| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w ostatnich dwóch latach wypadki komunikacyjne stanowiły ok. 10% wypadków przy pracy. Zginęło w nich 339 osób, a ponad 25 000 zostało rannych. Kierowcy stanowią drugą – po robotnikach budowlanych – grupę poszkodowanych, wśród których większość to osoby ze stażem pracy krótszym niż rok.

Obniżenie wypadkowości, szczególnie liczby wypadków komunikacyjnych, najłatwiej można osiągnąć, wdrażając długoletni i kompleksowy program zarządzania bezpieczeństwem środkami transportu i bezpieczeństwem pracowników. Nie jest to zadanie wyłącznie dla specjalisty ds. bhp, ale może zostać przez niego zainspirowane. Program powinien być częścią systemu zarządzania całym przedsiębiorstwem i obejmować obszary: podmiotowy i przedmiotowy.

W obszarze przedmiotowym powinny się znaleźć przede wszystkim zagadnienia związane z zarządzaniem środkami transportu, w obszarze podmiotowym – z zarządzaniem pracownikami. Pierwszym z tych zagadnień powinni zająć się specjaliści z zakresu logistyki i transportu, drugim – specjaliści ds. bhp i osoby kierujące pracownikami.

WSKAZÓWKA!

Specjalista ds. bhp w ramach tego programu może zaplanować cykl szkoleń zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników. Szkolenia powinny obejmować zagadnienia dotyczące oceny i analizy ryzyka na stanowisku pracy przedstawiciela handlowego, zasady bezpieczeństwa związane z prowadzeniem samochodu, zasady bezpiecznej obsługi samochodu, procedury postępowania w związku z wypadkami samochodowymi.

Ocena ryzyka

Praca przedstawiciela handlowego wiąże się z dużym ryzykiem zawodowym. Często wynika to z braku możliwości uniknięcia zagrożenia. W 1/3 przypadków do wypadków przedstawicieli handlowych dochodzi z winy innych uczestników ruchu. Ponadto przedstawiciele handlowi:

  • pracują zwykle pod presją czasu, co może być przyczyną nierespektowania przepisów drogowych, np. ograniczenia prędkości,
  • muszą być w stałym kontakcie z przełożonymi i klientami, często w trakcie prowadzenia samochodu rozmawiają przez telefon (nawet jeśli używają zestawów głośnomówiących rozmowa powoduje ograniczenia w percepcji),
  • koncentrują się na istocie swojej pracy, czyli pozyskiwaniu i obsłudze klientów, a nie prowadzeniu samochodu, co rozprasza uwagę, może też przyczynić się do niedostrzegania znaków drogowych i zagrożeń,
  • pracują więcej niż 8 godzin na dobę, co powoduje zmęczenie i osłabienie funkcji psychomotorycznych,
  • często są młodymi ludźmi, niemającymi doświadczenia w prowadzeniu samochodu.

Szczegółowe omówienie ryzyka oraz konsekwencji wypadków przy pracy jest bazą dla następnych części szkolenia.

reklama

Autorzy:

ekspert ds. bhp certyfikowany przez CIOP-PIB specjalista w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »