| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak usprawnić komunikację

Jak usprawnić komunikację

Umiejętność słuchania jest warunkiem skutecznego komunikowania się. Badania wykazują, że tylko 10 proc. ludzi potrafi wysłuchać swojego rozmówcę spokojnie i z uwagą. Powszechnie uważa się, że w kontaktach interpersonalnych główną rolę przypisuje się mówiącemu. Jednak praktyka wykazała, że słuchanie jest ważniejszym ogniwem w tym łańcuchu.

Jak słuchać efektywnie?

Liczni autorzy udzielają wielu wskazówek mających wpłynąć na zwiększenie efektywności skutecznego słuchania. Należą do nich5:

– gotowość słuchania, czyli otwarty umysł na inne myślenie,

– unikanie przerywania wypowiedzi nadawcy,

– unikanie emocjonalnych reakcji na poglądy mówcy, z którymi się nie zgadzamy,

– niedocenianie informacji przekazywanej przez nadawcę,

– okazywanie, że to, co ktoś mówi, ma dla nas znaczenie,

– unikanie dowcipnych uwag rozpraszających mówcę,

– unikanie formułowania pochopnych wniosków z wypowiedzi nadawcy,

– harmonizowanie sposobu słuchania ze sposobem mówienia nadawcy (np. poprzez komunikaty niewerbalne),

– zadawanie pytań refleksyjnych (np. czy prawdą byłoby stwierdzenie, że uważa Pan...),

– okazywanie cierpliwości,

– uruchamianie poprawnej percepcji, czyli unikanie wartościowania sposobu mówienia i przekazywanych treści,

– śledzenie głównej myśli, niezwracanie uwagi na szczegóły (np. ton głosu, płeć itp.),

– dostosowanie tempa myślenia do tempa słuchania,

– unikanie informowania pracownika o odrzuceniu jego propozycji, w momencie gdy ją składa.

 

PRZYPISY

1 O. Harari, „24 lekcje przywództwa legendarnego generała”, Studio Emka, Warszawa 2005, s. 23.

2 Por. B.E. Gronbeck, D. Ehninger, A.H. Monroe, „Zasady komunikacji werbalnej”, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 57–58.

3 P.J. Baumgartner, „Jak zjednać sobie ludzi”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2010, s. 57–58.

4 P. Hartley, „Komunikowanie interpersonalne”, Astrum, Wrocław 2006, s. 75.

5 Por. J. Stankiewicz, „Komunikowanie się organizacji”, Astrum, Warszawa 1999, s. 75.

6 Por. J. Adair, „Komunikacja”, Studio Emka, Warszawa 2001, s. 106.

reklama

Autor:

pracownik Katedry Systemów i Metod Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

LTC Aquila Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi Spółka komandytowa

Kancelaria specjalizująca się w doradztwie podatkowym i prawnym dla różnych branż i sektorów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »