REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawienie zaświadczenia ZUS Rp-7 przez następcę prawnego pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Gałecka
Wystawienie zaświadczenia ZUS Rp-7 przez następcę prawnego pracodawcy/Fot. Fotolia
Wystawienie zaświadczenia ZUS Rp-7 przez następcę prawnego pracodawcy/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie ZUS Rp-7 stanowi dowód do ustalenia m.in. podstawy wymiaru kapitału początkowego, renty z tytułu niezdolności do pracy. Czy zaświadczenie ZUS Rp-7 dla przejętego pracownika może być wystawione przez następcę prawnego pracodawcy?

Nasza spółka w 1999 r. przejęła inną firmę. Kilku jej pracowników wkrótce przechodzi na emeryturę. Przejęci pracownicy żądają wystawienia zaświadczenia na druku ZUS Rp-7 – również za okres sprzed przejęcia firmy. Czy nasza firma ma taki obowiązek i czy w ogóle wolno nam wydać zaświadczenie ZUS Rp-7 dotyczące tamtego okresu? Jedna z tych osób nie pracowała w obecnej spółce, tylko w poprzedniej firmie, natomiast dwie inne osoby pracowały w obydwu spółkach. Jaki jest okres przetrzymywania dokumentacji płacowej przejętych pracowników? Czy mamy obowiązek przygotowania ZUS Rp-7 za okresy pracy wykonywanej przez pracowników w tej firmie – pyta Czytelniczka z Krakowa.

REKLAMA

Autopromocja

Firma jako następca prawny przejętego zakładu pracy ma obowiązek wystawiania zaświadczeń o wynagrodzeniu również za okres, w którym nie była pracodawcą pracowników poprzedniej firmy. W tym celu jest zobowiązana przechowywać ich dokumentację płacową co najmniej przez 50 lat od ustania stosunku pracy. Takich obowiązków nie ma natomiast wobec pracowników, którzy byli zatrudnieni wyłącznie w przejętej firmie i rozwiązali z nią stosunek pracy przed przejęciem zakładu pracy.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Płatnicy składek (w tym m.in. pracodawcy) są zobowiązani do wystawiania zaświadczeń o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wypłaconego za okresy, za które ten przychód przysługuje, a także o wysokości innych składników wliczanych do podstawy wymiaru świadczeń. Taki obowiązek płatnicy mają również wobec osób ubiegających się o ustalenie kapitału początkowego, poświadczając im wysokość zarobków za lata przypadające przed 1999 r.

Obowiązek wystawienia przez pracodawcę zaświadczenia potwierdzającego wysokość wynagrodzeń uzyskiwanych przez pracownika jest związany ze sposobem obliczania przez ZUS świadczeń emerytalno-rentowych. Kwota tych zarobków w wybranych latach kalendarzowych (na ogół w 10 kolejnych z ostatniego 20-lecia lub w 20 dowolnie wybranych latach) decyduje bowiem o wysokości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● emerytury ustalanej na tzw. dotychczasowych zasadach (przysługującej głównie osobom urodzonym przed 1949 r.),
● renty z tytułu niezdolności do pracy (bez względu na datę urodzenia uprawnionej osoby).

Kwota zarobków uzyskiwanych przez pracownika przed 1 stycznia 1999 r. w znacznej mierze wpływa na wysokość nowej emerytury przysługującej osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r. Jest to związane z tym, że jednym ze składników takiego świadczenia jest kapitał początkowy, odzwierciedlający przebieg kariery zawodowej osoby ubezpieczonej przed 1999 r. i obliczany na podobnych zasadach jak stara emerytura.

Z pytania wynika, że firma przejęła inny zakład pracy, a tym samym pracowników tego podmiotu. Zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zmiana pracodawcy oznacza przejęcie przez nową firmę wszystkich – zarówno majątkowych, jak i niemajątkowych – praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy zawartych z przejmowanym zakładem pracy. W związku z tym pracodawca, który przejął zatrudnionych w tym podmiocie pracowników, ma prawo m.in. do wystawiania im świadectw pracy oraz świadectw wykonywania prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, a także do wystawiania zaświadczeń o wysokości ich zarobków (np. na druku ZUS Rp-7). Umocowanie to dotyczy zarówno okresu przypadającego po przejęciu firmy, która ich dotychczas zatrudniała, jak też okresu, w którym byli zatrudnieni przed wystąpieniem tej okoliczności.

Pracodawca powinien przechowywać dokumenty płacowe przez okres 50 lat od ustania zatrudnienia ubezpieczonego.

Płatnik składek wystawia zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu co do zasady na podstawie dokumentacji płacowej. Jest on zobowiązany przechowywać listy płac, karty wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty, przez 50 lat od dnia zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika (art. 125a ust. 4 ustawy emerytalnej).

Obowiązek ten dotyczy zarówno dokumentacji pracowników zatrudnionych od samego początku w firmie wystawiającej zaświadczenie, jak i dokumentacji pracowników, którzy zaczynali pracę w przejmowanym zakładzie pracy, a następnie zostali przejęci przez inną firmę. Firma ta jest bowiem zobowiązana przejąć dokumentację pracowników poprzedniego zakładu pracy, a następnie przechowywać ją przez 50 lat od dnia zakończenia pracy przez daną osobę.

Podstawa prawna:

- art. 15, art. 125 i art. 125a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 887),

- art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1053),

- § 21 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. Nr 237, poz. 1412).

Zobacz serwis: Ubezpieczenie chorobowe

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70000 zł odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA