| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Atmosfera pracy - czy ujawniać emocje?

Atmosfera pracy - czy ujawniać emocje?

W poprzedniej pracy pracowałam kilka lat i przyzwyczaiłam się do bardzo spokojnego, wręcz chłodnego stylu zarządzania szefa, który nigdy nie pokazywał po sobie żadnych emocji. Również pracownicy nie nawiązywali ze sobą bliższych relacji, utrzymując dystans i chłodną rezerwę. Atmosfera pracy mojego obecnego zespołu jest diametralnie różna, zdarza się, że ludzie na siebie pokrzykują, zdarzają się wybuchy złości, silnego zdenerwowania. Jest też sporo śmiechu, żartowania, wspólnych rozmów, niekoniecznie o pracy. Szybko zaaklimatyzowałam się w nowych warunkach, czasami jednak nie wiem, jak się zachować, szczególnie w sytuacjach, gdy silne emocje kolegów dochodzą do głosu.

Zarządzanie emocjami w stresie

Gdy umiemy poradzić sobie z własnymi emocjami, możemy pomóc uporać się z nimi innym osobom. Jest to szczególnie potrzebne, kiedy chcemy rozwiązać problem, a zachowania emocjonalne to uniemożliwiają, kiedy zależy nam na dobrej współpracy z daną osobą, kiedy reakcje emocjonalne niekorzystnie wpływają na efektywność i atmosferę pracy. Kilka poniższych technik może być przydatnych w takich sytuacjach.

Uznaj emocje drugiej osoby i opisz ich wpływ

Osoby sfrustrowane lub zdenerwowane często nie zdają sobie sprawy, jak ich zachowanie wpływa na inne osoby, na grupę czy na rozwój sytuacji. Dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, pomagasz rozmówcy dostrzec ten wpływ. Skorzystaj z tej techniki, kiedy osoba nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji/wpływu swoich zachowań lub zaprzecza istnieniu problemu. Opisując swoje spostrzeżenia, bądź precyzyjny i uważaj, aby nie urazić drugiej osoby. Nie obwiniaj, nie krytykuj, unikaj opisywania zachowania w negatywny sposób. Można na przykład powiedzieć: „Piotrek, dość gwałtownie opuściłeś dziś zebranie. Wydaje mi się, że byłeś zdenerwowany. Nie wiedzieliśmy, czy kontynuować bez Ciebie, czy czekać, aż wrócisz”.

Poproś o podzielenie się myślami i odczuciami

Zapraszając drugą osobę do podzielnia się jej myślami czy odczuciami, masz okazję stwierdzić, czy dobrze zinterpretowałeś jej emocjonalne zachowanie. Może to odsłonić prawdziwe powody zachowań i potrzeby, które stoją za emocjonalnymi reakcjami tej osoby.

Oceń, czy kontynuowanie dyskusji jest w danym momencie właściwe

Jeśli emocje (Twoje lub drugiej osoby) przeszkadzają w prowadzeniu racjonalnej dyskusji, warto rozważyć przerwanie rozmowy. Zapytaj wprost, czy dana osoba chce kontynuować rozmowę. Czasami już taka propozycja może zadziałać uspokajająco. Pamiętaj, że lepiej jest odłożyć rozmowę, niż powiedzieć rzeczy, których później można żałować. Jeśli rozmowy nie można odłożyć, warto choć na chwilę ją przerwać, wziąć kilka głębszych oddechów, czy zrobić krótką przerwę na odpoczynek.

Uczestnicząc w emocjonalnie naładowanych sytuacjach, pamiętajmy, że nie musimy uszczęśliwiać wszystkich wokół. Nie bierzmy odpowiedzialności za cudze uczucia. Odpowiadajmy za siebie i z szacunkiem odnośmy się do innych.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Tabędzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »