| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Jak przeprowadzać trudne rozmowy?

Kieruję polskim oddziałem holenderskiej firmy usługowej. Mimo że w biurze jest nas kilkanaścioro, to atmosfera jest napięta – opieszałość, brak motywacji, zdenerwowanie, sekrety. Owszem, niektóre decyzje zarządu są frustrujące, ale przecież staram się rozmawiać z pracownikami. Często mam jednak wrażenie, że oni niczego nie rozumieją. Przede mną kolejne zmiany, które muszę wdrożyć, ale zastanawiam się, jak powiedzieć to personelowi. Czasem myślę też o wymianie części zespołu, ale wiem, że to złudne rozwiązanie.

Rozpatrując rozmowy o charakterze indywidualnym, można skorzystać z następującego wzoru:

  • Krótki wstęp związany z tematem rozmowy docelowej – pracownik, który wie, że coś się święci, naprawdę nie będzie miał ochoty rozmawiać o swoich wakacjach czy kupnie nowego akwarium.
  • Szybkie i rzeczowe przekazanie informacji.
  • Chwila na oddech, która pozwoli pracownikowi zebrać myśli, a pracodawcy zaobserwować reakcję podwładnego.
  • Rzeczowe uzasadnienie decyzji, przy zachowaniu zasad umiejętnej komunikacji (tj. bez oskarżeń, generalizowania, specyficznych gestów).
  • Czas dla pracownika, który wyrazi swoje obawy i dla menedżera, który powinien stać się aktywnym słuchaczem.
  • Zakończenie umożliwiające dokonania ostatecznych ustaleń.

Kolejnym pomocnym schematem, chociażby w przypadku słabych wyników pracownika lub niewywiązywania się z codziennych obowiązków, jest proces, który zawrzeć można w czterech krokach:

  • Szkic problemu – krótko i rzeczowo.
  • Opis własnego samopoczucia, w związku z zaistniałą sytuacją.
  • Zakomunikowanie oczekiwań firmy wobec pracownika.
  • Skutki – jeśli nastąpi pozytywna zmiana i co, gdy zmian w dotychczasowym postępowaniu nie będzie.

Zazwyczaj najtrudniejszymi rozmowami są te, w których firma musi pożegnać pracownika. Jeżeli czujesz zbyt duży stres, pamiętaj, że możesz poprosić o wsparcie kolegę z równorzędnego stanowiska lub działu HR – w ten sposób zwiększasz swoje poczucie bezpieczeństwa, minimalizujesz możliwość zniekształcenia informacji lub wpływu silnego pracownika na zmianę twojej decyzji. Nigdy nie wysyłaj kogoś w zastępstwie. Podczas tak trudnych rozmów należy być przygotowanym i trzymać się faktów. Pamiętaj, że przekazywane argumenty muszą być zgodne z prawdą. Doceń pozytywy, wysłuchaj i nie obiecuj pomocy lub powrotu, jeżeli wiesz, że to mało prawdopodobne.

Umiejętna komunikacja

Rozwiązanie problemów i konfliktów w grupie pracowniczej możliwe będzie dzięki umiejętnej komunikacji. Powodzenie w dużej mierze zależne jest od otwartości i chęci obu stron. Należy więc zwrócić uwagę na własną postawę: czy potrafię wziąć odpowiedzialność za przebieg rozmowy, czy moja ocena partnera jest obiektywna, czy moje zachowanie jest faktycznie uczciwe, czy nie przesadzam z emocjami? Celem rozmowy powinno być odnalezienie rozwiązania w zakresie aktualnego problemu – bezcelowe będzie wywlekanie spraw z przeszłości, ponieważ rozmowa przerodzi się w rodzaj licytacji win, a w rzeczywistości konflikt narośnie. Istotne w powodzeniu rozmowy jest zbieranie wszelkich wartościowych informacji (nawet tych, które mogą wykazać nasze uchybienia). Naprawdę nie stanie się nic złego, jeżeli zauważymy racje naszego partnera – może warto zmodyfikować niektóre własne cele, co pozwoli na zadowalające obie strony rozwiązanie? Warto też zadbać o kilka innych spraw: neutralny grunt, ciszę, odpowiednią ilość czasu i właściwe zrozumienie celowości spotkania.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Ceny transferowe. Jak przygotować firmę do kontroli podatkowej78.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »