| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Wartość informacji zwrotnej

Ukierunkowani przez rodzinę, środowisko, kulturę nie potrafimy przyjmować ani udzielać pozytywnej informacji zwrotnej. Boimy się tego, jak widzą nas inni, ponieważ, mając zbyt słabą konstrukcję psychiczną, jesteśmy narażeni na zranienie. Nikt nas nie uczy, jak rozmawiać szczerze. Najwięcej możliwości, żeby otrzymywać i dawać informację zwrotną, mamy w pracy. Biznes to relacje międzyludzkie i przepływ informacji, a im więcej wiemy, tym łatwiej nam jest budować relacje. Okna Johari uświadamiają, że żaden człowiek nie wie o sobie wszystkiego (zobacz schemat na str. 89).

Odbierania i dawania profesjonalnej informacji zwrotnej można i warto się nauczyć. Tylko menedżer, który rzeczywiście potrafi przyjmować informację zwrotną, potrafi udzielać jej innym. Ci, dla których teza ta może wydawać się zbyt radykalna, mogą zamienić ją na: gdyby menedżerowie nie unikali rozmów ze swoimi pracownikami, nie trzeba by wprowadzać uporządkowanych systemów oceny pracowniczej. Potrzeba tworzenia ustrukturyzowanych form dawania feedbacku wynika z obawy przed rozmową z ludźmi.

Czy tego chcemy, czy nie, udzielanie informacji zwrotnej staje się coraz bardziej potrzebne i wymagane w pracy. Jak wszystkie nowe umiejętności, powinno być ćwiczone i udoskonalane. Jeżeli będziemy rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie, z pewnością otrzymamy pozytywny feedback od naszego otoczenia. Aby skutecznie udzielać informacji zwrotnej, warto skorzystać z kilku wskazówek przedstawionych w ramce wyżej.

Do czego potrzebna jest informacja zwrotna?

  • Feedback to okazja do rozwoju, uczenia się i wprowadzania zmian.
  • Jest to jeden ze sposobów budowania zaufania i okazywania szacunku innym. Potrafiąc korzystać z informacji zwrotnej, z łatwością budujemy relacje. Każdy z nas lubi być wysłuchany, a wsparcie płynące wraz z wartościowym feedbackiem zostanie docenione przez osoby z naszego otoczenia.
  • Udzielając profesjonalnej informacji zwrotnej, budujemy swój autorytet.
  • Tworzymy kulturę sprzyjającą kreatywności oraz pozytywną atmosferę, akceptując fakt, że każdy ma prawo do przedstawienia swojego punktu widzenia.

@RY1@i13/2011/004/i13.2011.004.000.0088.001.jpg@RY2@

reklama

Autor:

psycholog, właściciel firmy rekrutacyjno-doradczej Hominem Quero

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »