| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Inwestycja w komunikację

Inwestycja w komunikację

Rozmowa z Barbarą Fagan-Smith, założycielem i prezesem ROI Communication

● W ostatnich latach można było przeczytać wiele o kryzysie komunikacji w USA, tzn. o wątpliwościach zarządzających firmami w skuteczność podejmowanych działań komunikacyjnych. Czy taki kryzys był widoczny z Pani punktu widzenia i czy już minął?

Wręcz przeciwnie, obecnie amerykańskie firmy poświęcają komunikacji wewnętrznej więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej. Osoby zarządzające firmami zrozumiały, jak ważne jest komunikowanie się z pracownikami, szczególnie w okresie zmian. Teraz, kiedy sytuacja gospodarcza zaczyna się poprawiać, na komunikację wewnętrzną kładziony jest duży nacisk, żeby nie dopuścić do odchodzenia wartościowych pracowników z organizacji.

● Czy działy komunikacji w amerykańskich firmach dystansują się, tak jak ma to miejsce w Europie, wobec założeń metodologicznych i technik stosowanych w ramach PR?

Eksperci zajmujący się komunikacją wewnętrzną wykształcili już swoją własną, odrębną specjalistyczną wiedzę. Tradycyjnie komunikacja wewnątrz organizacji była traktowana jako podrzędna dziedzina wobec public relation, ale tak jak powiedział jeden z moich kolegów po fachu podczas konferencji w Las Vegas – „Komunikacja wewnętrzna w tej chwili króluje”. Pomimo że wiele umiejętności oraz technik jest możliwych do przeniesienia z komunikacji zewnętrznej do wewnętrznej, to jednak komunikacja wewnątrz organizacji odróżnia się wieloma subtelnościami oraz skoncentrowaniem się na wewnętrznych grupach docelowych, co wymaga innej specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.

● Czy da się dokładnie określić biznesowy efekt z dobrze działającej komunikacji wewnętrznej?

To jest pytanie za milion dolarów! Można wskazać bezpośrednią zależność pomiędzy doskonale działającą komunikacją wewnętrzną a wynikami biznesowymi firmy. Jest bardzo wiele badań, które jasno tę współzależność potwierdzają.

● Co jeszcze oprócz zmierzenia efektywności podejmowanych działań może dać firmie regularne badanie komunikacji wewnętrznej?

Dzięki badaniom komunikacji wewnętrznej można określić, jakie jej obszary funkcjonują właściwie, a jakie nie. Badania pozwalają też uzyskać dane ilościowe dotyczące tego, jakie potrzeby informacyjne mają pracownicy, co wiedzą, a na jakie tematy oczekują więcej informacji, oraz jaki jest poziom ich zainteresowania i zaangażowania. Badania komunikacji wewnętrznej są kluczowym narzędziem pozwalającym opracować strategię działań komunikacyjnych oraz przekonać wyższą kadrę zarządzającą do tego, że taka strategia jest konieczna, oraz jakie konkretne inwestycje są potrzebne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Patrycja Łazowa

Konsultant projektów rekrutacyjnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »