REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie komunikować się z pracownikami?

Aleksandra Kowalczykowska
Specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations
Anna Czyżewska
multichannel
multichannel
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Konkurencyjny i niezwykle dynamiczny rynek pracy powinien wymusić na pracodawcach przykładanie większej wagi do skutecznej komunikacji wewnętrznej. Zaplanowane i dopasowane do odbiorców działania komunikacyjne mogą pomóc zredukować rotację, podnieść zaangażowanie zatrudnionych oraz pozytywnie nastawić ich do realizacji celów biznesowych.

Aleksandra Kowalczykowska: Nie jest tajemnicą, że komunikacja wewnętrzna w organizacjach ma ogromne znaczenie. Może działać motywująco, może wzmacniać współpracę pomiędzy różnymi obszarami, może też pomóc w wymianie informacji o tym, co się dzieje tam, gdzie nas na co dzień nie ma. Przede wszystkim jednak przeciwdziała powstawaniu chaosu informacyjnego. Domysły i plotki na temat działań firmy mogą być niezwykle szkodliwe.

Autopromocja

O ile w małych organizacjach komunikację z pracownikami można zorganizować w szybki i nieskomplikowany sposób, tak w dużych firmach, w których poszczególne obszary funkcjonują w różnych lokalizacjach, albo tam, gdzie pracownicy pracują hybrydowo lub zdalnie, należy dołożyć znacznie więcej starań, by komunikacja przyniosła określone, pozytywne rezultaty.

Multichannel w drodze do sukcesu

Aleksandra: Komunikacja multichannelowa to nic innego, jak umożliwienie pracodawcy kontaktu z wewnętrznymi lub zewnętrznymi grupami docelowymi przy wykorzystaniu różnych kanałów (fizycznych oraz cyfrowych). W teorii jest to strategia zakładająca odrębność każdego z kanałów, w której odbiorca może wybrać ten najwygodniejszy dla siebie.

W wewnętrznej komunikacji multichannelowej wykorzystujemy różnego rodzaju media, od serwisów społecznościowych, blogów i stron www, przez intranet, chat firmowy i newslettery, po bardziej tradycyjne formy typu: ogólnodostępne monitory, prasa czy plakaty. Ważne jest, by wybrać najbardziej przyjazne naszym grupom docelowym, a także zadbać o regularność i dopasowanie treści.

Dlaczego wiele kanałów to lepiej niż jeden?

Aleksandra: W dużych organizacjach, w których mamy do czynienia z rozbudowanymi obszarami produkcyjnymi oraz administracyjnymi, umożliwienie pracownikom korzystania z różnych kanałów komunikacji jest niezwykle istotne. Chcemy bowiem, by zatrudnieni, niezależnie od funkcji, jaką pełnią w firmie, mieli dostęp do kluczowych informacji. Chcemy też budować ich zaangażowanie i motywację w kształtowanie marki pracodawcy na zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy organizacja nie chce bądź nie może na danym etapie rozwoju pozwolić sobie na omnichannel, obszary HR lub EB muszą dołożyć wielu starań, by przekaz nadawany za pośrednictwem wielu mediów był spójny. To wyzwanie! Jednocześnie dywersyfikacja kanałów dotarcia pozwala na lepsze dopasowanie odpowiednich komunikatów do odpowiednich grup docelowych. Bo przecież nie wszystko to, co ciekawe dla obszaru produkcji, będzie równie interesujące dla pracowników IT.

Do kogo mówimy?

Anna Czyżewska: Zaangażowanie odbiorców w komunikację wewnętrzną to, z jednej strony klucz do sukcesu, z drugiej największe wyzwanie, jakie staje przed wszystkimi osobami tworzącymi treści. Przede wszystkim musimy wiedzieć do kogo mówimy, czyli stworzyć persony naszych grup docelowych. Dzięki temu pozornie prostemu zabiegowi dowiemy się, gdzie mamy punkty styku z naszymi pracownikami, a także jaki rodzaj treści jest dla nich najprzyjaźniejszy w odbiorze.

Kolejnym krokiem jest właściwy dobór kanałów komunikacji wewnętrznej, a mamy tu szeroki wachlarz możliwości. Może się zdarzyć, że trafimy z właściwymi kanałami za pierwszym razem. Nie zrażajmy się jednak i taką sytuacją, gdy któryś z kanałów będzie wymagać przetestowania, zanim uznamy zasadność jego użycia. Przede wszystkim zaś słuchajmy odbiorców. Pomocnym tu będzie audyt kanałów przeprowadzony na zasadzie badania ankietowego. W dużych organizacjach takie badanie możemy przeprowadzać mniej więcej co dwa lata. Dlaczego? W ten sposób zyskujemy czas na analizę, wnioski i wprowadzenie działań usprawniających.

Oczywiście nie musimy czekać tyle czasu, żeby wiedzieć, jak się komunikować z pracownikami. Efektywność kanałów możemy śledzić na bieżąco dzięki analityce podpiętej pod dane narzędzie komunikacji. A co, jeżeli nie mamy możliwości skorzystania z płatnych rozwiązań dostarczających nam danych? Na rynku dostępne są narzędzia z opcją bezpłatną. W ich przypadku do śledzenia aktywności odbiorców możemy użyć linków UTM, które dostarczą nam kluczowych informacji.

Nic o nas bez nas

Anna: Gdy już wiemy do kogo, w jaki sposób i przy użyciu jakiego kanału będziemy mówić, jesteśmy w połowie drogi do sukcesu. Tworzenie komunikacji wewnętrznej dla pracowników bez ich udziału nie zbuduje nam ich pełnego zaangażowania. Bardzo pomocne są w tej sytuacji: grupa bloggerów, redaktorów gazetki wewnętrznej lub ambasadorów marki. Członkinie i członkowie tych grup, choć nieco inaczej postrzegają organizację, doskonale wiedzą, w jaki sposób komunikować się z pracownikami, znają grupę odbiorców, gdyż są jej częścią na co dzień. Warto podczas planowania działań pytać ich o zdanie lub konsultować z nimi treści.

Dodatkowo planując działania, możemy pytać o zdanie wszystkich pracowników, dając im w ten sposób możliwość wypowiedzenia się lub zaangażowania w projekt. Czasami wystarczy przeprowadzenie prostego badania ankietowego, żeby poznać zdanie szerokiej grupy osób i dowiedzieć się, w jaki sposób możemy usprawnić działanie, żeby nie tylko ujrzało światło dzienne, ale i było użyteczne i przyjazne dla innych.

Zdywersyfikowana grupa odbiorców stanowi większe wyzwanie. W tym przypadku dokładna analiza treści i umiejętność sprawnego wyciągnięcia wniosków jest wręcz niezbędna. Trudno jest bowiem wprowadzić jedno działanie lub narzędzie, z którego będą korzystać skrajnie rożne grupy odbiorców.

Czy to już wszystko?

Anna: W skuteczności przekazu pomocne są zabiegi budujące zaciekawienie u odbiorców. Jeżeli mamy możliwość przygotujmy komunikację teaserową, czyli będącą zwiastunem tego co ma się wydarzyć. W ten sposób wzbudzimy zainteresowanie odbiorców. Korzystajmy też ze storytellingu, który oddziałuje na wyobraźnię i emocje dzięki historii, jaka kryje się za danym przekazem. Ważna tu jest autentyczność. Nie twórzmy historii, która nigdy się nie wydarzyła, rozejrzyjmy się dookoła i opowiedzmy o tym, co faktycznie istnieje w naszej organizacji. To nie tylko zaciekawi czy wywoła poruszenie, ale też pozwoli uwierzyć, że przekaz jest prawdziwy. Dzięki temu inni chętniej i łatwiej wejdą w interakcję czy zaangażują się w działanie.

Krótka chwila na podsumowanie

W kontekście wewnętrznej komunikacji oraz wykorzystania w jej celu licznych kanałów, wartym zapamiętania jest konieczność dywersyfikowania rodzajów mediów, z których korzystamy. Dzięki temu lepiej dopasujemy treść komunikatów do odpowiednich grup docelowych. Zalecane jest też dokładne przyjrzenie się poszczególnym grupom odbiorców, ich zachowaniom oraz potrzebom. Dalej, angażujmy naszych odbiorców w aktywne tworzenie treści. Nasi pracownicy często chcą i mają się czym podzielić z innymi. Takie podejście do tworzenia komunikacji wewnętrznej przekłada się na autentyczność przekazu oraz na efektywność naszych działań. Na koniec zaś rekomendowane jest śledzenie i analizowanie danych. Sprawdzajmy, które kanały sprawdzają się najlepiej, a o które warto mocniej powalczyć. Analizujmy, jakie treści wzbudzają największe zainteresowanie. Szanujmy decyzje i wybory naszych grup docelowych.

Autorki:

Aleksandra Kowalczykowska, specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations

Anna Czyżewska, specjalistka ds. employer brandingu i komunikacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    13 emerytura 2024 brutto to 1780,96 zł. Ile trzynasta emerytura wynosi netto i kiedy jest wypłata?

    Trzynasta emerytura 2024 – ile na rękę otrzyma emeryt? To już szósty raz będzie w Polsce wypłacane dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów. Kiedy będzie wypłata trzynastej emerytury? 

    Dane osobowe pracowników. Czy pracodawca może pytać pracownika o narodowość

    Dane osobowe to wszelkie informacje o osobie fizycznej. W przypadku pracowników dane osobowe są przetwarzane i chronione zgodnie z unijnym ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (tzw. RODO) oraz przepisami krajowego Kodeksu pracy. Szczególnej ochronie podlegają dane wrażliwe, wśród nich – informacje o pochodzeniu etnicznym pracownika. Czy pracodawca ma prawo żądać takich informacji od pracownika? Przepisy nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości.

    Lidl poszukuje stażystów na wakacje, zainteresowanych szczególnie zarządzaniem. Poza rozwojem własnych kompetencji można nieźle zarobić

    Pierwsza praca często przesądza o całej karierze zawodowej w życiu. Dlatego tak ważna jest nie tylko dla absolwentów wyższych uczelni. Dobrze gdy można sprawdzić się na stażu, choćby poświęcając na to wakacje – jeśli się jeszcze studiuje. Jedną z takich okazji od kilkunastu lat daje studentom i absolwentom znana sieć dyskontowa – Lidl.

    Od 1 marca można składać wnioski w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. PFRON dofinansuje niepełnosprawnemu nawet 85% ceny zakupu samochodu!

    Rusza III tura naboru wniosków w programie PFRON „Samodzielność - Aktywność - Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością. Wnioski o dofinansowanie do ceny zakupu samochodu osobowego będzie można składać od 1 marca 2024 r. od godz. 10.00 do 31 marca 2024 r. do godz. 23.59. Dofinansowanie może wynieść nawet 85% ceny zakupu samochodu.

    REKLAMA

    Niedziela handlowa w marcu 2024 r. W którą niedzielę zakupy będą możliwe

    W marcu 2024 r. jest pięć niedziel. Czy w którąś z nich nie będzie obowiązywać zakaz handlu w niedziele i święta. Czy w marcu będzie niedziela handlowa? Gdzie można zrobić zakupy w niedziele marca 2024 r.? Wyjaśniamy.

    ZUS: Zwiększa się liczba cudzoziemców pracujących w Polsce. Obcokrajowcy zakładają własne firmy i zostają pracodawcami

    Statystyki ZUS z grudnia 2023 r. potwierdzają wzrost liczby ubezpieczonych cudzoziemców w stosunku do 2022 r. Legalne zatrudnienie w Polsce podjęło ponad 1,12 mln obcokrajowców. Nie tylko podejmują zatrudnienie jako pracownicy, ale sami tworzą miejsca pracy zakładając firmy.

    Ponad 50% szefów mówi, że ma „wszystkiego dość” i chce zmienić pracę w 2024 roku. Dlaczego?

    Aż 58% osób zajmujących stanowiska kierownicze jest otwartych na zmianę pracy, co wynika przede wszystkim z poczucia, że nie otrzymują adekwatnego wynagrodzenia w obecnym miejscu zatrudnienia, ale też z powodu kiepskich relacji z przełożonymi i negatywnej atmosfery. Takie wnioski płyną z badania „Potrzeby liderów 2024”, zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Pluxee Polska. Lista codziennych wyzwań i obciążeń jest długa – aż 67% kierowników przyznaje, że doświadcza wypalenia zawodowego, jednak wielu z nich nie może liczyć na wsparcie ze strony pracodawcy, ani tym bardziej okazywać swoich prawdziwych emocji. 

    Ostatnie 2 dni na roczną informację o stanie konta dla uczestnika PPK!

    Osoby uczestniczące w PPK powinny do końca lutego każdego roku otrzymać informację od instytucji finansowej prowadzącej ich rachunki PPK. Instytucja ta ma coroczny obowiązek przesyłania im informacji. Jakie dane znajdują się w rocznej informacji dla uczestnika PPK? Jak sprawdzić stan konta PPK?

    REKLAMA

    PPK. Po ukończeniu 60 lat można rozpocząć wypłaty środków. Decyzję w sprawie sposobu wypłaty środków z PPK można czasami zmienić

    Kiedy – po ukończeniu 60 lat – rozpocząć wypłatę oszczędności zgromadzonych w PPK zależy od decyzji uczestnika PPK. Osoba oszczędzająca w programie może również wybrać wariant wypłaty. Raz podjęta decyzja co do sposobu wypłaty środków może być później przez niego modyfikowana, ale tylko w ograniczonym zakresie. 

    Święta w Niemczech 2024

    Święta w Niemczech – kiedy wypadają w 2024 roku? Niemcy mają od 9 do 13 świąt w roku kalendarzowym w zależności od landu. Kiedy wypadają poszczególne święta w niemieckich landach (np. Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Saksonia czy Turyngia). W dwóch miejscach wolny jest nawet Dzień Kobiet.

    REKLAMA