ZUS unowocześnia swoje usługi dzięki strategii rozwoju IT
REKLAMA
REKLAMA
ZUS w komunikacie przesłanym PAP poinformował, że zarząd przyjął "Strategię rozwoju IT na lata 2021–2025".
REKLAMA
Prof. Uścińska zwróciła uwagę, że minione dwa lata epidemii były dla pracowników informatyki w ZUS okresem szczególnych wyzwań i poszukiwania nowych rozwiązań.
"Skoncentrowaliśmy się na elektronicznym składaniu wniosków i ich automatycznej obsłudze. Dotyczyło to zarówno tarczy antykryzysowej, jak i nowych świadczeń rodzinnych, automatyzacji obsługi spraw, elektronizacji kontaktu z klientami, w tym składania wniosków elektronicznych na Platformie Usług Elektronicznych"– wskazała prof. Uścińska.
Dodała, że konieczność aktualizacji strategii rozwoju IT została podyktowana m.in. dynamicznym charakterem zmian otoczenia ZUS.
Strategia rozwoju IT – jakie zmiany
W najnowszym dokumencie strategicznym ZUS przeanalizował swoje otoczenie, stawiane przed nim wymagania prawne, oczekiwania klientów, jak również obecne zróżnicowanie posiadanej infrastruktury informatycznej, aspekty organizacyjne czy ogólne kierunki rozwoju Zakładu.
W strategii IT przyjęto m.in. szersze zastosowanie rozwiązań chmurowych. "Pozwalają one płynnie dostosowywać liczbę zasobów informatycznych wykorzystywanych przez systemy zależnie od bieżących potrzeb. Zapewnia to dostępność i stabilność naszych e-usług w okresach dużego zainteresowania klientów, na przykład gdy składają wnioski o 500 plus na nowy okres świadczeniowy lub gdy lekarze wystawiają dużą liczbę e-ZLA. Pozwala to także ograniczać koszty w spokojniejszych okresach" – wyjaśniła szefowa ZUS.
W strategii wskazano również na potrzebę tworzenia nowych interfejsów z innymi instytucjami.
"To ważna część nowoczesnego e-urzędu. Dzięki pozyskaniu danych o kliencie z innych instytucji możliwe będzie odciążenie klienta od obowiązku dostarczania różnych dokumentów niezbędnych do załatwiania spraw oraz skrócenie czasu obsługi spraw klientów" – zaznaczyła prof. Uścińska.
Wśród kierunków zmian, na które wskazał ZUS, jest dalsze podnoszenie poziomu bezpieczeństwa danych osobowych klientów.
Strategia rozwoju IT – nowe aplikacje
"Wszystkie działania związane z rozwojem e-usług, zastosowaniem nowych technologii i przetwarzaniem danych muszą być prowadzone z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa" – podkreśliła prezes ZUS.
Zakład dąży do stanu, w którym wszystkie oferowane przez niego usługi będą dostępne online. W planach jest aplikacja mobilna dla płatników składek i dla lekarzy, czyli tych grup klientów, które najczęściej komunikują się z ZUS. Planowane jest również umożliwienie opłacania składek za pomocą e-płatności, a także aplikacje mobilne dla osób pobierających świadczenia na dzieci, takie jak 500 plus czy rodzinny kapitał opiekuńczy.
Autorka: Karolina Kropiwiec
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat