| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Procedura ujawniania choroby zawodowej

Procedura ujawniania choroby zawodowej

W przypadku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej przez pracownika pracodawca musi powiadomić o tym przypadku inspekcję sanitarną oraz z nią współdziałać w celu potwierdzenia lub wykluczenia tej choroby.

•  Obowiązki pracodawcy związane z rozpoznaniem choroby zawodowej

W przypadku gdy u pracownika lub byłego pracownika uprawniony lekarz rozpoznał chorobę zawodową, pracodawca jest zobowiązany:

  • ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
  • przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze,
  • zapewnić realizację zaleceń lekarskich.

Pracodawca ma również obowiązek przesłania pisemnego zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Do Instytutu przesyła się je niezwłocznie po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika lub byłego pracownika. Takie zawiadomienie powinno zostać sporządzone według wzoru z załącznika nr 10 do rozporządzenia Ministra Zdrowia.

Podstawa prawna:

  • art. 235 § 3 i 5 Kodeksu pracy,
  • załącznik nr 10 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (DzU nr 132, poz. 1121).

•  Analizowanie przyczyn występowania chorób zawodowych

Pracodawca ma obowiązek dokonywania systematycznych analiz przyczyn chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy. Musi też na podstawie wyników tych analiz stosować właściwe środki zapobiegawcze. Przy ustalaniu częstotliwości analiz pracodawca powinien uwzględnić warunki pracy, a także częstotliwość występowania chorób zawodowych oraz absencji chorobowych niespowodowanych chorobami zawodowymi, lecz mogących być skutkiem warunków pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 236 Kodeksu pracy.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK