| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jaka jest rola komunikacji w biznesie?

Jaka jest rola komunikacji w biznesie?

Wiele spraw biznesowych załatwiamy podczas business lunchu. Zastanawiam się jednak, ile czasu należy poświęcić na prowadzenie tzw. rozmów o wszystkim i o niczym, kiedy przejść do spraw biznesowych. Jakich zwrotów nie powinniśmy używać? I wreszcie czy są sytuacje, gdy dopuszczalne jest odebranie telefonu podczas spotkania biznesowego?

W trakcie rozmowy towarzyskiej nie rozmawiamy też o zdrowiu, nie wyrażamy opinii na temat innych osób (chyba że chcemy je, ale tylko mimochodem, pochwalić, wyrazić dla nich swój podziw).

Pamiętajmy, aby podczas rozmowy nadmiernie nie gestykulować, nie mówić za głośno, lecz wyraźnie i tylko poprawną polszczyzną. Starajmy się, aby nasze wypowiedzi nie przekraczały połowy czasu spotkania. Jeżeli pojawia się różnica poglądów, nie należy przedłużać sporu i nie krytykować poglądu drugiej osoby, ale sprowadzić problem do kwestii gustu, a wiadomo, że o gustach się nie dyskutuje. Gdy druga osoba podejmie tematy związane z jej życiem osobistym, nie ignorujmy tego, wysłuchajmy cierpliwie i z uwagą.

Lista zwrotów zakazanych

Zarówno podczas small talk, jak i rozmowy towarzyskiej, ale przede wszystkim właściwej rozmowy biznesowej, nie powinniśmy używać pewnych słów i zwrotów. Eliminujemy oczywiście z naszych wypowiedzi wszystkie słowa nienależące do języka literackiego (np. facet, babka, fajnie itp.), zdrobnienia, które są niepoważne i mogą zostać odebrane jako objaw lekceważenia (malutki, kawusia, pieniążki), terminy zabarwione emocjonalnie, przede wszystkim negatywnie (np. wstrętne, ohydne itp.).

W literaturze dotyczącej komunikacji w biznesie zwraca się uwagę na to, że w żadnym wypadku nie powinniśmy używać takich zwrotów, jak:

  • „coś w rodzaju...”, „coś w tym stylu...”, „wie pan, co mam na myśli” – odbierane są one jako sygnał tego, że nie wiemy, o czym mówimy;
  • „naprawdę”, „szczerze”, „uczciwie mówię”, „z ręką na sercu”, „proszę mi wierzyć” – gdy używamy tych zwrotów, możemy być odebrani jako osoby, które przesadzają, kłamią lub chcą za chwilę powiedzieć coś nieszczerego lub nieuczciwego;
  • „oczywiście”, „powinien pan” – słowa takie odbierane są jako próba wymuszenia;
  • „moim skromnym zdaniem” – ten zwrot zapowiada z reguły egoistyczne i podyktowane pychą stwierdzenie;
  • „proszę mnie źle nie zrozumieć”, „nie chciałbym być źle zrozumiany”, „nie chciałbym być niemiły” itp. – takie zwroty zapowiadają z reguły jakąś niemiłą lub bardzo krytyczną wypowiedź;
  • „z całym szacunkiem” – stwierdzenie sygnalizuje brak szacunku;
  • „spróbuję”, „zrobię, co mogę” – w ten sposób zapowiadamy, że jest małe prawdopodobieństwo, iż coś nam się uda, deklarujemy brak wiary w siebie i w swoje możliwości.

Telefon twój wróg

Nigdy podczas rozmowy nie wykonujemy i nie odbieramy telefonów. Przed rozpoczęciem rozmowy biznesowej należy wyłączyć telefon komórkowy. Jest to oznaka szacunku. Jeżeli nie możemy tego zrobić, powinniśmy przeprosić i wytłumaczyć, że czekamy na bardo ważny telefon. Nie wolno jednak dopuścić do tego, by nasze spotkanie był przerywane wieloma rozmowami telefonicznymi.

Część komunikacji biznesowej odbywa się przez telefon. Dzwoniąc do kogoś, pytamy na początku, czy nie przeszkadzamy. Nawet jeżeli otrzymamy odpowiedź, że nie, rozmowa powinna być krótka. Pamiętajmy o tym, że rozmowę telefoniczną kończy zawsze ten, kto ją rozpoczął. Odbierając telefon, mówmy zawsze „słucham”. Słowa „halo” używa się tylko wtedy, gdy kontakt telefoniczny jest zakłócany.


reklama

Autor:

doktor nauk humanistycznych, filozof

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »