REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okazjonalna praca zdalna w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazjonalna praca zdalna jeden z rodzajów pracy zdalnej. Praca może być wykonywana w ten sposób na wniosek pracownika. Przepisy Kodeksu pracy określają maksymalny limit dni okazjonalnej pracy zdalnej. Ile będzie wynosił w 2024 r.?

Okazjonalna praca zdalna jest regulowana przepisami, które wpisała do Kodeksu pracy nowelizacja uchwalona przez Sejm 1 grudnia 2022 r. Przepisy te weszły w życie 7 kwietnia 2023 r.

REKLAMA

Autopromocja

Okazjonalna praca zdalna – na czym polega

Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie – głosi przepis Kodeksu pracy – na wniosek pracownika złożony pracodawcy. Wniosek o wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej pracownik może złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej.

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r.

Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. 

Przepisy regulujące pracę zdalną obowiązują od kwietnia 2023 r., powstały więc wątpliwości, czy w 2023 r. limit okazjonalnej pracy zdalnej to 24 dni, czy też należy w tym roku limit ten liczyć proporcjonalnie do okresu obowiązywania przepisów o pracy zdalnej. Państwowa Inspekcja Pracy zajęła stanowisko, że fakt wejścia w życie przepisów w kwietniu 2023 r. nie ma wpływu na limit okazjonalnej pracy zdalnej. Pracownik może zatem w okresie od kwietnia do grudnia 2023 r. wykorzystać 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej.

A co w przypadku, gdy pracownik nie wykorzystał w 2023 r. całego limitu okazjonalnej pracy zdalnej? Należy przyjąć, że „niewykorzystane” w danym roku kalendarzowym dni okazjonalnej pracy zdalnej nie przechodzą na rok następny, wobec czego limit ten w następnym roku wynosi także 24 dni.

Ważne

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r. wynosi 24 dni.

24-dniowy limit okazjonalnej pracy zdalnej obowiązuje niezależnie od wymiaru czasu pracy (wymiaru etatu) pracownika. Jest taki sam u pracowników zatrudnionych na pełny etat bądź na część etatu. Limit ten przysługuje pracownikowi w ciągu całego roku kalendarzowego bez względu na to, w ilu firmach był w tym czasie zatrudniony – w razie zmiany pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego limit ten nie „odnawia się”.

Okazjonalna praca zdalna – czego nie musi pracodawca

Do okazjonalnej pracy zdalnej nie stosuje się szeregu przepisów Kodeksu pracy. Są to  art. 6719–6724 oraz art. 6731 § 3 Kodeksu pracy.

Szczególne znaczenie ma to, że w przeciwieństwie do pozostałych rodzajów pracy zdalnej, w przypadku okazjonalnej pracy zdalnej pracodawca nie ma obowiązku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokrycia związane z tym niezbędnych kosztów;
  • pokrycia kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • pokrycia innych niż określone powyżej kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną szkoleń i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania tej pracy. 

Okazjonalna praca zdalna – zasady kontroli

Okazjonalna praca zdalna u danego pracodawcy nie jest wykonywana na zasadach określonych w porozumieniu dotyczącym pracy zdalnej zawartym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, czy też – w braku takiego porozumienia – w regulaminie pracy zdalnej ustalonym przez pracodawcę. W szczególności nie stosuje się do okazjonalnej pracy zdalnej określonych w takich dokumentach zasad: 

  • kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną, 
  • kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 
  • kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych.

Wobec tego kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej we wskazanym powyżej zakresie odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Okazjonalna praca zdalna – co musi pracownik

Przed dopuszczeniem do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej pracownik potwierdza zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania. Potwierdzenie to następuje poprzez złożenie oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej.

Dopuszczenie pracownika do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej jest uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy. 

Pracownik ma obowiązek zorganizować stanowisko okazjonalnej pracy zdalnej z uwzględnieniem wymagań ergonomii.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

REKLAMA