| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Procedura ujawniania choroby zawodowej

Procedura ujawniania choroby zawodowej

W przypadku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej przez pracownika pracodawca musi powiadomić o tym przypadku inspekcję sanitarną oraz z nią współdziałać w celu potwierdzenia lub wykluczenia tej choroby.

•  Obowiązki pracodawcy związane z rozpoznaniem choroby zawodowej

W przypadku gdy u pracownika lub byłego pracownika uprawniony lekarz rozpoznał chorobę zawodową, pracodawca jest zobowiązany:

  • ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
  • przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze,
  • zapewnić realizację zaleceń lekarskich.

Pracodawca ma również obowiązek przesłania pisemnego zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Do Instytutu przesyła się je niezwłocznie po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika lub byłego pracownika. Takie zawiadomienie powinno zostać sporządzone według wzoru z załącznika nr 10 do rozporządzenia Ministra Zdrowia.

Podstawa prawna:

  • art. 235 § 3 i 5 Kodeksu pracy,
  • załącznik nr 10 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (DzU nr 132, poz. 1121).

•  Analizowanie przyczyn występowania chorób zawodowych

Pracodawca ma obowiązek dokonywania systematycznych analiz przyczyn chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy. Musi też na podstawie wyników tych analiz stosować właściwe środki zapobiegawcze. Przy ustalaniu częstotliwości analiz pracodawca powinien uwzględnić warunki pracy, a także częstotliwość występowania chorób zawodowych oraz absencji chorobowych niespowodowanych chorobami zawodowymi, lecz mogących być skutkiem warunków pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 236 Kodeksu pracy.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK