| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Wstrzymanie pracy maszyny to ostateczność, ale zawsze trzeba dokładnie rozważyć, czy jest to uzasadnione. Służba bhp uprawniona jest do niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób (§ 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy).

UZASADNIENIE

Wstrzymanie pracy maszyny jest możliwe, gdy spełniony jest jeden warunek – musi występować bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia. Oznacza to, że dalsze użytkowanie maszyny może doprowadzić np. do wypadku. Z typowych sytuacji będzie to np. praca z wykorzystaniem maszyny mającej nieosłonięte elementy wirujące czy niesprawne wyłączniki awaryjne, ale oczywiście nie tylko.

Każda sytuacja mogąca prowadzić w prosty sposób do wypadku upoważnia pracownika służby bhp do wyłączenia maszyny z użytku.

WAŻNE!

Należy pamiętać o prawidłowym przeprowadzeniu procesu wyłączenia maszyny. Decyzja pracownika służby bhp dotyczy zarówno pracowników, jak i pracodawcy, a interesy mogą być tu sprzeczne. Dlatego tego typu decyzję powinno się wydawać w formie pisemnej z uzasadnieniem i zapoznać z jej treścią: pracowników zatrudnionych przy danej maszynie czy urządzeniu technicznym, ich przełożonych, pracodawcę.

Pracownik służby bhp powinien to zrobić niezwłocznie, czyli tak szybko, jak tylko jest to możliwe.

Warto, aby decyzję w sprawie wyłączenia maszyny sporządzić w co najmniej kilku egzemplarzach, po jednym dla każdej z zainteresowanych stron. Na jednym egzemplarzu pracownik służby bhp powinien zebrać podpisy od wszystkich, którzy z treścią tej decyzji zostali zapoznani i których ona dotyczy (pracownicy, ich przełożeni, pracodawca).

Warto pamiętać, że decyzję może uchylić pracodawca, jednak przy takiej formie (forma pisemna) jest to mało prawdopodobne. Oznaczałoby to uchylenie pisemnej decyzji, a to wiąże się z wzięciem osobistej odpowiedzialności za ewentualne wypadki. Należy też pamiętać, aby decyzje były przemyślane i odpowiedzialne.

PODSTAWA PRAWNA

  • Par. 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).

Autor:

ekspert ds. bhp certyfikowany przez CIOP-PIB

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »