Projekt ustawy o pracy na morzu w Sejmie
REKLAMA
REKLAMA
Konwencja o pracy na morzu
W pierwszym czytaniu pierwszego dnia 97. posiedzenia Sejmu rozpatrzono rządowy projekt ustawy o pracy na morzu. Projekt m.in. wdraża Konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Konwencję MLC ratyfikowało 66 państw, w tym państwa OECD, jak np. Australia, Japonia oraz Kanada. Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające m.in. przestrzeganie praw człowieka i obywatela.
REKLAMA
Inspekcja warunków pracy na statkach innych bander
Zgodnie z konwencją, Polska „jako państwo bandery” zobowiązuje się do inspekcji i monitorowania usług pośrednictwa pracy marynarzy, a jako „państwo portu” – do przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statkach innych bander zawijających do polskich portów.
Statki przeznaczone na działalność gospodarczą
Nowe przepisy dotyczą statków przeznaczonych lub używanych do prowadzenia działalności gospodarczej – statki rybołówstwa morskiego będą im podlegać tylko w pewnym zakresie. Nie będą one obejmować jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji oraz statków żeglugi śródlądowej.
Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD
Pracownicy
Na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Dopuszczalne będzie zatrudnienie osoby powyżej 16 lat, np. ucznia szkoły morskiej w celu zdobycia praktyki w zawodzie, zgodnie z programem nauczania szkoły.
Umowy o pracę
Umowy o pracę marynarzy będą – jak dotychczas – zawierane na: stałe (czas nieokreślony), na kilkumiesięczne kontrakty (umowy na czas określony) oraz na czas podróży morskiej. Marynarz na statku będzie mógł pracować maksymalnie 14 godzin w każdym okresie 24-godzinnym oraz 72 godziny w okresie siedmiodniowym. Dla młodocianych normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.
Zadaj pytanie na FORUM
Pomieszczenia na statku, wyżywienie, opieka zdrowotna
Armator będzie musiał zapewnić m.in. pomieszczenia mieszkalne i higieniczno-sanitarne spełniające warunki określone w Konwencji oraz bezpłatne wyżywienie odpowiedniej jakości i wodę pitną. W trakcie zatrudnienia na statku koszty opieki zdrowotnej będzie ponosił armator. Wprowadzono też przepisy dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w okresie, gdy marynarze nie będą związani stosunkiem pracy.
Skarga na warunki pracy i życia
Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wniesienia przez marynarza skargi na warunki pracy i życia na statku. Skarga może być wnoszona do bezpośredniego przełożonego, kapitana statku lub inspektora Inspekcji Państwa Bandery albo Inspekcji Państwa Portu. Projekt dotyczy też kar pieniężnych lub grzywny za wykroczenia przeciwko prawom marynarzy lub osób poszukujących pracy na statkach morskich.
Inne statki
W projekcie uregulowano też niektóre kwestie związane z pracą na statkach rybackich, statkach pełniących wyłącznie specjalną służbę państwową oraz na statkach szkolnych, w aspekcie zawierania stosunku pracy (marynarska umowa o pracę), czasu pracy, wynagrodzenia za pracę oraz ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Prace nad projektem
Nowe rozwiązania przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć. W Komisji Infrastruktury będą kontynuowane prace nad projektem.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat