Rząd przyjął projekt kolejnej ustawy deregulacyjnej
REKLAMA
Przepisy tzw. pierwszej ustawy deregulacyjnej weszły w życie 1 lipca. Dzięki nim w urzędach zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów będzie można składać oświadczenia.
REKLAMA
Nowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków informacyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadza m.in:
- wykorzystywanie zaległego urlopu do 31 lipca następnego roku
Do tej pory urlop zaległy trzeba było odebrać do 31 marca. Zmiana ta będzie korzystna dla obu stron: pracodawcy umożliwi lepszą organizację pracy, a pracownikowi dogodne zorganizowanie wypoczynku.
- zmniejszenie częstotliwości przekazywania ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych
Informacje te będą przekazywane raz na rok lub na żądanie płatnika częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi przede wszystkim o znaczne koszty ponoszone w związku z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.
- skrócenie przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych
Skrócenie tego okresu pozwoli na zmniejszenie kosztów administracyjnych związanych z obowiązkiem przechowywania dokumentów rozliczeniowych.
- skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS
Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek.
- umożliwienie reprezentatywnym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych
Zwiększy to stabilność prawną firm, związaną z rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej. Istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity.
- likwidacja Monitora Polskiego B, w konsekwencji czego przedsiębiorcy zwolnieni zostaną z kosztownego obowiązku publikacji sprawozdania finansowego w tym dzienniku (w skali roku to koszt ok. 100 mln zł)
Zmiany umożliwią obniżenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez przedsiębiorców.
- wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości z 15 stycznia do 31 stycznia danego roku
Ułatwi to przedsiębiorcom należyte wywiązanie się z tego obowiązku, także w przypadku wystąpienia sytuacji od nich niezależnych.
- niewliczanie zobowiązań z tytułu partnerstwa publiczno-prywatnego do długu publicznego, w przypadku, gdy większość ryzyka będzie po stronie partnera prywatnego
Zmiany zwiększą pewność inwestycji w formule PPP, co powinno przełożyć się na wzrost liczby inwestycji realizowanych w ten sposób oraz odciążenie budżetów podmiotów publicznych poprzez realizację inwestycji publicznych w większym stopniu ze środków partnerów prywatnych.
- zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane
Uzyskanie opinii rzeczoznawcy będzie fakultatywne. Utrzymany zostanie natomiast obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z zasadami BHP.
Rząd chce, aby większość nowych rozwiązań weszła w życie od początku 2012 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat