REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od stycznia 2013 r. potwierdzić prawo do świadczeń opieki zdrowotnej

REKLAMA

Uchwalona 27 lipca 2012 r. nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wejdzie w życie 1 stycznia 2013 r. Świadczeniodawcy będą mieli możliwość elektronicznego potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie numeru PESEL świadczeniobiorcy. Nastąpią również zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowywania z tego ubezpieczenia członków rodziny.

Zmiana zasad potwierdzania prawa do bezpłatnej opieki zdrowotnej

Obecnie świadczeniobiorca ubiegający się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej ma obowiązek przedstawić:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • kartę ubezpieczenia zdrowotnego – w przypadku ubezpieczonego;
  • decyzję wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy, potwierdzającej to prawo – w przypadku świadczeniobiorcy innego niż ubezpieczony – dotyczy to osób, które są obywatelami polskimi, zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spełniają określone kryterium dochodowe (uprawniające je do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej), a także nie mają żadnego tytułu do ubezpieczenia (art. 50 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zdrowotnej w brzmieniu obecnie obowiązującym).

Po zmianie przepisów, od 1 stycznia 2013 r., w celu potwierdzenia prawa świadczeniobiorcy do bezpłatnej opieki medycznej, wymienione wyżej dokumenty nie będą wymagane, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczeniobiorca potwierdzi swoją tożsamość przez okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej (legitymacja szkolna może być okazana jedynie przez osobę, która nie ukończyła 18. roku życia);
  • świadczeniodawca uzyska potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego dla świadczeniodawcy przez NFZ na podstawie numeru PESEL osoby ubiegającej się o świadczenie. Dokument ten będzie musiał zawierać: imię i nazwisko osoby uprawnionej do świadczeń, numer PESEL oraz informację, według stanu na dzień sporządzenia dokumentu, o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2013 r. prawo do świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych będzie weryfikowane przez placówkę ochrony zdrowia na podstawie numeru PESEL osoby ubezpieczonej w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych.

REKLAMA

W przypadku dzieci do ukończenia 3. miesiąca życia, które nie posiadają numeru PESEL, potwierdzenie na podstawie dokumentu elektronicznego ma następować na podstawie numeru PESEL osoby zobowiązanej do zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego (najczęściej rodzica).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści (+)

Od 2013 r. nie będzie konieczności każdorazowego dokumentowania prawa do świadczeń za pomocą dokumentów papierowych.

Jeżeli nie udało się potwierdzić prawa do świadczeń zdrowotnych za pomocą dokumentu z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, wówczas świadczeniobiorca może potwierdzić to prawo za pomocą dotychczasowych dokumentów (np. formularza ZUS RMUA) bądź przez złożenie oświadczenia o posiadaniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Oświadczenie to powinno zawierać klauzulę: „Posiadam prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”, a ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania, wskazanie podstawy prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, numer PESEL oraz wskazanie dokumentu, na podstawie którego świadczeniodawca potwierdził tożsamość świadczeniobiorcy i podpis świadczeniobiorcy (art. 50 ust. 6–9 ustawy zdrowotnej po nowelizacji). Wzór oświadczenia zostanie określony w rozporządzeniu, które wyda minister zdrowia.


Prawo do świadczeń w nagłych przypadkach

W nagłych przypadkach, gdy nie jest możliwe zweryfikowanie prawa do świadczeń za pomocą dokumentu z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych lub potwierdzenia tego prawa w tradycyjny sposób albo za pomocą oświadczenia, świadczeniobiorca będzie miał obowiązek przedstawić dokument lub oświadczenie potwierdzające prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w terminie:

  • 14 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej,
  • 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej, gdy świadczenie to jest udzielane w szpitalu,

pod rygorem obciążenia tej osoby kosztami udzielonych świadczeń (art. 50 ust. 11 ustawy zdrowotnej po nowelizacji).

Jeżeli świadczeniobiorca skorzystał z publicznych świadczeń zdrowotnych w nagłym wypadku, a nie okazał dowodu ubezpieczenia w ww. terminach, jednak w ciągu roku, licząc od dnia upływu tych terminów, przedstawił dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej albo złożył oświadczenie o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu, może wystąpić do świadczeniodawcy o zwolnienie z obowiązku poniesienia kosztów udzielonego świadczenia, a świadczeniodawca nie może odmówić takiego zwolnienia.

Roszczenia świadczeniodawcy z tytułu świadczeń zdrowotnych udzielonych świadczeniobiorcy w nagłych wypadkach mają ulegać przedawnieniu z upływem 5 lat od dnia upływu:

  • 14 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej,
  • 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej, w przypadku gdy świadczenie to jest udzielane w szpitalu.

Osoba, której udzielono świadczenia zdrowotnego, będzie musiała zwrócić koszty leczenia, jeżeli świadczenie zostało udzielone mimo braku do niego prawa w wyniku:

  • posługiwania się kartą ubezpieczenia zdrowotnego albo innym dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń przez osobę, która utraciła to prawo albo
  • złożenia oświadczenia o posiadaniu prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej (przepis ten nie będzie miał zastosowania, jeżeli w chwili składania oświadczenia osoba je składająca działała w usprawiedliwionym błędnym przekonaniu, że posiada prawo do świadczeń opieki zdrowotnej).

Dotychczas, w przypadku gdy weryfikacja przeprowadzona przez NFZ wykazywała brak prawa do świadczeń, NFZ wstrzymywał świadczeniodawcy (zakładowi opieki zdrowotnej) płatność za udzielone świadczenia lub występował o zwrot nienależnej zapłaty. Obowiązek wyegzekwowania od nieuprawnionej osoby zwrotu kosztów udzielonego świadczenia obciążał świadczeniodawcę. Po wejściu w życie nowelizacji ryzyko ponoszenia kosztów świadczeń udzielonych osobie nieuprawnionej przejmie NFZ.

Zgłaszanie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny

Ponieważ głównym sposobem potwierdzania prawa do świadczeń ma być wgląd do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, konieczne okazało się doprecyzowanie i uściślenie przepisów dotyczących zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego osób ubezpieczonych oraz członków ich rodzin. To od terminowości i rzetelności danych zawartych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych będzie zależeć, czy stanie się on podstawową i najbardziej aktualną bazą danych o osobach uprawnionych do świadczeń.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: W jaki sposób będzie potwierdzane prawo do świadczeń opieki zdrowotnej od 1 stycznia 2013 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA