| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Nieumiejętność utrzymania relacji z pracownikami na właściwym poziomie może mieć przykre konsekwencje dla szefa. Czy osoby nieposiadające takiej zdolności są na z góry przegranej pozycji?

Wrodzone a wyuczone

Ogólnie ujmując, można powiedzieć, że w obszarze nawiązywania relacji międzyludzkich możemy mieć do czynienia z dwoma typami osób. Do pierwszej grupy należą Ci, którzy mają tzw. wrodzone predyspozycje w tej materii i niemal od dziecka nie mają większych problemów z nawiązywaniem relacji. Są to najczęściej osoby otwarte na innych, ekstrawertyczne, empatyczne, towarzyskie, tolerancyjne, zwykle z dużym poczuciem humoru. Ludzie zaliczani do tej grupy potrafią skutecznie porozumiewać się z innymi, a jednym z przejawów tego jest łatwość nawiązywania nowych relacji z kolegami z pracy, przełożonymi, podwładnymi, klientami i tzw. interesariuszami firmy, w której pracują.

Druga grupa to osoby, które nie posiadają wrodzonych predyspozycji osobowościowych i niejako są pozbawione talentu do nawiązywania relacji z innymi. Jednak czy brak owego talentu stanowi przeszkodę w uzyskiwaniu dobrych wyników w pracy i osiąganiu sukcesu zawodowego w roli: menedżera, sprzedawcy, pracownika call center lub trenera?

Powodzenie w nawiązywaniu relacji interpersonalnych lub jego brak wynika też w jakiejś mierze z właściwego doboru sposobu komunikacji oraz znajomości reguł i mechanizmów rządzących zachowaniem jednostek i grup. W odniesieniu do zarządzania biznesem bardzo wiele zależy od znajomości zasad skutecznego wywierania wpływu, czyli reguł dobrego przywództwa.

Oczywiście sama wiedza dyrektora jest tu już dobrą podstawą, ale daleko niewystarczającą do tego, aby skutecznie nawiązywać i następnie rozwijać korzystne relacje z pracownikami. Niezbędne jest, by szef posiadał umiejętność diagnozy samego siebie, a więc świadomość tego, jakie są jego ograniczenia, czego się boi, co go oburza lub rani, jak to zmienić, jak wykorzystać wewnętrzne zasoby umiejętności lub jak je jeszcze poszerzyć lub wzmocnić, aby w efekcie uzyskać niemal naturalną łatwość nawiązywania relacji z partnerami w firmie.

Emocje w służbie wiarygodności

Osoba mająca trudności w obszarze relacji interpersonalnych na początku drogi prowadzącej do zmiany powinna przełamać obawy czy lęk i wzbudzić w sobie poczucie odwagi do nawiązywania i rozwijania relacji w miejscu pracy, ale także w innych sferach życia społecznego.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

ekspert w firmie szkoleniowej Nowe Horyzonty®

Źródło:

INFOR
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Galt

Prawo, podatki, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »