REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okazjonalna praca zdalna w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazjonalna praca zdalna jeden z rodzajów pracy zdalnej. Praca może być wykonywana w ten sposób na wniosek pracownika. Przepisy Kodeksu pracy określają maksymalny limit dni okazjonalnej pracy zdalnej. Ile będzie wynosił w 2024 r.?

Okazjonalna praca zdalna jest regulowana przepisami, które wpisała do Kodeksu pracy nowelizacja uchwalona przez Sejm 1 grudnia 2022 r. Przepisy te weszły w życie 7 kwietnia 2023 r.

REKLAMA

Autopromocja

Okazjonalna praca zdalna – na czym polega

Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie – głosi przepis Kodeksu pracy – na wniosek pracownika złożony pracodawcy. Wniosek o wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej pracownik może złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej.

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r.

Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. 

Przepisy regulujące pracę zdalną obowiązują od kwietnia 2023 r., powstały więc wątpliwości, czy w 2023 r. limit okazjonalnej pracy zdalnej to 24 dni, czy też należy w tym roku limit ten liczyć proporcjonalnie do okresu obowiązywania przepisów o pracy zdalnej. Państwowa Inspekcja Pracy zajęła stanowisko, że fakt wejścia w życie przepisów w kwietniu 2023 r. nie ma wpływu na limit okazjonalnej pracy zdalnej. Pracownik może zatem w okresie od kwietnia do grudnia 2023 r. wykorzystać 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej.

A co w przypadku, gdy pracownik nie wykorzystał w 2023 r. całego limitu okazjonalnej pracy zdalnej? Należy przyjąć, że „niewykorzystane” w danym roku kalendarzowym dni okazjonalnej pracy zdalnej nie przechodzą na rok następny, wobec czego limit ten w następnym roku wynosi także 24 dni.

Ważne

Limit okazjonalnej pracy zdalnej w 2024 r. wynosi 24 dni.

24-dniowy limit okazjonalnej pracy zdalnej obowiązuje niezależnie od wymiaru czasu pracy (wymiaru etatu) pracownika. Jest taki sam u pracowników zatrudnionych na pełny etat bądź na część etatu. Limit ten przysługuje pracownikowi w ciągu całego roku kalendarzowego bez względu na to, w ilu firmach był w tym czasie zatrudniony – w razie zmiany pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego limit ten nie „odnawia się”.

Okazjonalna praca zdalna – czego nie musi pracodawca

Do okazjonalnej pracy zdalnej nie stosuje się szeregu przepisów Kodeksu pracy. Są to  art. 6719–6724 oraz art. 6731 § 3 Kodeksu pracy.

Szczególne znaczenie ma to, że w przeciwieństwie do pozostałych rodzajów pracy zdalnej, w przypadku okazjonalnej pracy zdalnej pracodawca nie ma obowiązku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokrycia związane z tym niezbędnych kosztów;
  • pokrycia kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • pokrycia innych niż określone powyżej kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem okazjonalnej pracy zdalnej; 
  • zapewnienia pracownikowi wykonującemu okazjonalną pracę zdalną szkoleń i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania tej pracy. 

Okazjonalna praca zdalna – zasady kontroli

Okazjonalna praca zdalna u danego pracodawcy nie jest wykonywana na zasadach określonych w porozumieniu dotyczącym pracy zdalnej zawartym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, czy też – w braku takiego porozumienia – w regulaminie pracy zdalnej ustalonym przez pracodawcę. W szczególności nie stosuje się do okazjonalnej pracy zdalnej określonych w takich dokumentach zasad: 

  • kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną, 
  • kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 
  • kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych.

Wobec tego kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej we wskazanym powyżej zakresie odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Okazjonalna praca zdalna – co musi pracownik

Przed dopuszczeniem do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej pracownik potwierdza zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania. Potwierdzenie to następuje poprzez złożenie oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej.

Dopuszczenie pracownika do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej jest uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy. 

Pracownik ma obowiązek zorganizować stanowisko okazjonalnej pracy zdalnej z uwzględnieniem wymagań ergonomii.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA