| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Dotychczas pracodawca, jeżeli zatrudniał powyżej 20 pracowników, miał obowiązek zorganizować w firmie wyodrębnione miejsca, w których pracownicy mogli palić tytoń. Istnienie takiego obowiązku potwierdzały wyroki sądów. W wyroku z 4 kwietnia 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (I OSK 892/06, M.P.Pr 2007/5/224) stwierdził, że „na pracodawcy spoczywa powinność wyodrębnienia i przystosowania pomieszczeń przeznaczonych do palenia tytoniu oraz oznaczenia miejsc, w których zakaz palenia obowiązuje, a ponadto miejsc, w których wolno palić. Wynika to z wykładni gramatycznej i celowościowej art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. Nr 10, poz. 55 ze zm.)”. Tak samo orzekł NSA w Warszawie w wyroku z 29 kwietnia 2009 r. (I OSK 773/08).

Co wprowadza nowelizacja

Po zmianie przepisów nie będzie można zmusić pracodawcy do utworzenia palarni. Będzie to zależeć wyłącznie od jego dobrej woli (art. 1 pkt 3 ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu...).

Jednak wielu pracodawców nie będzie miało wpływu na utworzenie w zakładzie palarni. Decyzję w tej kwestii podejmuje bowiem właściciel lub zarządca budynku. Zatem pracodawcy, których firmy mieszczą się w wynajmowanych budynkach, nie będą decydować o utworzeniu palarni.

WAŻNE!

O utworzeniu palarni decyduje właściciel lub zarządca budynku.

Nowe przepisy nakładają na właścicieli lub zarządzających obiektem objętym zakazem palenia obowiązek umieszczenia w widocznych miejscach oznaczeń (słownych i graficznych) o zakazie palenia (art. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu...).

Pracodawca nie będzie mógł natomiast w ogóle utworzyć palarni m.in.:

  • na terenie zakładów opieki zdrowotnej i w pomieszczeniach innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
  • w pomieszczeniach obiektów sportowych,
  • w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku przeznaczonych do użytku publicznego.

Wymagania dotyczące utworzenia palarni

Jeśli pracodawca zdecyduje się na utworzenie palarni, będzie musiał dopilnować, aby spełniała ona odpowiednie wymagania, które nie zostały zmienione. Są one określone w załączniku do rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Pomieszczenie, w którym znajduje się palarnia, musi:

  • znajdować się w takim miejscu, które nie narażałoby osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego,
  • być wyposażone w dostateczną liczbę popielniczek,
  • zapewniać co najmniej 10-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny (odpowiedni system wentylacji),
  • zapewniać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany, korzystającego z tego pomieszczenia, z zastrzeżeniem, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na palarnie nie powinna być mniejsza niż 4 m2.

Podstawa prawna

  • art. 1 pkt 2, pkt 3, art. 4 ustawy z 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (ustawa w dniu oddania numeru do druku oczekiwała na publikację w Dzienniku Ustaw),
  • § 3, § 40 załącznika nr 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »