| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób komunikować awans pracownikom

W jaki sposób komunikować awans pracownikom

Właśnie zrealizowaliśmy proces okresowych ocen naszego zespołu, w efekcie którego niektórzy z jego członków zostaną awansowani. W jaki sposób przekazać informację o tym samym zainteresowanym, jak również ich współpracownikom?

Informowanie zespołu

Pracownikom - poza oczywiście nagrodą pieniężną - zależy na akceptacji przełożonego. Lubią, by szef dziękował za dobrze wykonane zadanie, chwalił, nagradzał. Duże znaczenie może mieć także to, aby sukcesy były ogłaszane publicznie.

Organizacje stosują różne metody publikowania informacji o awansach, np. poprzez e-maila wysłanego przez przełożonego do zespołu lub publikację informacji w cyklicznie przygotowywanym newsletterze, który zawiera przegląd ważnych wydarzeń mających miejsce w firmie. Najbardziej jednak spektakularnym sposobem ogłaszania awansów jest publiczne, na specjalnie zorganizowanym spotkaniu, wręczanie nominacji przez reprezentantów top managementu. Głównym celem takiej formy komunikacji jest szczególne wyróżnienie osiągnięć awansowanego pracownika.

Warto tu podkreślić, że otwarta forma komunikacji, niezależnie od tego, czy awans jest pionowy czy poziomy, wiąże się z licznymi korzyściami. Przede wszystkim jest doskonałym narzędziem motywowania i sposobem na wzrost zaangażowania i poczucia identyfikacji z organizacją. Takie podejście z pewnością zostanie dostrzeżone i docenione, a firma postrzegana będzie jako pracodawca, z którym warto związać swoją przyszłość zawodową na dłużej.

Plusy otwartej komunikacji

Często jednak zdarza się, że zarządzający obawiają się zbytniego, ich zdaniem, uprzedzania faktów. Prezentują postawę zachowawczą, twierdząc, że lepiej wstrzymać się z informacjami do ostatniej chwili. W tej kwestii poglądy są podzielone, ale częściej zaleca się, szczególnie w mniejszych organizacjach, proaktywne podejście do komunikowania zmian. Jest wiele zalet stosowania tej zasady, np. w przypadku awansowania jednego z członków zespołu do roli jego szefa, zarówno awansowany, jak i osoba przejmująca jego dotychczasowe zadania, mają więcej czasu na przygotowanie się do swoich nowych ról. Podobna sytuacja ma zresztą miejsce w przypadku awansu poziomego, zawsze bowiem musi nastąpić transfer obowiązków.

Kolejna korzyść to możliwość wyeliminowania sytuacji, w której na skutek braku jasnego komunikatu w firmie zaczynają pojawiać się domysły i plotki. O tym, jak trudno jest zneutralizować ich skutki, przekonał się niejeden menedżer, któremu przyszło dementować pogłoski przekazywane przez niecierpliwych, niedoinformowanych i za wszelką cenę poszukujących sensacji pracowników. Brak informowania w początkowych fazach zmian, przeważnie spowodowany oczekiwaniem, aż wszystko będzie potwierdzone i będzie można wydać oficjalny i pewny komunikat, skutkuje namnażaniem się plotek w organizacji. Tak więc należy pamiętać o tym, aby od początku budować zaufanie personelu do przełożonych jako nadawców informacji.

Proaktywne podejście do komunikacji z pewnością pozwala na budowanie odpowiednich relacji pomiędzy menedżerami i pracownikami, opartych przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Z kolei brak komunikacji jest odbierany jako lekceważenie i powoduje nieufność do zarządzających. W rezultacie, np. w sytuacji kryzysowej, kiedy kluczowe staje się większe zaangażowanie ze strony pracowników, nie będą oni ufali szefowi, który ich zlekceważył w sytuacji poważnych i mających wpływ na ich pracę zmian.

Autor:

Autorka jest dyrektorem HR, członkiem zarządu w FPA Group.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

TECE Sp. z o.o.

Producent i dystrybutor produktów w zakresie techniki sanitarnej i grzewczej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »