| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Tworząc służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pracodawca opiera się na przepisach prawa oraz na własnych, wewnętrznych regulacjach, takich jak struktura organizacyjna, siatka płac, grupy zaszeregowania i inne. Kandydat na pracownika służby bhp powinien spełniać wymagania kwalifikacyjne określone dla pracowników tej służby, jak również inne wymagania pracodawcy, które zazwyczaj są wymieniane już podczas procesu rekrutacji. Pracodawca ma prawo zatrudnić pracownika służby bhp na każdym stanowisku pracy, na które pracownik spełnia co najmniej minimalne wymagania kwalifikacyjne. W związku z tym osoba, która spełnia wymagania określone dla stanowiska głównego specjalisty do spraw bhp może być zatrudniona na następujących stanowiskach: inspektor (pod warunkiem zatrudnienia w wieloosobowej komórce bhp), starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, a decyzję w tej sprawie podejmuje pracodawca. Jeżeli w trakcie zatrudnienia pracownik nabył uprawnienia do zatrudnienia go na wyższym stanowisku, pracodawca może, ale nie ma obowiązku, uwzględnić tę zmianę i dokonać stosownych zapisów w umowie o pracę. Pracownik służby bhp w zakładzie pracy ma prawo, przy prowadzeniu dokumentacji i w innych przypadkach, posługiwać się wyłącznie nazwą stanowiska, na którym jest w tym przedsiębiorstwie zatrudniony.

UZASADNIENIE

Pracodawca ma obowiązek utworzenia lub powołania (w zależności od liczby zatrudnionych w zakładzie pracy pracowników) służby bhp. Przepisy precyzują formy, w jakich służba bhp może w zakładzie pracy funkcjonować (ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy).

Wykaz stanowisk, na których mogą być zatrudnieni pracownicy służby bhp, oraz minimalne wymagania kwalifikacyjne, jakie powinien spełniać pracownik zatrudniony na danym stanowisku, są określone w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 27 lipca 2004 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

reklama

Autor:

specjalista ds. bhp, wykładowca Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Minka .pl

oferuje ekologiczne tapety ścienne drukowane w technologii lateksowej HP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »