REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja

Subskrybuj nas na Youtube
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja /Fot. Fotolia
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aktywizacja zawodowa ma pobudzić osoby bezrobotne do aktywności zawodowej. Przepisy o promocji zatrudnienia przewidują różne formy aktywizacji zawodowej, w ramach których przewidziana jest motywacja finansowa dla bezrobotnych i pracodawców, np. dodatek aktywizacyjny, stypendium, bon szkoleniowy.

Czym jest aktywizacja zawodowa

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych to konkret­ne usługi rynku pracy, z których może skorzystać osoba bezrobotna.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca może uczestniczyć w aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy (bezro­botnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy). Aktywizacja zawodowa może dotyczyć rów­nież osób niepełnosprawnych w związku z podję­ciem przez nich pracy.

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych jest prowa­dzona przez powiatowe urzędy pracy (dalej: pup) oraz agencje zatrudnienia (prywatne podmioty). W celu lepszego dostosowania ofert pracy do możliwości zawodowych konkretnych osób bez­robotni zostają sprofilowani według aktywności poszukiwania pracy i długotrwałości pozostawania bez zatrudnienia (3 profile). Aktywizacja zawodo­wa najdłużej bezrobotnych prowadzona jest przez agencje zatrudnienia.

Rekomendowany produkt: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Pracodawca, który zatrudni osoby bezrobotne (skierowane przez powiatowy urząd pracy), może skorzystać z wielu form wsparcia. Może także zatrudnić osoby bezrobotne z własnej inicjaty­wy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową formą aktywizacji bezrobotnych jest zatrudnienie na staż (na 6 lub 12 miesięcy). Pracodawca może również zatrudnić pracownika na podstawie bonu szkoleniowego, stażowego, zatrudnieniowego czy na zasiedlenie. Może też stworzyć dla bezrobotnego miejsce pracy w for­mie telepracy i otrzymać na to grant z urzędu pracy. W tym przypadku bezrobotny może samodzielnie znaleźć pracodawcę, który go zatrudni. Jeżeli pracodawca zatrudni osoby skierowane z urzędu pracy, musi utrzymać stanowiska pracy przez ustalony okres.

Nie może korzystać z form wsparcia, jeżeli byłby spokrewniony z zatrudnianą osobą. W celu zatrudnienia osoby bezrobotnej pra­codawca zawiera ze starostą odpowiednią umowę (w zależności od rodzaju wsparcia), w której zostają określone wzajemne obowiązki stron oraz zobowią­zanie pracodawcy do utrzymania przez wskazany okres utworzonego miejsca pracy. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych może odbywać się poprzez pracę (zezwoloną przez lekarza) czy udział w turnusach rehabilitacyjnych. Pracodawca jest wówczas zobowiązany udzielić pracownikowi zwolnienia od pracy w celu udziału w takim turnusie.

Forma wsparcia

Przepisy o promocji zatrudnienia przewidują różne formy aktywizacji zawodowej, w ramach których przewidziana jest motywacja finansowa dla bezro­botnych i pracodawców, np.:

  • dodatek aktywizacyjny - kwota wypłacona oso­bie, która będąc bezrobotnym posiadającym prawo do zasiłku, podjęła samodzielnie lub w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,
  • prace interwencyjne - pracodawca, który w wyni­ku umowy zawartej ze starostą zatrudnił skie­rowanych bezrobotnych, otrzymuje zwrot czę­ści kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społecz­ne skierowanych bezrobotnych,
  • roboty publiczne - organizator robót publicz­nych (lub pracodawca, u którego będą wykony­wane roboty publiczne), który zatrudniał skiero­wanych bezrobotnych przez okres do 6 miesię­cy, otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych,
  • stypendium - kwota wypłacana z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej oso­bie w okresie odbywania szkolenia, przygotowa­nia zawodowego dorosłych, studiów podyplo­mowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych,
  • szkolenia - finansowane są ze środków publicz­nych, w szczególności ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego lub ze środków programów Unii Europejskiej,
  • zwrot kosztów przejazdu - finansowanie kosz­tów przejazdu osoby do pracodawcy zgła­szającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie porad­nictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
  • zwrot kosztów zakwaterowania - finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy oso­bie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszka­nia, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy,
  • świadczenie aktywizacyjne - świadczenie przy­znawane za zatrudnienie w pełnym wymia­rze czasu pracy skierowanego bezrobotne­go rodzica powracającego na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dzie­cka lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną, który w okresie 3 lat przed rejestracją w urzędzie pracy jako bezrobotny zrezygnował z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność wycho­wywania dziecka lub sprawowania opieki nad osobą zależną,
  • bon szkoleniowy - gwarancja skierowania bez­robotnego w wieku do 30. roku życia na wska­zane przez niego szkolenie oraz opłacenia kosz­tów, które zostaną poniesione w związku z pod­jęciem szkolenia. W ramach bonu bezrobotnemu finansuje się do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia koszty szkoleń, badań lekar­skich, przejazdu na szkolenia i zakwaterowania,
  • bon stażowy - gwarancja skierowania do odby­cia stażu u pracodawcy wskazanego przez bez­robotnego do 30. roku życia na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnie­nia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy. W ramach bonu finansowane są koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu oraz koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych, a pracodawca zatrudnia­jący bezrobotnego otrzymuje premię,
  • bon zatrudnieniowy - stanowi dla pracodawcy gwarancję refundacji części kosztów wynagrodze­nia i składek na ubezpieczenia społeczne w związ­ku z zatrudnieniem bezrobotnego, któremu powia­towy urząd pracy przyznał ten bon. Pracodawcy jest refundowana część kosztów wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne,
  • bon na zasiedlenie - przyznawany w związku z podjęciem przez bezrobotnego do 30. roku życia poza miejscem dotychczasowego zamiesz­kania zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej. Środki przyznane w ramach bonu są przeznaczone na pokrycie kosztów zamieszkania.

W ubezpieczeniach

Pracodawcy nie opłacają składek na FP i FGŚP za zatrudnionych pracowników powyżej 50. roku życia, którzy w okresie 30 dni przed rozpoczęciem zatrudnienia byli zarejestrowani w pup jako osoby bezrobotne. Przysługujące 12-miesięczne zwolnie­nie z opłacania składek liczy się od pierwszego miesiąca pracy po zawarciu umowy. Ponadto pra­codawcy nie opłacają składek na te fundusze za osoby bezrobotne, które nie ukończyły 30. roku życia i zostały skierowane do pracy przez pup. Aby jednak skorzystać z tego zwolnienia, z takim pra­cownikiem musi zostać podpisana umowa o pracę. Pracodawcy, którzy stworzą miejsca pracy dla osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj. dla bezrobotnych:

  • do 30. roku życia,
  • długotrwale,
  • powyżej 50. roku życia,
  • korzystających ze świadczeń pomocy społecz­nej,
  • posiadających dziecko do 6. roku życia lub dzie­cko niepełnosprawne do 18. roku życia oraz
  • niepełnosprawnych

- mogą liczyć na różne formy wsparcia. Jedną z nich jest refundacja składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne.

Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA