Postaw na rozwój firmy i zatrudnij konsultanta
- Artykuł sponsorowany
REKLAMA
Czy polscy przedsiębiorcy korzystają ze wsparcia jakie dają zewnętrzni konsultanci biznesowi?
REKLAMA
Rynek doradztwa w Polsce rozwija się dynamicznie, choć nadal daleko mu do amerykańskiej dojrzałości. Jego aktualną wartość szacuje się na około 2 miliardy złotych. Polscy przedsiębiorcy korzystają z konsultantów głównie z zakresu prawa i marketingu, a w kolejności są następnie księgowość, mentoring biznesowy i usługi IT. Na dalszych pozycjach znajdziemy także zarządzanie, sprzedaż i motywację.
W którym momencie właściciele czy też zarządzający firmą decydują się skorzystać z zewnętrznego eksperta?
Głównymi powodami zatrudnienia konsultanta są istniejące problemy i chęć innego spojrzenie na określoną sytuację. Podobną mentalność można dojrzeć też w kontekście pójścia do lekarza, do odwiedzin którego motywuje choroba. W obu przypadkach jest już jednak późno, bo problem występuje. Skuteczniejszym podejściem jest prewencja, która jest tańsza i nastawiona na rozwój, umożliwiający potencjalizowanie firmy. To jeden z wielu powodów, dla których warto zatrudnić konsultanta.
Kiedy warto sięgnąć po wsparcie zewnętrzne w zarządzaniu firmą?
Polska przedsiębiorczość kształtuje się zaledwie 30 lat, dlatego w kraju nie ma tradycji wielopokoleniowego prowadzenia biznesu. Przedsiębiorcy z początkowego okresu uczyli się wszystkiego sami i na własnych błędach, tworząc swoje firmy od zera. Królowała wówczas intuicyjność, przypadkowość, mikrozarządzanie, potrzebny był łut szczęścia - ale to za mało, by uprawdopodobnić sukces firmy.
Konsultant daje wiedzę i konkretne rozwiązania, nie bazuje na przypadku, ale rzetelnej analizie, z której wyciąga wnioski pozwalające podjąć właściwe zadania.
Zewnętrzne spojrzenie na organizację bez emocjonalnej identyfikacji z nią, a także specjalistyczna wiedza w określonym zakresie to tradycyjne role konsultanta. Są one potrzebne każdemu przedsiębiorcy na każdym etapie rozwoju jego i firmy. Sukcesy są związane zawsze z poziomem kompetencji, a ten w wydaniu odpowiedniego fachowca pozwoli na osiągnięcie biznesowych celów.
Ale czy konsultanci to nie jest rozwiązanie dla korporacji?
Polska przedsiębiorczość jest zdominowana przez mikroprzedsiębiorstwa, stanowiące 96% polskich firm. Zdecydowana większość z nich wydaje mało na inwestycje (15600 zł rocznie), zatrudnia statystycznie 4 osoby i mało korzysta z zasobów doradztwa, bazując przede wszystkim na wiedzy z wewnątrz organizacji. Niezależnie od jej poziomu, w pewnym momencie okaże się ona być niewystarczająca i wówczas firma zatrzyma się w rozwoju albo popełni błędy, mogące mieć negatywne skutki. Konsultant jest koniecznością, by rozwinąć firmę ponad jej zasoby.
Poza tym Polska przedsiębiorczość przechodzi aktualnie przez ogromne wyzwanie związane z sukcesją - rodzice założyciele przekazują swoje majątki dorosłym dzieciom, często nie biorąc pod uwagę aspektów ekonomicznych i psychologicznych. Pod kątem ekonomicznym, wymagane jest oddanie przez rodzica władzy w zakresie przywództwa i zarządzania oraz przyzwolenie na dokonywanie zmian według własnego zdania. Pod kątem psychologicznym, należy uwzględnić trudną często relację na linii rodzic-dziecko, obarczoną ciężarami błędów komunikacyjnych i negatywnych przeżyć z dalekiej przeszłości. Bez konsultanta ten proces może zakończyć się klęską, bo zwykłe spisanie testamentu nie naprawi relacji między rodzeństwem, nie zmotywuje do podejmowania działania, nie pozwoli na wprowadzanie własnej strategii w zakresie zarządzania i marketingu.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat