ZUS unowocześnia swoje usługi dzięki strategii rozwoju IT

REKLAMA
ZUS w komunikacie przesłanym PAP poinformował, że zarząd przyjął "Strategię rozwoju IT na lata 2021–2025".
Prof. Uścińska zwróciła uwagę, że minione dwa lata epidemii były dla pracowników informatyki w ZUS okresem szczególnych wyzwań i poszukiwania nowych rozwiązań.
"Skoncentrowaliśmy się na elektronicznym składaniu wniosków i ich automatycznej obsłudze. Dotyczyło to zarówno tarczy antykryzysowej, jak i nowych świadczeń rodzinnych, automatyzacji obsługi spraw, elektronizacji kontaktu z klientami, w tym składania wniosków elektronicznych na Platformie Usług Elektronicznych"– wskazała prof. Uścińska.
Dodała, że konieczność aktualizacji strategii rozwoju IT została podyktowana m.in. dynamicznym charakterem zmian otoczenia ZUS.
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineStrategia rozwoju IT – jakie zmiany
W najnowszym dokumencie strategicznym ZUS przeanalizował swoje otoczenie, stawiane przed nim wymagania prawne, oczekiwania klientów, jak również obecne zróżnicowanie posiadanej infrastruktury informatycznej, aspekty organizacyjne czy ogólne kierunki rozwoju Zakładu.
W strategii IT przyjęto m.in. szersze zastosowanie rozwiązań chmurowych. "Pozwalają one płynnie dostosowywać liczbę zasobów informatycznych wykorzystywanych przez systemy zależnie od bieżących potrzeb. Zapewnia to dostępność i stabilność naszych e-usług w okresach dużego zainteresowania klientów, na przykład gdy składają wnioski o 500 plus na nowy okres świadczeniowy lub gdy lekarze wystawiają dużą liczbę e-ZLA. Pozwala to także ograniczać koszty w spokojniejszych okresach" – wyjaśniła szefowa ZUS.
W strategii wskazano również na potrzebę tworzenia nowych interfejsów z innymi instytucjami.
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2023
Kup książkę:
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2023"To ważna część nowoczesnego e-urzędu. Dzięki pozyskaniu danych o kliencie z innych instytucji możliwe będzie odciążenie klienta od obowiązku dostarczania różnych dokumentów niezbędnych do załatwiania spraw oraz skrócenie czasu obsługi spraw klientów" – zaznaczyła prof. Uścińska.
Wśród kierunków zmian, na które wskazał ZUS, jest dalsze podnoszenie poziomu bezpieczeństwa danych osobowych klientów.
Termin na przejście z telepracy na pracę zdalną upływa 7 października 2023 r.
Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę powinni wdrożyć wobec nich nowe zasady pracy zdalnej. Przepisy dotyczące telepracy od tego momentu nie mogą być już stosowane i muszą być zastąpione normami regulującymi pracę zdalną.
Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineStrategia rozwoju IT – nowe aplikacje
"Wszystkie działania związane z rozwojem e-usług, zastosowaniem nowych technologii i przetwarzaniem danych muszą być prowadzone z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa" – podkreśliła prezes ZUS.
Zakład dąży do stanu, w którym wszystkie oferowane przez niego usługi będą dostępne online. W planach jest aplikacja mobilna dla płatników składek i dla lekarzy, czyli tych grup klientów, które najczęściej komunikują się z ZUS. Planowane jest również umożliwienie opłacania składek za pomocą e-płatności, a także aplikacje mobilne dla osób pobierających świadczenia na dzieci, takie jak 500 plus czy rodzinny kapitał opiekuńczy.
Autorka: Karolina Kropiwiec
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: