| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Należy podkreślić, iż normatywy powinny również uwzględniać wcześniejsze zużycie środka indywidualnego oraz możliwość jego wymiany, tak aby terminy przyjęte nie były „sztywne”, przez co mogłyby wygenerować dodatkowe zagrożenia.

Zasady doboru środków ochrony indywidualnej uwzględniające zabezpieczenia pracownika przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników środowiska pracy, wynikają również z art. 2376 Kodeksu pracy. Należy zwrócić uwagę, że artykuł ten nakłada na pracodawcę obowiązek wyposażania pracowników w środki ochrony indywidualnej, spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).

Jeżeli chodzi o zasady przechowywania odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, to znajdują się one również w ww. rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w załączniku nr 3, § 4 ust. 1 oraz w rozdziale 2 załącznika nr 3 dotyczącym szatni. Treść tego przepisu wymaga od pracodawcy zapewnienia przechowywania odzieży w szatniach lub w innych pomieszczeniach zapewniających warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego przechowywania posiłków (zapis dotyczący tego rodzaju pomieszczeń odnosi się do pracodawców zatrudniających do 20 pracowników).

Środki ochrony przed upadkiem z wysokości powinny być przechowywane w warunkach niepowodujących negatywnego wpływu środowiska na stan techniczny szelek bezpieczeństwa, pasów bezpieczeństwa czy linek asekuracyjnych, ponieważ ich niewłaściwe przechowywanie oraz niewłaściwa konserwacja spowodują, że utracą one swoje właściwości, tj. wytrzymałość na naprężenia mechaniczne i nie będą spełniać swej funkcji. Sposób przechowywania powinien określić producent w instrukcji użytkowania. Zwykle zaleca się, aby środki tego rodzaju były przechowywane w pomieszczeniach, w których nie ma wilgoci, w pozycji rozwieszonej na wieszakach. Szelki, liny, pasy powinny być przechowywane tak, aby była możliwość odparowania wilgoci po użyciu, np. po deszczu. Należy też dodać, że konserwacją i przechowywaniem tych środków powinna zajmować się osoba wyznaczona oraz przeszkolona w tym zakresie.

WSKAZÓWKA!

W przedsiębiorstwie należy przyjąć normatywy przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, na podstawie których zaopatruje się pracowników. Trzeba również wyznaczyć i przeszkolić osobę odpowiedzialną za przechowywanie, przeglądy oraz konserwację środków ochrony indywidualnej, która będzie sprawować nad nimi pełny monitoring. Ważne jest zapewnienie na budowie odpowiedniego pomieszczenia (np. w kontenerach), w których pracownicy będą mogli przechowywać odzież roboczą w odpowiednich warunkach.

W zależności od sytuacji można też przyjąć pewne działania organizacyjne polegające na transporcie pracowników (już przebranych i wyposażonych w odpowiednie środki) w rejon budowy i z powrotem do siedziby firmy, w której będą urządzone szatnie odpowiadające przepisom. To rozwiązanie pozostawia jednak problem pomieszczenia socjalnego do spożywania posiłków. Można też, jeżeli warunki na budowie pozwalają, korzystać z takiego pomieszczenia już tam urządzonego lub zorganizowanej jadalni (bufetu), w której są wydawane posiłki. Rozwiązanie to jest kwestią do przemyślenia, ponieważ mogą czasem występować okoliczności przemawiające za jego wprowadzeniem, ale nie zawsze jest to ekonomicznie uzasadnione.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Par. 39 ust. 1; załączniki nr 2 i nr 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).
reklama

Autor:

ekspert ds. bhp certyfikowany przez CIOP-PIB, „WORK PROTECTION” w Gliwicach

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »