| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Ewakuacja - osoby odpowiedzialne

Ewakuacja - osoby odpowiedzialne

Kto jest odpowiedzialny za ewakuację pracowników w przypadku pożaru w zakładzie pracy i czy pracodawca ma obowiązek przeprowadzać ćwiczenia ewakuacyjne? Jeżeli tak, to ile razy w roku?

W zależności od okoliczności ewakuację w zakładzie pracy przeprowadza pracownik (lub pracownicy) wyznaczony przez pracodawcę do wykonywania takich zadań i odpowiednio przeszkolony, sam pracodawca lub osoba kierująca działaniem ratowniczym.

Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczenia w swoim zakładzie pracy pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (art. 2091 § 1 pkt 2 k.p.). Przepisy prawa pracy nie precyzują, czy może to być jedna osoba, czy też musi to być kilku różnych pracowników.

Liczbę pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników powinien ustalić pracodawca, uwzględniając:

  • rodzaj i zakres prowadzonej działalności,
  • liczbę zatrudnionych w zakładzie pracowników i innych osób, które mogą przebywać w zakładzie (np. osób zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych, klientów, interesantów itp.),
  • liczbę oddziałów (filii itp.),
  • rodzaj i poziom występujących zagrożeń, a także
  • fakt, czy w zakładzie pracy wykonywana jest praca zmianowa.

Oprócz wyznaczenia konkretnych pracowników, pracodawca ma obowiązek poinformowania załogi o tym, kto został wyznaczony do wykonywania tych zadań. Informacja powinna zawierać:

  • imię i nazwisko pracownika wyznaczonego (pracowników wyznaczonych),
  • miejsce wykonywania pracy przez wyznaczonego pracownika (pracowników), np. wskazanie działu, wydziału, numeru pokoju itd.,
  • numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej do tego pracownika (pracowników) – art. 2071 § 2 k.p.

Wyjątkowo, osobą wykonującą zadania w zakresie pierwszej pomocy oraz zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników może być sam pracodawca, pod warunkiem że zatrudnia wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych.

Działania ewakuacyjne w razie pożaru może również podjąć kierujący działaniem ratowniczym członek jednostki ochrony przeciwpożarowej (np. strażak PSP, członek zakładowej straży pożarnej, jeśli w danym zakładzie pracy taka funkcjonuje). Kierujący działaniem ratowniczym może również, oprócz zarządzenia ewakuacji ludzi i mienia, wstrzymać ruch drogowy oraz wprowadzić zakaz przebywania osób trzecich w rejonie działania ratowniczego, przejąć w użytkowanie na czas niezbędny dla działania ratowniczego nieruchomości i ruchomości, środki transportu, sprzęt, ujęcia wody, inne środki gaśnicze, a także przedmioty i urządzenia przydatne w działaniu ratowniczym (art. 25 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej; DzU z 2009 r. nr 178, poz. 1380 ze zm.).

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »