| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Kieruję polskim oddziałem holenderskiej firmy usługowej. Mimo że w biurze jest nas kilkanaścioro, to atmosfera jest napięta – opieszałość, brak motywacji, zdenerwowanie, sekrety. Owszem, niektóre decyzje zarządu są frustrujące, ale przecież staram się rozmawiać z pracownikami. Często mam jednak wrażenie, że oni niczego nie rozumieją. Przede mną kolejne zmiany, które muszę wdrożyć, ale zastanawiam się, jak powiedzieć to personelowi. Czasem myślę też o wymianie części zespołu, ale wiem, że to złudne rozwiązanie.

Problem, jaki rzuca się w oczy, to zaburzony przepływ informacji w firmie. Zarząd, zgodnie ze swoją wizją, planuje zmiany. Odnieść można wrażenie, że kierownik nie do końca zgadza się z decyzjami zarządu, a co dopiero pracownicy, którzy nie rozumieją celowości tych działań. Nic więc dziwnego, że atmosfera pełna jest niedomówień, niepewności czy irytacji. Kierownik oddziału, jako osoba bezpośrednio koordynująca zespół i odpowiadająca za powodzenie podejmowanych działań, musi rozumieć przesłania idące z góry, a przede wszystkim wspierać swoich ludzi. Istota procesu komunikacji bywa lekceważona, a tak naprawdę jest podstawowym elementem rozwiązywania większości problemów. Celem komunikacji jest dzielenie się nabytą wiedzą oraz wymiana poglądów, na tyle skutecznie, aby komunikat zamierzony zbieżny był z tym, który został otrzymany.

Kłopotliwe rozmowy

Problemy są nieodzownym elementem funkcjonowania w grupie. Menedżerowie, jako osoby decyzyjne i posiadające określony autorytet, obok dobrych nowin, muszą przekazywać pracownikom i te mniej przyjemne informacje. Brak jest idealnych schematów, które bezboleśnie pozwolą na przeprowadzenie każdego dialogu, jednak warto podążać sprawdzonymi już ścieżkami, unikając pułapek komunikacyjnych.

Przydatne schematy

W przypadku problemów na poziomie całej organizacji warto zastanowić się nad odpowiednim ułożeniem oficjalnego komunikatu, który rzeczowo zaznaczy problem, a jednocześnie nie pozwoli na generowanie plotek. W zależności od powagi sytuacji trzeba pomyśleć nad bezpośrednim spotkaniem z pracownikami lub wideokonferencją, prezentując fakty i prognozy na przyszłość. Ciekawym rozwiązaniem jest również współuczestniczenie pracowników w procesie decyzyjnym. Mogą oni np. wypowiedzieć się na forum lub dzięki anonimowym ankietom. Pozwala to na zgranie zespołu oraz poczucie, że jest się istotną częścią organizacji.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK