REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem. Przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Pracy podkreśla, że wstępna ocena reperkusji tragicznego obecnego kryzysu na palestyńskim rynku pracy przyniosła bardzo niepokojące wyniki, które tylko się pogorszą, jeśli konflikt będzie trwał.

Czym zajmuje się Międzynarodowa Organizacja Pracy?

Oprócz podstawowych zadań MOP, takich jak:

REKLAMA

REKLAMA

  1. tworzenie międzynarodowego prawa pracy, w formie konwencji i zaleceń, które zawierają minimalne standardy w zakresie podstawowych praw pracowniczych, takich jak: wolność związkowa, prawo do organizowania się, prawo do rokowań zbiorowych, zakaz pracy przymusowej i obowiązkowej, równouprawnienie w pracy i wykonywaniu zawodu;
  2. oferowanie współpracy technicznej, w tym promowanie międzynarodowych standardów pracy oraz udzielanie pomocy państwom członkowskim w dostosowaniu prawa krajowego do postanowień konwencji i zaleceń MOP oraz w realizacji założeń Agendy na Rzecz Godnej Pracy;
  3. promowanie rozwoju niezależnych organizacji pracodawców i pracowników, a także szkolenie członków tych organizacji.

do zadań MOP należy też reagowanie na bieżącą sytuację panującą na ryku pracy, spowodowaną m.in. czynnikami politycznymi i takimi sytuacjami jak: konflikty wojenne, stany nadzwyczajne czy wyjątkowe. MOP ma możliwość wydania raportów, przedstawienia swoich opinii i rekomendacji. Może wnioskować do przedstawicieli państw oraz różnych grup społecznych i organizacji o pomoc dla pracowników - znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ekonomicznej i zawodowej. Nadrzędnym celem MOP jest bowiem ochrona praw pracowniczych i godności pracownika.

Ważne
POMOC MOP

Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) zmobilizowała swoje zasoby wewnętrzne i przeznaczyła już około 1,1 miliona dolarów na interwencje w sytuacjach kryzysowych i gromadzenie wstępnych danych. Pracuje również nad przydzieleniem dalszych zasobów wewnętrznych w celu wdrożenia planu reagowania.

Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem

Dzielnice w Strefie Gazy zostały zniszczone, infrastruktura została poważnie uszkodzona, przedsiębiorstwa zostały zamknięte, doszło do wewnętrznych przesiedleń na dużą skalę, a brak wody, żywności i paliwa paraliżuje działalność gospodarczą.

Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) wydała swój pierwszy biuletyn na temat wpływu obecnego konfliktu izraelsko-hamasowego na rynek pracy i źródła utrzymania na okupowanych terytoriach palestyńskich.

REKLAMA

W dniu 6 listopada 2023 r. Międzynarodowa Organizacja Pracy poinformowała, że:

  • co najmniej 61% miejsc pracy, co odpowiada 182 000 miejsc pracy, zostało utraconych w Strefie Gazy od początku obecnej wojny między Izraelem a Hamasem;
  • konflikt w Strefie Gazy ma również wpływ na Zachodni Brzeg, gdzie szacuje się, że w tym samym okresie utracono 24%miejsc pracy, co odpowiada 208 tysiącom miejsc pracy.

MOP szacuje, że liczby te wzrosną w przypadku intensyfikacji operacji wojskowych w Strefie Gazy i dalszego rozwoju kryzysu humanitarnego w enklawie.

Kryzys humanitarny w Strefie Gazy a poważne konsekwencje dla rynku pracy

Kryzys humanitarny w Strefie Gazy ma poważne konsekwencje dla rynku pracy, perspektyw zatrudnienia i źródeł utrzymania w enklawie i na całym Okupowanym Terytorium Palestyńskim. Przedstawiciel MOP zajmujący się tą sprawą podkreśla, że:

"Nasza wstępna ocena reperkusji tragicznego obecnego kryzysu na palestyńskim rynku pracy przyniosła bardzo niepokojące wyniki, które tylko się pogorszą, jeśli konflikt będzie trwał (…) Trwające działania wojenne stanowią nie tylko ogromny kryzys humanitarny pod względem utraty życia i podstawowych potrzeb ludzkich, ale także kryzys społeczny i gospodarczy, który spowodował ogromne szkody w miejscach pracy i przedsiębiorstwach, a jego skutki będą odczuwalne przez wiele lat" - dyrektor regionalna MOP ds. państw arabskich Ruba Jaradat.

Pomoc dla pracowników i przedsiębiorców - apel o dostęp do pomocy humanitarnej

Organ Zarządzający MOP  ponowił apel o ułatwienie, zgodnie z międzynarodowym prawem humanitarnym, pełnego, szybkiego, bezpiecznego i niezakłóconego dostępu pomocy humanitarnej w celu trwałego dostarczania pomocy humanitarnej ludności cywilnej w całej Strefie Gazy.

MOP chce podjąć działania w odbudowie miejsc pracy i przedsiębiorstw, w połączeniu z inicjatywami w zakresie ochrony socjalnej.

Trzy etapy pomocy przez MOP dla pracowników i pracodawców

Międzynarodowa Organizacja Pracy przygotowała trzyetapowy program reagowania w celu zaradzenia wpływowi kryzysu na palestyński rynek pracy i źródła utrzymania.

Przykład
PIERWSZA FAZA

Ta faza już trwa, skupia się na pracach pomocowych. Wiąże się to z zapewnieniem pracownikom palestyńskim natychmiastowej pomocy, takiej jak programy wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych. Wśród pracowników są Gazańczycy, którzy stracili pracę w Izraelu po wybuchu obecnego konfliktu i utknęli na Zachodnim Brzegu.

Przykład
DRUGI ETAP

Drugi etap to faza przeglądu – obejmuje gromadzenie danych i analizę wpływu, aby pomóc w planowaniu, ustalaniu priorytetów i dostosowaniu interwencji.

Przykład
TRZECI ETAP

Etap odbudowy skupi się na tworzeniu miejsc pracy poprzez odbudowę infrastruktury wymagającej intensywnego zatrudnienia i inne środki, a także na środkach ochrony socjalnej oraz odbudowie miejsc pracy i przedsiębiorstw.

Aby zrealizować te etapy potrzebne są pieniądze, Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) ma zorganizować spotkanie dla partnerów rozwojowych. Podczas spotkania zostanie ogłoszony apel o 20 milionów dolarów na sfinansowanie realizacji całego trzyetapowego planu reagowania MOP.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

REKLAMA

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

REKLAMA

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA