REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okazjonalna praca zdalna w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazjonalna praca zdalna jeden z rodzajów pracy zdalnej. Praca może być wykonywana w ten sposób na wniosek pracownika. Przepisy Kodeksu pracy określają maksymalny limit dni okazjonalnej pracy zdalnej. Ile będzie wynosił w 2024 r.?

Okazjonalna praca zdalna jest regulowana przepisami, które wpisała do Kodeksu pracy nowelizacja uchwalona przez Sejm 1 grudnia 2022 r. Przepisy te weszły w życie 7 kwietnia 2023 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Okazjonalna praca zdalna – na czym polega

Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie – głosi przepis Kodeksu pracy – na wniosek pracownika złożony pracodawcy. Wniosek o wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej pracownik może złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej.

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r.

Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. 

Przepisy regulujące pracę zdalną obowiązują od kwietnia 2023 r., powstały więc wątpliwości, czy w 2023 r. limit okazjonalnej pracy zdalnej to 24 dni, czy też należy w tym roku limit ten liczyć proporcjonalnie do okresu obowiązywania przepisów o pracy zdalnej. Państwowa Inspekcja Pracy zajęła stanowisko, że fakt wejścia w życie przepisów w kwietniu 2023 r. nie ma wpływu na limit okazjonalnej pracy zdalnej. Pracownik może zatem w okresie od kwietnia do grudnia 2023 r. wykorzystać 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej.

A co w przypadku, gdy pracownik nie wykorzystał w 2023 r. całego limitu okazjonalnej pracy zdalnej? Należy przyjąć, że „niewykorzystane” w danym roku kalendarzowym dni okazjonalnej pracy zdalnej nie przechodzą na rok następny, wobec czego limit ten w następnym roku wynosi także 24 dni.

Ważne

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r. wynosi 24 dni.

24-dniowy limit okazjonalnej pracy zdalnej obowiązuje niezależnie od wymiaru czasu pracy (wymiaru etatu) pracownika. Jest taki sam u pracowników zatrudnionych na pełny etat bądź na część etatu. Limit ten przysługuje pracownikowi w ciągu całego roku kalendarzowego bez względu na to, w ilu firmach był w tym czasie zatrudniony – w razie zmiany pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego limit ten nie „odnawia się”.

REKLAMA

Okazjonalna praca zdalna – czego nie musi pracodawca

Do okazjonalnej pracy zdalnej nie stosuje się szeregu przepisów Kodeksu pracy. Są to  art. 6719–6724 oraz art. 6731 § 3 Kodeksu pracy.

Szczególne znaczenie ma to, że w przeciwieństwie do pozostałych rodzajów pracy zdalnej, w przypadku okazjonalnej pracy zdalnej pracodawca nie ma obowiązku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokrycia związane z tym niezbędnych kosztów;
  • pokrycia kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • pokrycia innych niż określone powyżej kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną szkoleń i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania tej pracy. 

Okazjonalna praca zdalna – zasady kontroli

Okazjonalna praca zdalna u danego pracodawcy nie jest wykonywana na zasadach określonych w porozumieniu dotyczącym pracy zdalnej zawartym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, czy też – w braku takiego porozumienia – w regulaminie pracy zdalnej ustalonym przez pracodawcę. W szczególności nie stosuje się do okazjonalnej pracy zdalnej określonych w takich dokumentach zasad: 

  • kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną, 
  • kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 
  • kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych.

Wobec tego kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej we wskazanym powyżej zakresie odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Okazjonalna praca zdalna – co musi pracownik

Przed dopuszczeniem do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej pracownik potwierdza zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania. Potwierdzenie to następuje poprzez złożenie oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej.

Dopuszczenie pracownika do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej jest uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy. 

Pracownik ma obowiązek zorganizować stanowisko okazjonalnej pracy zdalnej z uwzględnieniem wymagań ergonomii.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Staż pracy 2026 – jakie nowe okresy uwzględni pracodawca? Zmiany po podpisie prezydenta

Prezydent podpisał ustawę zmieniającą zasady obliczania stażu pracy nie tylko ogólnego, ale też zakładowego. Pracodawca będzie musiał uznać za staż pracy wiele innych okresów, nie tylko pracę na zlecenie i działalność gospodarczą. O jakich okresach mowa?

Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zmiana czasu na zimowy trwa moment, ale konsekwencje w pracy i w życiu osobistym ciągną się tygodniami. Czy wszystkie są korzystne

Choć co roku powraca dyskusja o sensie zmiany czasu i coraz częściej pojawiają się postulaty, by z niej zrezygnować, decyzja o jej utrzymaniu w wielu krajach wynika głównie z tradycji. W teorii ma to sprzyjać lepszemu wykorzystaniu światła dziennego i poprawie efektywności funkcjonowania społeczeństwa.

REKLAMA

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

Konieczna nowelizacja. Bo ZUS przejmuje składki np. za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

REKLAMA

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

REKLAMA