mail, podłączenie telefonu, wyjaśnienie jak wyglądają przerwy, czy do pokoi należy pukać, a także wszelkich innych niuansów, które dla doświadczonego pracownika mogą być oczywiste, a dla kogoś nowego już niekoniecznie. Na samym początku pracy często jesteśmy tak przytłoczeni kolejnymi informacjami, że szybko je zapominamy - nie warto więc obarczać wszystkim nowego pracownika, tylko albo dawkować mu wiedzę, albo pomóc mu wprowadzić je w życie.

Większość pracowników decyduje się na rozstanie z pracodawcami w pierwszych czterech miesiącach współpracy. Często wiąże się to bezpośrednio z tym, że zostają oni nieodpowiednio wprowadzeni do funkcjonowania w firmie. Zagubieni w natłoku obowiązków, nie rozumiejący procesów dziejących się wokół, traktowani w identyczny sposób jak pozostała część osób, nie radzą sobie ze stresem, czego efektem staje się rezygnacja z pracy. Tymczasem zdecydowanie bardziej opłacalne jest zainwestowanie w doświadczonego pracownika, niż nieustanne sięganie po coraz to nowych pracobiorców. Warto więc poświęcić swoją uwagę danej osobie i pomóc jej w adaptacji – nagrodą może być kompetentny pracownik, który zacznie lojalnie utożsamiać się z przedsiębiorstwem.

Zobacz: Zatrudnienie

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »