REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić otwarty fundusz emerytalny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Właściwe wypełnienie zawiadomienia o zmianie otwartego funduszu emerytalnego i aktualizacja danych osobowych przez klientów OFE są podstawą skutecznej zmiany funduszu - przypomina Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

UKNF informuje, co zrobić aby przejść z jednego OFE do innego. Z danych UKNF wynika bowiem, że problemy z transferem środków między OFE są najczęstszą przyczyną skarg trafiających do regulatora. Winę za to ponoszą jednak nie OFE, a klienci funduszy.

REKLAMA

REKLAMA

Katarzyna Biela z UKNF zwraca uwagę, że przed wyborem, czy pozostać w dotychczasowym funduszu, czy dokonać transferu środków do innego, należy przede wszystkim porównać dotychczasowe wyniki funduszy. Trzeba też sprawdzić, czy posiadamy aktualne i pełne dane dotyczące naszego członkostwa w dotychczasowym funduszu. "Należy dążyć do tego, aby decyzja ta była przemyślana i opierała się na racjonalnych przesłankach" - podkreśla Biela.

Informuje, że sesje transferowe (czyli sesje, podczas których zgromadzone środki są przenoszone z jednego funduszu do innego) odbywają się cztery razy w roku: na koniec lutego, maja, sierpnia i listopada. Aby zostać zakwalifikowanym do najbliższej wypłaty transferowej, należy wykonać szereg czynności. Po pierwsze, konieczne jest podpisanie umowy o członkostwo w nowym funduszu. Powinno to nastąpić do 25-go dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc transferowy. Zaraz po tym należy zawiadomić dotychczasowy fundusz o zawarciu nowej umowy z innym funduszem.

UKNF wyjaśnia, że zawiadomienie jest dokumentem sformalizowanym, a jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia w sprawie trybu i terminu powiadamiania ZUS przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej.

REKLAMA

W zawiadomieniu należy podać: imię i nazwisko, datę urodzenia, nazwę dotychczasowego funduszu, numer rachunku w dotychczasowym funduszu, numer PESEL, numer NIP, pełny adres zamieszkania, datę zawarcia umowy z nowym funduszem. Nie wolno zapomnieć o podpisaniu zawiadomienia oraz podaniu miejsca i daty sporządzenia i podpisania dokumentu. Prawidłowo wypełnione i podpisane zawiadomienie doręcza się dotychczasowemu funduszowi osobiście lub pocztą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UKNF przypomina, że w przypadku, gdy dokonujemy zmiany funduszu przed upływem dwóch lat członkostwa w danym OFE, trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 80 zł. Jeżeli decyzje o zmianie podejmiemy przed upływem roku, opłata wyniesie 160 zł. W obu przypadkach dotychczasowy fundusz wysyła informację o wysokości opłaty oraz wskazuje rachunek pieniężny, na który należy wpłacić pieniądze. Transfer zostanie dokonany dopiero po uiszczeniu opłaty.

"Staremu" funduszowi nie trzeba przesyłać danych na temat nowego OFE. Zgłosi on naszą umowę do ZUS, gdzie nastąpi wymiana informacji z dotychczasowym funduszem.

Po dokonaniu wypłaty transferowej, dotychczasowy fundusz przekaże byłemu członkowi pisemną informację, która będzie zawierać: numer rachunku klienta; podstawowe dane osobowe członka zawarte w rejestrze członków funduszu; wartość jednostki rozrachunkowej, liczbę i łączną wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku członka funduszu w piątym dniu roboczym poprzedzającym dokonanie wypłaty transferowej; daty i kwoty wpłat składek i wypłat transferowych do funduszu, kwoty opłat potrącanych ze składek oraz liczbę jednostek rozrachunkowych zaliczonych na rachunek członka w czasie ostatnich 12 miesięcy; pouczenie o trybie postępowania w przypadku uznania przez członka funduszu, że otrzymana informacja zawiera błędne dane.

Prawidłowe wypełnienie zawiadomienia jest kluczem do skutecznej zmiany funduszu. UKNF zwraca jednak uwagę na aktualizowanie własnych danych w OFE.

Z informacji opublikowanych przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego za drugi kwartał tego roku wynika, że w tym czasie ponad 145 tys. członków otwartych funduszy emerytalnych zdecydowało się na zmianę OFE. W okresie tym do regulatora trafiło prawie 700 skarg na OFE. Ponad 90 proc. z nich dotyczyło nieprawidłowości przy transferze środków z OFE.

Według UKNF były jednak one bezzasadne. "Najczęstszą przyczyną problemów było wysłanie niewłaściwego zawiadomienia o zmianie funduszy. Klienci zwykle nie zdają sobie sprawy z tego, że członkostwo w funduszu następuje od momentu zarejestrowania w ZUS, a nie od momentu podpisania umowy z funduszem. W efekcie bezzasadnie kwestionują opłaty, które fundusze pobierają przy zmianie OFE przed upływem dwóch lat członkostwa" - wyjaśniła Katarzyna Biela.

Dodała, że inny problem związany z opóźnieniem lub odmową transferu pieniędzy, w przypadku zmiany funduszu, wynikał np. z niepoinformowania funduszu o zmianie danych osobowych. "Klienci nie informują o tym, że zmienili adres zamieszkania czy nazwisko, np. po zmianie stanu cywilnego. Tego typu zmiany powinny być przekazywane niezwłocznie" - zaznaczyła.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

Zmiany w stażu pracy od 2026 roku. Więcej praw dla 5 mln pracowników

Zmiany w stażu pracy, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku to więcej praw dla nawet 5 mln pracowników w Polsce. Nowe przepisy oznaczają też realny wzrost kosztów pracy. Działy kadr i płac już powinny przygotowywać się do zmian.

Zmiana branży w 2025 – od czego zacząć i gdzie znaleźć ogłoszenia pracy?

Rynek pracy, jaki znaliśmy, właśnie przestaje istnieć. Dzieje się to na naszych oczach i tak naprawdę tempo zmian jest znacznie szybsze, niż przypuszczali eksperci. Choć brzmi to aż nadto dramatycznie, to jednak nie można zaprzeczyć, że wielu pracowników zmaga się aktualnie z poważnymi problemami zawodowymi, a pracodawcy dwoją się i troją, aby stworzyć nowe systemy zarządzania w rzeczywistości AI. Niektóre zawody już przestają istnieć lub przechodzą intensywne zmiany, u podstaw których znajdziemy wdrożenie czata GPT do codziennych obowiązków. Dla niektórych osób jedynym rozwiązaniem okazała się zmiana pracy, dla innych w grę wchodzi tylko zmiana branży. Przebranżowienie to współczesny odpowiednik ucieczki z tonącego statku - tylko w tym wypadku pracownik sam buduje swoją szalupę ratunkową. Zatem jak aktualnie wygląda temat zmiany branży? Jakie są powody? W którą stronę iść i gdzie szukać nowych zawodowych wyzwań?

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy, zasady ogólne. Jaka jest podstawa wymiaru? Ile procent?

Jaka jest podstawa wymiaru składki oraz kwota składki zdrowotnej w 2025 roku dla niektórych grup ubezpieczonych? ZUS informuje o wysokości składki na ryczałcie, karcie podatkowej, przy zasadach ogólnych, podatku liniowym, podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz dla osób współpracujących.

Do kiedy jest nabór firm i instytucji do pilotażu skróconego tygodnia pracy?

Pilotaż skróconego tygodnia pracy jest konieczny. Może się okazać, że powszechny zapis o krótszym czasie pracy będzie tragiczny dla polskiej gospodarki, firm i społeczeństwa. Do kiedy trwa nabór firm i instytucji do projektu?

REKLAMA