Kategorie

Pomieszczenia pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wymagania bhp dla pomieszczeń pracy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pracodawca ma obowiązek utrzymywania ich w czystości i porządku raz zapewniania okresowych remontów i konserwacji. Jaką wysokość, podłogę, temperaturę powinny mieć pomieszczenia pracy?
Stanowisko pracy ma być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika zajęć, jak i do jego cech osobowych. Pomieszczenie musi też spełniać określone wymagania co do ogrzewania czy klimatyzacji.
W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?
W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.
Wymagania bhp dotyczące palarni w zakładach pracy przestały obowiązywać 6 września 2011 r. W wyniku zmiany przepisów pracodawcy, którzy zdecydują się zapewnić pracownikom palarnię, nie będą narażeni na koszty związane z koniecznością dostosowania takiego pomieszczenia do restrykcyjnych wymagań bhp. Taką zmianę wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dzisiaj, 6 września, weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Z katalogu pomieszczeń higienicznosanitarnych usunięto palarnie.
W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?
Pracownicy skarżą się, że w pomieszczeniach pracy panuje latem zbyt wysoka temperatura, natomiast zimą jest bardzo zimno. Jaka jest dopuszczalna temperatura w pomieszczeniu biurowym, w którym może pracować pracownik, i jakie obowiązki wynikają z tego faktu dla pracodawcy?
E-papieros nie jest wyrobem tytoniowym, dlatego pracownicy, którzy palą elektroniczne papierosy, nie naruszają zakazu palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy.
Obecna zima mocno daje się we znaki zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Znaczne opady śniegu i zamiecie śnieżne utrudniają, a czasem nawet uniemożliwiają pracownikom dotarcie do pracy. Pracodawcy mają więc wątpliwości, jak potraktować takie spóźnienia lub nieobecności w pracy. Czy zawsze należy uznać je za usprawiedliwione? Czy w związku z zimą pracodawcy mają dodatkowe obowiązki w zakresie bhp?
W życie weszła ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Czy na jej podstawie właściciele firm zwolnieni są z obowiązku tworzenia palarni?
W zaleceniach pokontrolnych pracodawca został zobowiązany do zainstalowania oświetlenia ewakuacyjnego. W jakich obiektach i pomieszczeniach należy stosować oświetlenie ewakuacyjne i jakie powinno ono spełniać wymagania?
Zakaz palenia tytoniu obowiązuje w zakładach pracy i innych miejscach określonych ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. Pracodawca może wyznaczyć palarnię, ale nie jest to jego obowiązkiem.
W zakładzie zajmującym się pakowaniem kawy i herbaty niedawno była przeprowadzona kontrola warunków higienicznosanitarnych. W trakcie kontroli inspektor stwierdził, że szatnie dla pracowników nie spełniają wymagań określonych w przepisach, a w szczególności zastrzeżenie inspektora budziło ich wyposażenie – zarzuty dotyczyły wolnego miejsca i liczby ławek. Jak powinny być urządzone i wyposażone szatnie?
Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?
Pracodawca zorganizował stanowiska pracy w pomieszczeniu, w którym są nieotwierane okna, ale jest zapewniona klimatyzacja. Pracownicy skarżą się na dyskomfort w związku z brakiem możliwości wywietrzenia pokoju. Czy w pomieszczeniach pracy mogą być okna, których nie można otworzyć?
Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania.
Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi?
W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?
Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.
Od 15 października 2010 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku tworzenia palarni w miejscach pracy. Obecnie obowiązek zorganizowania w firmie wyodrębnionego miejsca, w którym pracownicy mogą palić tytoń, mają pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.
Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.
Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?
Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?
W naszym zakładzie nastąpiła awaria ogrzewania. Z tego powodu temperatura w biurze spadła do 16°C. W jakiej minimalnej temperaturze mogą pracować pracownicy biurowi?
Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.
Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?
Prowadzę zakład produkcji wyrobów z drewna. Materiały pozyskuję, przecierając, od czasu do czasu dłużyce trakiem zainstalowanym w nieogrzewanej hali. Inspektor pracy kontrolujący zakład wydał nakaz, określając w nim termin zapewnienia ogrzewania hali traka. Zaproponował mi także mandat karny. Ponieważ odmówiłem przyjęcia mandatu, poinformował mnie, że skieruje do sądu grodzkiego wniosek o ukaranie. Uważam, że proces technologiczny przecierania drewna obejmujący w szczególności ciągły przepływ dłużycy transportowanej z zewnątrz hali wózkami szynowymi czyni bezzasadne ogrzewanie hali. Czy mogę uchylić się od tego obowiązku?
Zatrudniamy w naszej firmie pracowników biurowych. Przy jakiej temperaturze w okresie letnim musimy im zapewniać napoje chłodzące? Jaka jest maksymalna temperatura, w której mogą oni wykonywać pracę w pomieszczeniach pracy?
Obecnie zmieniamy regulamin pracy obowiązujący w naszej firmie. Czy jeśli wprowadzimy w nim zapis, że na terenie zakładu pracy nie można palić, a złamanie tego zakazu jest ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, zwolni to nas od obowiązku tworzenia palarni?
Jakie są wymagania dla pomieszczeń pracy? Stanowisko pracy powinno być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika prac, jak i do jego cech osobowych.