REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie komunikować się z pracownikami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kowalczykowska
Specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations
Anna Czyżewska
multichannel
multichannel
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Konkurencyjny i niezwykle dynamiczny rynek pracy powinien wymusić na pracodawcach przykładanie większej wagi do skutecznej komunikacji wewnętrznej. Zaplanowane i dopasowane do odbiorców działania komunikacyjne mogą pomóc zredukować rotację, podnieść zaangażowanie zatrudnionych oraz pozytywnie nastawić ich do realizacji celów biznesowych.

Aleksandra Kowalczykowska: Nie jest tajemnicą, że komunikacja wewnętrzna w organizacjach ma ogromne znaczenie. Może działać motywująco, może wzmacniać współpracę pomiędzy różnymi obszarami, może też pomóc w wymianie informacji o tym, co się dzieje tam, gdzie nas na co dzień nie ma. Przede wszystkim jednak przeciwdziała powstawaniu chaosu informacyjnego. Domysły i plotki na temat działań firmy mogą być niezwykle szkodliwe.

REKLAMA

REKLAMA

O ile w małych organizacjach komunikację z pracownikami można zorganizować w szybki i nieskomplikowany sposób, tak w dużych firmach, w których poszczególne obszary funkcjonują w różnych lokalizacjach, albo tam, gdzie pracownicy pracują hybrydowo lub zdalnie, należy dołożyć znacznie więcej starań, by komunikacja przyniosła określone, pozytywne rezultaty.

Multichannel w drodze do sukcesu

Aleksandra: Komunikacja multichannelowa to nic innego, jak umożliwienie pracodawcy kontaktu z wewnętrznymi lub zewnętrznymi grupami docelowymi przy wykorzystaniu różnych kanałów (fizycznych oraz cyfrowych). W teorii jest to strategia zakładająca odrębność każdego z kanałów, w której odbiorca może wybrać ten najwygodniejszy dla siebie.

W wewnętrznej komunikacji multichannelowej wykorzystujemy różnego rodzaju media, od serwisów społecznościowych, blogów i stron www, przez intranet, chat firmowy i newslettery, po bardziej tradycyjne formy typu: ogólnodostępne monitory, prasa czy plakaty. Ważne jest, by wybrać najbardziej przyjazne naszym grupom docelowym, a także zadbać o regularność i dopasowanie treści.

REKLAMA

Dlaczego wiele kanałów to lepiej niż jeden?

Aleksandra: W dużych organizacjach, w których mamy do czynienia z rozbudowanymi obszarami produkcyjnymi oraz administracyjnymi, umożliwienie pracownikom korzystania z różnych kanałów komunikacji jest niezwykle istotne. Chcemy bowiem, by zatrudnieni, niezależnie od funkcji, jaką pełnią w firmie, mieli dostęp do kluczowych informacji. Chcemy też budować ich zaangażowanie i motywację w kształtowanie marki pracodawcy na zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy organizacja nie chce bądź nie może na danym etapie rozwoju pozwolić sobie na omnichannel, obszary HR lub EB muszą dołożyć wielu starań, by przekaz nadawany za pośrednictwem wielu mediów był spójny. To wyzwanie! Jednocześnie dywersyfikacja kanałów dotarcia pozwala na lepsze dopasowanie odpowiednich komunikatów do odpowiednich grup docelowych. Bo przecież nie wszystko to, co ciekawe dla obszaru produkcji, będzie równie interesujące dla pracowników IT.

Do kogo mówimy?

Anna Czyżewska: Zaangażowanie odbiorców w komunikację wewnętrzną to, z jednej strony klucz do sukcesu, z drugiej największe wyzwanie, jakie staje przed wszystkimi osobami tworzącymi treści. Przede wszystkim musimy wiedzieć do kogo mówimy, czyli stworzyć persony naszych grup docelowych. Dzięki temu pozornie prostemu zabiegowi dowiemy się, gdzie mamy punkty styku z naszymi pracownikami, a także jaki rodzaj treści jest dla nich najprzyjaźniejszy w odbiorze.

Kolejnym krokiem jest właściwy dobór kanałów komunikacji wewnętrznej, a mamy tu szeroki wachlarz możliwości. Może się zdarzyć, że trafimy z właściwymi kanałami za pierwszym razem. Nie zrażajmy się jednak i taką sytuacją, gdy któryś z kanałów będzie wymagać przetestowania, zanim uznamy zasadność jego użycia. Przede wszystkim zaś słuchajmy odbiorców. Pomocnym tu będzie audyt kanałów przeprowadzony na zasadzie badania ankietowego. W dużych organizacjach takie badanie możemy przeprowadzać mniej więcej co dwa lata. Dlaczego? W ten sposób zyskujemy czas na analizę, wnioski i wprowadzenie działań usprawniających.

Oczywiście nie musimy czekać tyle czasu, żeby wiedzieć, jak się komunikować z pracownikami. Efektywność kanałów możemy śledzić na bieżąco dzięki analityce podpiętej pod dane narzędzie komunikacji. A co, jeżeli nie mamy możliwości skorzystania z płatnych rozwiązań dostarczających nam danych? Na rynku dostępne są narzędzia z opcją bezpłatną. W ich przypadku do śledzenia aktywności odbiorców możemy użyć linków UTM, które dostarczą nam kluczowych informacji.

Nic o nas bez nas

Anna: Gdy już wiemy do kogo, w jaki sposób i przy użyciu jakiego kanału będziemy mówić, jesteśmy w połowie drogi do sukcesu. Tworzenie komunikacji wewnętrznej dla pracowników bez ich udziału nie zbuduje nam ich pełnego zaangażowania. Bardzo pomocne są w tej sytuacji: grupa bloggerów, redaktorów gazetki wewnętrznej lub ambasadorów marki. Członkinie i członkowie tych grup, choć nieco inaczej postrzegają organizację, doskonale wiedzą, w jaki sposób komunikować się z pracownikami, znają grupę odbiorców, gdyż są jej częścią na co dzień. Warto podczas planowania działań pytać ich o zdanie lub konsultować z nimi treści.

Dodatkowo planując działania, możemy pytać o zdanie wszystkich pracowników, dając im w ten sposób możliwość wypowiedzenia się lub zaangażowania w projekt. Czasami wystarczy przeprowadzenie prostego badania ankietowego, żeby poznać zdanie szerokiej grupy osób i dowiedzieć się, w jaki sposób możemy usprawnić działanie, żeby nie tylko ujrzało światło dzienne, ale i było użyteczne i przyjazne dla innych.

Zdywersyfikowana grupa odbiorców stanowi większe wyzwanie. W tym przypadku dokładna analiza treści i umiejętność sprawnego wyciągnięcia wniosków jest wręcz niezbędna. Trudno jest bowiem wprowadzić jedno działanie lub narzędzie, z którego będą korzystać skrajnie rożne grupy odbiorców.

Czy to już wszystko?

Anna: W skuteczności przekazu pomocne są zabiegi budujące zaciekawienie u odbiorców. Jeżeli mamy możliwość przygotujmy komunikację teaserową, czyli będącą zwiastunem tego co ma się wydarzyć. W ten sposób wzbudzimy zainteresowanie odbiorców. Korzystajmy też ze storytellingu, który oddziałuje na wyobraźnię i emocje dzięki historii, jaka kryje się za danym przekazem. Ważna tu jest autentyczność. Nie twórzmy historii, która nigdy się nie wydarzyła, rozejrzyjmy się dookoła i opowiedzmy o tym, co faktycznie istnieje w naszej organizacji. To nie tylko zaciekawi czy wywoła poruszenie, ale też pozwoli uwierzyć, że przekaz jest prawdziwy. Dzięki temu inni chętniej i łatwiej wejdą w interakcję czy zaangażują się w działanie.

Krótka chwila na podsumowanie

W kontekście wewnętrznej komunikacji oraz wykorzystania w jej celu licznych kanałów, wartym zapamiętania jest konieczność dywersyfikowania rodzajów mediów, z których korzystamy. Dzięki temu lepiej dopasujemy treść komunikatów do odpowiednich grup docelowych. Zalecane jest też dokładne przyjrzenie się poszczególnym grupom odbiorców, ich zachowaniom oraz potrzebom. Dalej, angażujmy naszych odbiorców w aktywne tworzenie treści. Nasi pracownicy często chcą i mają się czym podzielić z innymi. Takie podejście do tworzenia komunikacji wewnętrznej przekłada się na autentyczność przekazu oraz na efektywność naszych działań. Na koniec zaś rekomendowane jest śledzenie i analizowanie danych. Sprawdzajmy, które kanały sprawdzają się najlepiej, a o które warto mocniej powalczyć. Analizujmy, jakie treści wzbudzają największe zainteresowanie. Szanujmy decyzje i wybory naszych grup docelowych.

Autorki:

Aleksandra Kowalczykowska, specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations

Anna Czyżewska, specjalistka ds. employer brandingu i komunikacji

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

Chodzi o ZUS. Prezydent zdecydował: od 1 listopada, ale nie 2025 r. a 2026 r. ZUS udostępni dane płatnika m.in. bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym

Już za rok, w listopadzie 2026 r. będą obowiązywały przepisy, które sprawią, że ZUS udostępni dane płatnika bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym. Celem ustawy jest wprowadzenie systemowego mechanizmu umożliwiającego dostęp do danych przedsiębiorcy posiadającego konto płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez określone podmioty dokonujące weryfikacji jego sytuacji gospodarczej i finansowej.

REKLAMA

W Polsce szybciej przybywa członkiń zarządów niż prezesek – kobiety w biznesie zwiększyły przychody o 6,9 mld

Firmy należące do kobiet w Polsce osiągnęły łącznie w 2024 r. ponad 112,9 mld zł przychodów, co stanowi wzrost o 6,5 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Biorąc pod uwagę liczbę prezesek, członkiń zarządów i właścicielek, już ponad milion firm w Polsce kierowanych i zarządzanych jest przez kobiety. Ponad 31 proc. firm w województwie świętokrzyskim należy do kobiet. W duchu nagłaśniania przedsiębiorczości kobiet startuje XVII edycja konkursu Sukces Pisany Szminką organizowanego przez Fundację WłączeniPlus, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce.

Czy w zadaniowym czasie pracy istnieją nadgodziny?

Zadaniowy system czasu pracy to rozwiązanie, które coraz częściej pojawia się w firmach stawiających na elastyczność i efektywność. Pozwala on dopasować sposób pracy do specyfiki zadań i charakteru stanowiska.

Dodatkowy dzień wolny za 1 listopada 2025 r. wypada w dniu zwolnienia lekarskiego i urlopu

Pracodawca wyznaczył dodatkowy dzień wolny za święto 1 listopada 2025 r. na dzień, w którym pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, a inny pracownik będzie na urlopie. Czy dzień wolny im przepada? Główny inspektor pracy tłumaczy.

Kiedy jeszcze w tym roku długi weekend? Sprawdź te daty, za 2 dni urlopu wypoczynkowego masz aż 9 dni wolnego pod rząd

Jeszcze w tym roku można mieć naprawdę długi weekend. Musisz tylko dostać od pracodawcy 2 dni urlopu w tych dniach, a wtedy będziesz miał 9 dni wolnego. Daty te są związane z nowym dniem wolnym od pracy w tym roku oraz okresem świąteczno-noworocznym. Wigilia wypada w tym roku w środę i jest pierwszy raz dniem wolnym od pracy, więc mógłby to być naprawdę długi świąteczny weekend bez potrzeby wybierania większej ilości dni urlopowych.

REKLAMA

Związki zawodowe – co warto wiedzieć?

Związki zawodowe mają na celu ochronę praw pracowniczych i reprezentowanie interesu pracowników w kontaktach z pracodawcami i rządem. Czym dziś są związki zawodowe w Polsce? Czy mogą do nich należeć tylko zatrudnieni na etacie w tej samej firmie? Dlaczego coraz więcej osób zapisuje się do związków?

Rusza program „Dostępna stomatologia”. Ma na celu poprawę dostępności gabinetów stomatologicznych dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami

Rusza szeroki program systemowy mający na celu poprawę dostępności gabinetów stomatologicznych dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami, w tym np. osób z niepełnosprawnościami — projekt „Dostępna stomatologia”, współfinansowany z Funduszy Europejskich, który w praktyczny sposób ma zmienić warunki świadczenia usług dentystycznych. Jednak czy z PFRON jest leczenie stomatologiczne osób z niepełnosprawnościami?

REKLAMA