| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Kieruję polskim oddziałem holenderskiej firmy usługowej. Mimo że w biurze jest nas kilkanaścioro, to atmosfera jest napięta – opieszałość, brak motywacji, zdenerwowanie, sekrety. Owszem, niektóre decyzje zarządu są frustrujące, ale przecież staram się rozmawiać z pracownikami. Często mam jednak wrażenie, że oni niczego nie rozumieją. Przede mną kolejne zmiany, które muszę wdrożyć, ale zastanawiam się, jak powiedzieć to personelowi. Czasem myślę też o wymianie części zespołu, ale wiem, że to złudne rozwiązanie.

Problem, jaki rzuca się w oczy, to zaburzony przepływ informacji w firmie. Zarząd, zgodnie ze swoją wizją, planuje zmiany. Odnieść można wrażenie, że kierownik nie do końca zgadza się z decyzjami zarządu, a co dopiero pracownicy, którzy nie rozumieją celowości tych działań. Nic więc dziwnego, że atmosfera pełna jest niedomówień, niepewności czy irytacji. Kierownik oddziału, jako osoba bezpośrednio koordynująca zespół i odpowiadająca za powodzenie podejmowanych działań, musi rozumieć przesłania idące z góry, a przede wszystkim wspierać swoich ludzi. Istota procesu komunikacji bywa lekceważona, a tak naprawdę jest podstawowym elementem rozwiązywania większości problemów. Celem komunikacji jest dzielenie się nabytą wiedzą oraz wymiana poglądów, na tyle skutecznie, aby komunikat zamierzony zbieżny był z tym, który został otrzymany.

Kłopotliwe rozmowy

Problemy są nieodzownym elementem funkcjonowania w grupie. Menedżerowie, jako osoby decyzyjne i posiadające określony autorytet, obok dobrych nowin, muszą przekazywać pracownikom i te mniej przyjemne informacje. Brak jest idealnych schematów, które bezboleśnie pozwolą na przeprowadzenie każdego dialogu, jednak warto podążać sprawdzonymi już ścieżkami, unikając pułapek komunikacyjnych.

Przydatne schematy

W przypadku problemów na poziomie całej organizacji warto zastanowić się nad odpowiednim ułożeniem oficjalnego komunikatu, który rzeczowo zaznaczy problem, a jednocześnie nie pozwoli na generowanie plotek. W zależności od powagi sytuacji trzeba pomyśleć nad bezpośrednim spotkaniem z pracownikami lub wideokonferencją, prezentując fakty i prognozy na przyszłość. Ciekawym rozwiązaniem jest również współuczestniczenie pracowników w procesie decyzyjnym. Mogą oni np. wypowiedzieć się na forum lub dzięki anonimowym ankietom. Pozwala to na zgranie zespołu oraz poczucie, że jest się istotną częścią organizacji.

reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »