Potrzebna zgoda pracownika na raport elektroniczny
REKLAMA
Co drugi polski przedsiębiorca, który rozlicza składki na ubezpieczenie społeczne za więcej niż pięciu ubezpieczonych, korzysta z bezpiecznego e-podpisu w kontaktach ZUS. Dzięki temu właśnie te firmy jako pierwsze będą mogły zaproponować swoim pracownikom przekazywanie drogą elektroniczną informacji o zapłaconych składkach. Umożliwia to nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
REKLAMA
Od tego roku przedsiębiorcy mogą, zamiast papierowych druków ZUS RMUA, przekazywać swoim pracownikom elektroniczne raporty ubezpieczeniowe. Muszą się w nich znaleźć informacje, za jaki miesiąc i rok zostały zapłacone składki na ubezpieczenie i oczywiście dane płatnika oraz ubezpieczonego. Elektroniczny przekaz ma zawierać zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Dodatkowo pracodawca ma podać informacje o tytule ubezpieczenia, podstawie wymiaru składek, kwocie składki w podziale na należną od ubezpieczonego i płatnika składek oraz z innych źródeł finansowania.
Pracodawca nie może wysłać takich danych do pracownika bez jego wiedzy. Ustawodawca nałożył na płatnika składek obowiązek uzyskania pisemnej zgody od pracownika na otrzymywanie takiego druku w formie listu elektronicznego. Ponadto pracodawca musi podpisać taki dokument bezpiecznym e-podpisem. Dzięki temu pracownik ma pewność, że otrzymany wykaz jest wiarygodnym źródłem informacji o jego ubezpieczeniu. Dokument elektroniczny podpisany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego jest bowiem równoważny pod względem skutków prawnych z dokumentem podpisanym własnoręcznie. Prawo do sprzedaży bezpiecznych e-podpisów mają Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat