| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawcy nie muszą już zapewniać w swoich zakładach pracy palarni. Zmiana jest konsekwencją zmiany definicji urządzeń sanitarno-higienicznych.

Obowiązek zapewnienia odpowiednich urządzeń sanitarnych

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w swoim zakładzie pracy. Zgodnie z przepisami kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Jednym z obowiązków w tym zakresie jest obowiązek pracodawcy zapewnienie pracownikom odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarne oraz dostarczenie niezbędnych środków higieny osobistej. Od dnia 6 września 2011 roku, na podstawie zmiany rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów i higieny pracy, zmianie uległa definicja pomieszczenia higieniczno-sanitarnego. Obecnie przez pomieszczenie higieniczno-sanitarnym rozumie się szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do odpoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkurzania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Na czym polega zmiana definicji pomieszczenia higieniczno-sanitarnego? Zmiana z pozoru jest niewielka, ale pociąga ona sobą ważne konsekwencje bowiem z definicji wykreślono jedno pomieszczenie, a mianowicie palarnie. Od teraz palarnie nie będą uważane za pomieszczenia higieniczno-sanitarne.

Zobacz także: Obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy

Pracodawca nie musi organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Zmiana definicji pomieszczenia higieniczno-sanitarnego oznacza to, że pracodawca nie musi organizować palarni na terenie swojego zakładu pracy. Dzieje się tak ponieważ z dniem  bowiem wyłączenia palarni z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych nie obowiązuje w stosunku do nich przepis, nakazujący pracodawcy zapewnienie odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych.

W pomieszczeniach zakładów pracy pracodawca może, ale już nie musi jak dotychczas organizować palarnię. Zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zabrania się palenia wyrobów tytoniowych. Właściciel lub zarządzający może wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładu pracy.

Podstawa prawna: Kodeks pracy

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1995r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 sierpnia 2011 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2011 r. Nr 173 poz. 1034)

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »