| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do:
  • liczby zatrudnionych pracowników,
  • stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz
  • warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.

W omawianym przypadku pracodawca nie miał obowiązku zapewnić pracownikom zarówno jadalni, jak i szatni do przechowywania odzieży własnej.

UZASADNIENIE

Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych są następujące:

  • Pracownicy zatrudnieni w pomieszczeniach biurowych mogą przechowywać swoją odzież w przeznaczonych do tego miejscach.
  • Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić im pomieszczenie do spożywania posiłków, zwane dalej „jadalnią”.
  • Pracodawca zatrudniający 20 i mniej pracowników, jeżeli narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi, materiałami biologicznie zakaźnymi albo przy pracach szczególnie brudzących, powinien zapewnić im pomieszczenie do spożywania posiłków, zwane dalej „jadalnią” (załącznik nr 3 do rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).
  • Pracodawca, który zatrudnia pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych, zapewnia pracownikom możliwość przechowywania odzieży, np. wstawiając do pomieszczeń biurowych wieszaki.

WSKAZÓWKA!

Pracodawca zatrudniający do 20 pracowników nie ma obowiązku zapewnienia pomieszczenia do spożywania posiłków zwanego „jadalnią”.

Dobrą praktyką jest jednak wydzielenie miejsca, niekoniecznie w postaci odrębnego pomieszczenia, na przygotowywanie gorących napojów, aby uniknąć sytuacji niebezpiecznych dla pracowników, np. ustawienia czajnika na krześle, parapecie czy podłodze. Ponadto ze względów higienicznych, a także dla bezpieczeństwa (uszkodzenia ceramicznych umywalek w toaletach), jeśli jest możliwe, należy zorganizować odrębne miejsce do zmywania naczyń.

PODSTAWA PRAWNA

  • Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 1997 r. nr 129, poz. 844 ze zm.).

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy, w tym bhp

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »