Rozwój zawodowy polskich pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Polscy pracownicy chcą rozwijać się zawodowo m.in. po to, by lepiej zarabiać - wynika z badania przygotowanego przez Randstad i Instytut Badań Pollster. Dodano, że 60 proc. badanych oczekuje, że to pracodawcy będą dbali o rozwój kompetencji swoich pracowników.
REKLAMA
Chęć rozwoju zawodowego pracownika – od czego zależy
Zgodnie z najnowszym Monitorem Rynku Pracy 98 proc. ankietowanych deklaruje, że zależy im na rozwoju zawodowym, z czego 17 proc. przyznaje, że w bardzo dużym stopniu. Dane pokazują, że chęć rozwoju zawodowego zależy od płci, wieku i wykształcenia. Na rozwoju zawodowym bardziej zależy kobietom niż mężczyznom. Co piąta kobieta deklaruje bardzo duże zainteresowanie tym aspektem, podczas gdy mówi o tym 15 proc. mężczyzn. Na potrzebę rozwoju zawodowego częściej wskazują młodsi pracownicy, do 30. roku życia, a także osoby z wyższym wykształceniem.
"Różnica w odpowiedziach między kobietami a mężczyznami nie powinna być dużym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że kobiety są statystycznie lepiej wykształcone i wykwalifikowane niż mężczyźni. Różnice w grupach wiekowych mogą tłumaczyć perspektywy kariery i priorytety: osoby młodsze mają jeszcze czas, by piąć się po szczeblach kariery i częściej ich motywacją są wyższe zarobki w przyszłości" - tłumaczy Monika Hryniszyn z zarządu Randstad Polska. Zwróciła uwagę, że osoby po 50. roku życia często osiągnęły już pożądany poziom zatrudnienia, który chcą utrzymać. "W większym stopniu są też angażowane w proces dzielenia się wiedzą i doświadczenia, a nie podnoszenia kwalifikacji" - dodała.
Dyrektor departamentu pracy w Konfederacji Lewiatan Robert Lisicki uważa, że kwestia postrzegania rozwoju zawodowego przez pracowników, a w szczególności motywy działania pracowników bądź jego braku, powinna być przedmiotem szczególnego zainteresowania pracodawców.
Kto powinien zadbać o rozwój kompetencji pracownika
W raporcie dodano, że dla ponad połowy ankietowych (57 proc.) rozwój ma duże bądź bardzo duże znaczenie. 60 proc. pracowników twierdzi też, że to pracodawca powinien zadbać o rozwój ich kompetencji.
Lisicki zwrócił uwagę, że spełnienie oczekiwań pracowników ma zatem znaczenie dla postrzegania atrakcyjności miejsca pracy, stabilizacji współpracy.
Chęć rozwoju zawodowego pracownika - powody
Monitor wykazał, że niemal połowa badanych twierdzi, że ich motywacją jest osobista chęć rozwoju i satysfakcja związana z uczeniem się nowych rzeczy, a 38 proc. rozwija się zawodowo, aby podnieść swoją samoocenę. 44 proc. przyznaje, że traktuje rozwój zawodowy jako szansę na wyższe zarobki u przyszłego pracodawcy. "Wyjątkiem są tutaj najstarsi pracownicy, którzy wyraźnie rzadziej wskazują na ten powód. Dla jednej trzeciej spośród ogółu badanych rozwój zawodowy jest sposobem na utrzymanie zatrudnienia w dłuższej perspektywie, umożliwia lub ułatwia zmianę pracy, lub jest argumentem w rozmowie o podwyżce u obecnego pracodawcy" - zauważono.
Randstad wyjaśnił, że Polacy postrzegają rozwój zawodowy przede wszystkim jako możliwości rozwoju kariery, ponieważ na pytanie o to, czym jest rozwój zawodowy, 59 proc. ankietowanych odpowiada, że to przede wszystkim zdobywanie nowych kwalifikacji poprzez nowe zadania i obowiązki. Według 55 proc. pytanych elementem rozwoju jest udział w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje. Dla 43 proc. rozwój zawodowy to awans na wyższe stanowisko lub zdobywanie certyfikatów i uprawnień potwierdzających kwalifikacje. Cztery osoby na dziesięć twierdzą, że jest to zdobywanie wiedzy i umiejętności od współpracowników. Zmianę branży natomiast jako rozwój zawodowy postrzega 11 proc. ankietowanych.
Raport wykazał ponadto, że dla 62 proc. badanych pracowników najbardziej kluczową kompetencją w przyszłości będzie znajomość języków obcych.
REKLAMA
Nieznacznie zmniejsza się rotacja na rynku pracy, choć w ciągu pół roku pracodawcę zmienia co piąty pracownik (21 proc.). Najczęściej robią to Polacy z południowych regionów kraju (25 proc.), mieszkańcy dużych miast (26-27 proc.), kierowcy (38 proc.), sprzedawcy (36 proc.) i inżynierowie (32 proc.), a także osoby zatrudnione w sektorze handlu (27 proc.), logistyki (26 proc.) oraz telekomunikacji i IT (23 proc.).
"Dwie główne przyczyny stoją za rotacją pracowników: wyższe wynagrodzenie (45 proc.) i lepsze perspektywy rozwoju zawodowego u nowego pracodawcy (44 proc.). Wzrosło też znaczenie niezadowolenia z dotychczasowego pracodawcy (38 proc.)" - poinformowano.
Zwrócono jednak uwagę, że w kolejnych miesiącach rotacja na rynku pracy może jednak nieznacznie wyhamować. Odsetek osób aktywnie poszukujących zatrudnienia sięga 9 proc., a tych, którzy nie szukają aktywnie, a jedynie rozglądają się na rynku pracy spadł do 45 proc. Wyhamowanie rotacji nie dotyczy jednak wszystkich sektorów - w branży finansowej i ubezpieczeniowej nowej pracy aktywnie szuka 15 proc. badanych, a w handlu – 13 proc.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat