| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia – jak go prowadzić

Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia – jak go prowadzić

Jesteśmy firmą, która produkuje drewniane meble. Pracownicy są zatrudnieni w warunkach narażenia na hałas i pył. Wiemy, że musimy przeprowadzać stosowne badania czynników szkodliwych. Jak natomiast mamy prowadzić rejestr tych czynników? Jak on powinien wyglądać? Czy trzeba tworzyć jeszcze inne dokumenty?

Rejestr taki trzeba stworzyć (zgodnie ze wzorem z rozporządzenia) i uzupełniać na bieżąco. Należy także prowadzić kartę badań i pomiarów czynników szkodliwych.

Co do zasady, pracodawca jest obowiązany stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą. Musi on w szczególności:

  • utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy i urządzenia służące do pomiarów tych czynników,
  • przeprowadzać, na swój koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom.

Wskazywanie czynników szkodliwych

Pracodawca ma obowiązek wskazać czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy, dla których wykonuje się badania i pomiary, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • rodzaju tych czynników i ich właściwości,
  • procesów technologicznych i ich parametrów,
  • wyposażenia technicznego, w tym maszyn, urządzeń, instalacji i narzędzi, które mogą być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem wyników pomiarów tej emisji dostarczanych przez producentów,
  • środków ochrony zbiorowej i danych dotyczących ich użytkowania,
  • organizacji pracy i sposobu wykonywania pracy,
  • rzeczywistego czasu narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem obowiązującego u pracodawcy systemu i rozkładu czasu pracy.

Ponadto pracodawca ma obowiązek konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami działania dotyczące:

  • rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
  • wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Lange

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »