| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Jak postąpić w przypadku pracownika, którego pracodawca podejrzewa o chorobę

Jak postąpić w przypadku pracownika, którego pracodawca podejrzewa o chorobę

Kierownik działu naszej firmy zgłosił dyrektorowi, że jeden z jego pracowników od 2 dni wygląda na chorego, tzn. bardzo powolnie wykonuje swoją pracę, robi sobie częste odpoczynki itp. Pracownik ten przy wykonywaniu pracy ma do czynienia z ciężkimi maszynami, więc obawiamy się, że może spowodować wypadek. On jednak twierdzi, że nic mu nie jest i czuje się dobrze. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Czy możemy wysłać tego pracownika na badania kontrolne? Czy mamy prawo odsunąć go od pracy?


RADA

W sytuacji wątpliwości co do stanu zdrowia pracownika mają Państwo prawo odsunąć go od wykonywania pracy i skierować na profilaktyczne okresowe badania lekarskie. Badania te należy odróżnić od kontrolnych badań profilaktycznych. Badania okresowe pozwolą na ocenę stanu zdrowia pracownika i możliwość kontynuowania przez niego pracy na zajmowanym stanowisku.

UZASADNIENIE

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest ochrona życia i zdrowia pracowników. Pracodawca realizuje ten obowiązek przez podejmowanie różnych działań zapobiegających utracie zdrowia przez pracowników.

Pracodawca jest zobowiązany do organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W sytuacji nierealizowania takich działań pracodawca może ponieść konsekwencje prawne, narażając się na roszczenia odszkodowawcze, jak również na odpowiedzialność karną.

Wobec tego pracodawca ma obowiązek dopuszczać do pracy wyłącznie pracowników, których stan zdrowia gwarantuje bezpieczne wykonywanie powierzonej pracy. Zatem niedozwolone jest dopuszczanie do pracy osób o widocznych oznakach niedyspozycji fizycznej lub psychofizycznej nawet w sytuacji, kiedy pracownik nie zgłasza takiej niedyspozycji i twierdzi, że czuje się dobrze i nic mu nie jest.

Pracownik może błędnie oceniać swój stan psychofizyczny i dlatego w jego ocenie nie istnieją powody do powstrzymania się od wykonywania pracy. Zły stan psychofizyczny pracownika może być spowodowany np. napięciem nerwowym, złym samopoczuciem fizycznym czy psychicznym, przemęczeniem. Może on być chwilowy, ale nawet chwilowa niedyspozycja pracownika przy wykonywaniu niektórych prac może prowadzić do powstania sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu zarówno jego, jak i innych osób. W przypadku powzięcia przez Państwa informacji od kierownika działu o złym stanie psychofizycznym pracownika, uzasadnione jest odsunięcie takiego pracownika od wykonywanej pracy. Zaistnienie takiej okoliczności uzasadnia podjęcie przez pracodawcę decyzji o zwolnieniu pracownika z wykonywania obowiązków z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

WAŻNE!

Sprawdzenie faktycznego stanu zdrowia pracownika i ewentualne wyeliminowanie braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na danym stanowisku odbywa się przez skierowanie pracownika na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy.

Mimo że pracownik posiada aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na określonym stanowisku, powinni Państwo skierować pracownika na badania okresowe z uwagi na ewentualną zmianę stanu zdrowia pracownika. Częstotliwość przeprowadzenia okresowych badań lekarskich została określona przepisami. Jednak w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do stanu zdrowia pracownika, pracodawca może skierować pracownika na takie badania poza wskazanymi okresami, gdyż na pracodawcy ciąży obowiązek dbałości o zdrowie pracownika, a stan zdrowia pracownika może stwierdzić jedynie lekarz.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sklep zonazielona.pl

proponuje ekskluzywne, designerskie meble i elementy wystroju wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »