REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenia do projektu ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Eksperci i przedstawiciele strony społecznej Komisji Trójstronnej mają zastrzeżenia do projektu ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych dla osób, które straciły pracę. Rząd zajmie się projektem na wtorkowym posiedzeniu.

Zdaniem Andrzeja Rzońcy z Forum Obywatelskiego Rozwoju, pomoc ta powinna być oprocentowana - tak jak każda inna pożyczka. Rzońca podkreślił, że pieniądze na pomoc w spłacie kredytów "będą pochodziły z sektora finansów publicznych, do którego wpłacają pieniądze wszyscy podatnicy".

REKLAMA

REKLAMA

"Nie ma żadnego powodu, dla którego inni podatnicy, także ci ubożsi od kredytobiorców otrzymujących pomoc w spłacie kredytów hipotecznych, których nie było stać na zakup mieszkania, mieliby finansować tych, którzy za kredyt poprawili swoje warunki" - powiedział Rzońca.

Projekt ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów hipotecznych przewiduje, że państwo będzie udzielało rocznej pożyczki - do 1200 zł miesięcznie - osobom, które straciły pracę po 1 lipca 2008 r. Pieniądze będą pochodziły z Funduszu Pracy. Potem nastąpią 2 lata karencji, czyli okresu wolnego od spłat. W ciągu kolejnych 8 lat pożyczka będzie musiała zostać zwrócona, bez odsetek oraz dodatkowych opłat.

Przedsiębiorcy i związkowcy z Komisji Trójstronnej, którzy otrzymali projekt do konsultacji, stwierdzili we wspólnym stanowisku, że "jego idea jest słuszna, ale Fundusz Pracy to niewłaściwe źródło finansowania pomocy".

REKLAMA

Minister pracy Jolanta Fedak tydzień temu powiedziała w rozmowie z PAP, że pomoc może być finansowana z Funduszu Pracy, gdyż otrzymał on dodatkowe 500 mln zł z prywatyzacji i ma "pieniądze z lat ubiegłych, kiedy było duże zatrudnienie i nie trzeba było subsydiować bezrobocia".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Fundusz Pracy powinien być przeznaczony na pomoc ludziom, którzy stracili pracę, szczególnie że ich liczba, jak wszystko na to wskazuje, będzie jeszcze rosła" - powiedziała PAP rzecznika prasowa NSZZ "Solidarność" Marta Pióro.

Według eksperta FZZ Zygmunta Mierzejewskiego, "w budżecie powinny znaleźć się na pomoc w spłacie kredytów inne pieniądze niż te z Funduszu Pracy".

"Na początku roku rząd zabrał z budżetu Funduszu 2 mld zł, które przeznaczył na staże lekarskie i świadczenia przedemerytalne, czyli niezgodnie z celami tego Funduszu. Teraz chce zabrać kolejne pieniądze, a tymczasem liczba bezrobotnych stale rośnie" - powiedział ekspert OPZZ Bogdan Grzybowski.

Jego zdaniem, błędem projektu jest też m.in.: brak kryterium dochodowego przy ocenie osób uprawnionych do otrzymania pomocy.

Z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich wskazał, że "w projekcie brakuje rozwiązań pozwalających na przyznawanie pomocy osobom, którym obniżono wynagrodzenie i nie są w stanie spłacać kredytów, choć nie są bezrobotne".

"Poza wskazaniem Funduszu Pracy jako źródła finansowania pomocy, nasze zastrzeżenie budzi chociażby to, że według projektu rządowego, nie będą mogły korzystać z niej osoby, które prowadziły firmy i z powodu kryzysu musiały je zamknąć" - powiedziała ekspertka PKPP Lewiatan Małgorzata Rusewicz.

Wyraziła też wątpliwość "czy starostowie powinni mieć dostęp do danych osobowych kredytobiorców - co będzie niezbędne, jeżeli mają podejmować decyzje o przyznaniu pomocy - czy mają urzędników będących w stanie analizować dokumenty bankowe, ocenia warunki spłaty kredytu itd.".

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

REKLAMA