Przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego
REKLAMA
REKLAMA
Przesunięcie terminu urlopu
Pracodawcy ustalają plany urlopów, które określają terminy urlopów wypoczynkowych w zakładzie pracy. Dokonują tego, biorąc pod uwagę wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Co istotne, pracodawcy nie mają obowiązku uwzględniania wniosków pracowników, jeśli naruszają normalny tok pracy.
REKLAMA
Zobacz: Jak zarządzać i do kiedy sporządzić plan urlopów pracowników?
Obowiązek tworzenia planu urlopów nie dotyczy sytuacji, gdy:
- działająca u pracodawcy zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na nieustalanie planu urlopów,
- u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa.
Gdy pracodawca rezygnuje z ustalania planu urlopów, ustala terminy urlopów poszczególnych pracowników indywidualnie z każdym z nich. Zwraca się w tym celu do pracownika, który wyraża swoją opinię na temat terminu planowanego urlopu. Plany urlopów tworzy się zwykle najpóźniej do 31 grudnia, gdyż prawo do kolejnego urlopu nabywa się już 1 stycznia nowego roku. Czy urlop wypoczynkowy określony w planie urlopów bądź uzgodniony z pracownikiem można w późniejszym terminie przesunąć?
Istnieje możliwość przesunięcia terminu zaplanowanego urlopu, ale jedynie w wyjątkowych sytuacjach, jeśli wskazują na taką potrzebę szczególne okoliczności. Przesunięcia terminu urlopu może dokonać zarówno pracodawca jak i pracownik. Gdy z inicjatywą występuje pracodawca niezbędne jest zaistnienie szczególnych potrzeb pracodawcy oraz okoliczności, w których nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Co istotne, nie mogą być one znane pracodawcy w czasie sporządzania planu urlopów. Najlepszym przykładem na to jest potrzeba usunięcia awarii.
Przesunięcie terminu urlopu przez pracownika wymaga złożenia wniosku uzasadnionego ważnymi przyczynami. Mogą one dotyczyć sytuacji rodzinnej, osobistej lub mieć charakter obiektywny. Warto wspomnieć, że w Kodeksie pracy nie ma katalogu przyczyn uzasadniających przesunięcie terminu urlopu przez pracownika. Oznacza to, że pracodawca dokonuje samodzielnej oceny, czy podane przez pracownika przyczyny są istotne i wystarczające do przeniesienia urlopu.
Polecamy: Plan urlopów w organizacji
Obligatoryjne przeniesienie urlopu
Występują również sytuacje, w których przeniesienie urlopu stanowi konieczność. To sytuacje usprawiedliwionych nieobecności pracownika w pracy. Wśród nich można wymienić:
- chorobę pracownika (czasowa niezdolność do pracy)
- choroba zakaźna (odosobnienie)
- urlop macierzyński
- ćwiczenia wojskowe.
Każda usprawiedliwiona obecność w pracy zobowiązuje pracodawcę do przesunięcia terminu urlopu.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat