REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenia do projektu ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów

REKLAMA

Eksperci i przedstawiciele strony społecznej Komisji Trójstronnej mają zastrzeżenia do projektu ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych dla osób, które straciły pracę. Rząd zajmie się projektem na wtorkowym posiedzeniu.

Zdaniem Andrzeja Rzońcy z Forum Obywatelskiego Rozwoju, pomoc ta powinna być oprocentowana - tak jak każda inna pożyczka. Rzońca podkreślił, że pieniądze na pomoc w spłacie kredytów "będą pochodziły z sektora finansów publicznych, do którego wpłacają pieniądze wszyscy podatnicy".

REKLAMA

Autopromocja

"Nie ma żadnego powodu, dla którego inni podatnicy, także ci ubożsi od kredytobiorców otrzymujących pomoc w spłacie kredytów hipotecznych, których nie było stać na zakup mieszkania, mieliby finansować tych, którzy za kredyt poprawili swoje warunki" - powiedział Rzońca.

Projekt ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów hipotecznych przewiduje, że państwo będzie udzielało rocznej pożyczki - do 1200 zł miesięcznie - osobom, które straciły pracę po 1 lipca 2008 r. Pieniądze będą pochodziły z Funduszu Pracy. Potem nastąpią 2 lata karencji, czyli okresu wolnego od spłat. W ciągu kolejnych 8 lat pożyczka będzie musiała zostać zwrócona, bez odsetek oraz dodatkowych opłat.

Przedsiębiorcy i związkowcy z Komisji Trójstronnej, którzy otrzymali projekt do konsultacji, stwierdzili we wspólnym stanowisku, że "jego idea jest słuszna, ale Fundusz Pracy to niewłaściwe źródło finansowania pomocy".

Minister pracy Jolanta Fedak tydzień temu powiedziała w rozmowie z PAP, że pomoc może być finansowana z Funduszu Pracy, gdyż otrzymał on dodatkowe 500 mln zł z prywatyzacji i ma "pieniądze z lat ubiegłych, kiedy było duże zatrudnienie i nie trzeba było subsydiować bezrobocia".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Fundusz Pracy powinien być przeznaczony na pomoc ludziom, którzy stracili pracę, szczególnie że ich liczba, jak wszystko na to wskazuje, będzie jeszcze rosła" - powiedziała PAP rzecznika prasowa NSZZ "Solidarność" Marta Pióro.

Według eksperta FZZ Zygmunta Mierzejewskiego, "w budżecie powinny znaleźć się na pomoc w spłacie kredytów inne pieniądze niż te z Funduszu Pracy".

"Na początku roku rząd zabrał z budżetu Funduszu 2 mld zł, które przeznaczył na staże lekarskie i świadczenia przedemerytalne, czyli niezgodnie z celami tego Funduszu. Teraz chce zabrać kolejne pieniądze, a tymczasem liczba bezrobotnych stale rośnie" - powiedział ekspert OPZZ Bogdan Grzybowski.

Jego zdaniem, błędem projektu jest też m.in.: brak kryterium dochodowego przy ocenie osób uprawnionych do otrzymania pomocy.

REKLAMA

Z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich wskazał, że "w projekcie brakuje rozwiązań pozwalających na przyznawanie pomocy osobom, którym obniżono wynagrodzenie i nie są w stanie spłacać kredytów, choć nie są bezrobotne".

"Poza wskazaniem Funduszu Pracy jako źródła finansowania pomocy, nasze zastrzeżenie budzi chociażby to, że według projektu rządowego, nie będą mogły korzystać z niej osoby, które prowadziły firmy i z powodu kryzysu musiały je zamknąć" - powiedziała ekspertka PKPP Lewiatan Małgorzata Rusewicz.

Wyraziła też wątpliwość "czy starostowie powinni mieć dostęp do danych osobowych kredytobiorców - co będzie niezbędne, jeżeli mają podejmować decyzje o przyznaniu pomocy - czy mają urzędników będących w stanie analizować dokumenty bankowe, ocenia warunki spłaty kredytu itd.".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA