| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawcy nie muszą już zapewniać w swoich zakładach pracy palarni. Zmiana jest konsekwencją zmiany definicji urządzeń sanitarno-higienicznych.

Obowiązek zapewnienia odpowiednich urządzeń sanitarnych

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w swoim zakładzie pracy. Zgodnie z przepisami kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Jednym z obowiązków w tym zakresie jest obowiązek pracodawcy zapewnienie pracownikom odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarne oraz dostarczenie niezbędnych środków higieny osobistej. Od dnia 6 września 2011 roku, na podstawie zmiany rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów i higieny pracy, zmianie uległa definicja pomieszczenia higieniczno-sanitarnego. Obecnie przez pomieszczenie higieniczno-sanitarnym rozumie się szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do odpoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkurzania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Na czym polega zmiana definicji pomieszczenia higieniczno-sanitarnego? Zmiana z pozoru jest niewielka, ale pociąga ona sobą ważne konsekwencje bowiem z definicji wykreślono jedno pomieszczenie, a mianowicie palarnie. Od teraz palarnie nie będą uważane za pomieszczenia higieniczno-sanitarne.

Zobacz także: Obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy

Pracodawca nie musi organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Zmiana definicji pomieszczenia higieniczno-sanitarnego oznacza to, że pracodawca nie musi organizować palarni na terenie swojego zakładu pracy. Dzieje się tak ponieważ z dniem  bowiem wyłączenia palarni z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych nie obowiązuje w stosunku do nich przepis, nakazujący pracodawcy zapewnienie odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych.

W pomieszczeniach zakładów pracy pracodawca może, ale już nie musi jak dotychczas organizować palarnię. Zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zabrania się palenia wyrobów tytoniowych. Właściciel lub zarządzający może wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładu pracy.

Podstawa prawna: Kodeks pracy

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1995r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 sierpnia 2011 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2011 r. Nr 173 poz. 1034)

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci Budujesz-Kupujesz.pl

Eksperci budowlani

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »