| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Obowiązki służby BHP

Obowiązki służby BHP

Służba bhp pełni funkcję doradczą i kontrolną w zakładzie pracy. Może ona np. przeprowadzać kontrole warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp.

Służba bhp ma również za zadanie współpracować z innymi komórkami w firmie oraz z pracodawcą. W tym zakresie pracownicy służby bhp muszą m.in.:

  • informować na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami mającymi na celu usunięcie tych zagrożeń,
  • uczestniczyć w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju firmy oraz przedstawianiu propozycji w zakresie uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych gwarantujących poprawę stanu bhp,
  • zgłaszać wnioski odnośnie do wymagań bhp w aktualnie prowadzonych i wprowadzanych procesach produkcyjnych,
  • przedstawiać pracodawcy wnioski w zakresie zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy w zakładzie,
  • prowadzić rejestry, kompletować i przechowywać dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby oraz przechowywać wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
  • uczestniczyć w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych bhp oraz w ustalaniu zadań kierowników dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • współdziałać ze społeczną inspekcją pracy i zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

– podejmowaniu działań dotyczących przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w trybie oraz zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

– podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach dotyczących poprawy warunków pracy w firmie,

  • uczestniczyć w konsultacjach w zakresie bhp i pracach komisji bhp, a także innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 23711 Kodeksu pracy,
  • § 2, 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Romuald Pilitowski

Prezes Zarządu Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »